Skip to content

בית המשפט מינה לראשונה כונס נכסים לכספי פנסיה צה"לית

בית המשפט לענייני משפחה נענה לבקשת אישה והורה על מינוי כונס על כספי הפנסיה המגיעים לבעלה לשעבר, כדי שתוכל לגבות את חלקה בהם. כל ניסיונותיה לממש פס"ד דרך ההוצאה לפועל לא צלחו, בשל חקיקה המונעת הטלת עיקול על הגמלה המשולמת לפורשים משירות בקבע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית משפט לענייני משפחה בירושלים הורה בפסק דין תקדימי למנות כונס נכסים לכספי הפנסיה הצה"לית של גבר, הנמצא בהליכי גירושים ואינו מעביר מזונות לאשתו לשעבר. בכך נענה בית המשפט לבקשת הגרושה של גמלאי צה"ל, שאינה מצליחה זה חמש שנים לממש את חלקה בגמלה החודשית של בעלה לשעבר.

הבקשה החריגה הוגשה על ידי האישה, בשל נסיונותיה הכושלים לאכוף דרך ההוצאה לפועל פס"ד המחייב את הבעל להעביר מחצית מגמלתו החודשית, בהתאם לחלוקת הרכוש. זאת, לנוכח קיומו של חוק מיושן ו"אקסקלוסיבי" המונע זאת.

מדובר בסעיף לחוק שירות הקבע וצבא ההגנה לישראל משנת 1985, שאינו מתיר הטלת עיקולים על גמלאות המשולמות על ידי משרד הביטחון. במצב דברים זה, מנועה ההוצאה לפועל מלבצע את תפקידה על פי חוק, וזאת בשל הסעיף הכובל בחוק משרתי הקבע. האבסורד הנוסף הוא, שהבעל מסרב לקיים פסק דין ועובר בכך על החוק, תוך שהוא נהנה מהגנת החוק האחר.

נוכח מצב דברים זה, הגה בא כוח האישה, עו"ד יעקב קצין ממשרד גדעון קורן, פיתרון יצירתי. הוא פנה לבית המשפט בבקשה למנותו כונס נכסים לפנסיה הצה"לית. לדבריו, מרגע שכספים אלו יעברו לכינוס נכסים, מותר לכונס לבצע בהם את הוראות החוק, ואפשר יהיה להעביר מהם את חלקה של האישה. מדובר באלפי שקלים בחודש, רטרואקטיבית משנת 2007.

נוכח פניית עו"ד קצין, הורה בית המשפט למשהב"ט למסור תגובתו להצעה תוך 30 יום, שאם לא כן ימסור את פסק דינו. משרד הביטחון הודיע כי הפתרון מוסכם ומקובל עליו, בעוד הבעל מצדו התנגד נחרצות, אולם בית המשפט דחה את עמדתו. הוראת השופט, נמרוד פלקס, הייתה כי רשם ההוצל"פ ימנה  כונס נכסים, שיפתח חשבון נאמנות, אליו תועבר הגמלה והכסף המועבר יחולק בין הצדדים לפי צו המזונות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן