Skip to content

יעלון: "אין מנוס ממתווה גיוס הדרגתי. אי אפשר באבחת חרב"

השר יעלון נפגש עם נציגי מטה המאבק בחוק טל - ושני הצדדים יצאו באי הסכמה. "זו פארסה אחת גדולה, שרק תנציח את הבעייה", אמר עידן מילר, מראשי המטה, ל"מגפון". "המתווה של יעלון לא יביא לגיוס. אין בו שום סנקציות, אין בו אחריות אישית – זו בדיחה אחת גדולה. זו הדרך למסמס את הבעייה ולא להתמודד […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 השר משה (בוגי) יעלון נפגש אתמול עם נציגי מטה המאבק בחוק טל והציג בפניהם את המתווה שלו לחקיקה שתחליף את חוק טל. הפגישה – שבה השתתפו יואב קיש, אביה בן אלחנן, בועז נול ועידן מילר – הסתיימה באי הסכמה מוחלטת, למרות שהתנהלה באווירה טובה.

השר יעלון עם יואב קיש ועידן מילר, מראשי מטה המאבק בחוק טל. (צילום: באדיבות המשרד לנושאים אסטרטגיים)
השר יעלון עם יואב קיש ועידן מילר, מראשי מטה המאבק בחוק טל. (צילום: באדיבות המשרד לנושאים אסטרטגיים)

"אני קורא לנושא הזה פצע מדמם בחברה הישראלית", אמר השר יעלון. "יש פה מציאות לא הוגנת, והנטל לא מתחלק באופן שווה, הן מבחינת שירות בצבא והן מבחינת יציאה לעבודה. זו מציאות בלתי אפשרית, ובסוף נגיע לשוקת שבורה.

"יש צורך ששני המגזרים, החרדי והערבי, ישתתפו בנשיאה בנטל. אני התנגדתי לחוק טל, כי יש כאן דשדוש. חייבת להיות האצה שמחייבת את כל הגורמים. לכן גם שמחתי שקדימה נכנסה לממשלה, כי זה העניק לנו הזדמנות. אבל בשלב מסוים הבנו שאנחנו בתוך אירוע פוליטי, ולכן חבל על הזמן.

"אנחנו צריכים להיערך כמה שיותר מהר למתווה שאני מאמין בו, ושיגדיל את מספר המשרתים", אמר השר יעלון. "ברגע שאתה מתלהם ומשסה, גם כלפי הערבים וגם כלפי החרדים, יש תגובה שלילית של הצעירים. לכן אין מנוס ממתווה הדרגתי. כשהולכים למהלך כל כך חשוב, אי אפשר לעשות זאת באבחת חרב".

השר יעלון הדגיש כי גם הצבא יצטרך להיערך לגיוס החרדים. "הוא אמנם לא אוהב גדודים סקטוריאליים, אבל זה מחיר ששווה לשלם אותו. המשימה העיקרית של הצבא תהיה לפתוח מסלולי שירות לחרדים, כמו עוד גדודי נח"ל חרדי, גדוד כיפת ברזל למשל, ועוד. אני מאמין שתהליך מלמטה יצליח, ובסופו תהיה חובה אישית לשרת, עם סנקציות. יהיו מנגנונים לתמריצים חיוביים ושליליים. זה התהליך הנכון והיחידי האפשרי. גם בחברה החרדית מבינים שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך. יש גידול של מתגייסים לצבא ולשירות הלאומי-אזרחי, יש לחץ של צעירים להתגייס וזה משפיע גם על הפן הכלכלי".

נציגי מטה המאבק בחוק טל דחו את מתווה יעלון ואמרו לו כי אינם מקבלים אותו. עידן מילר, מראשי המטה, מתח הערב ביקורת קשה על מתווה יעלון: "זו פארסה אחת גדולה, שרק תנציח את הבעייה. המתווה של יעלון לא דומה לשום דבר. זה לא פתרון שיביא לגיוס. אין בו שום סנקציות, אין בו אחריות אישית – זו בדיחה אחת גדולה. זו הדרך למסמס את הבעייה ולא להתמודד אתה".

עידן מילר אמר ל"מגפון" כי אם יתברר, עד ה-1 באוגוסט, שלא נעשה דבר של ממש – עשוי מטה המאבק גם לעתור לבג"ץ ולבקש שוב את התערבותו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן