Skip to content

סקרים בארה"ב: רומני סוגר על אובמה – והכלכלה תכריע את הבחירות לנשיאות

המירוץ בין רומני לאובמה מעולם לא היה צמוד יותר. סקר של CBS וניו יורק טיימב מעניק לרומני יתרון של שני אחוזים. סקר של NPR חוזה ניצחון לאובמה בשני אחוזים. במדינות המתנדנדות השוויון הוא כמעט מוחלט. דבר אחד ברור: נתוני האבטלה והצמיחה ישפיעו משמעותית על הצבעת האמריקנים בנובמבר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מצמצם פערים. רומני (מקור תמונה: ויקיפדיה)

סקרים חדשים המתפרסמים השבוע בארצות הברית מראים כי המירוץ לבית הלבן הגיע לנקודה הצמודה ביותר שלו מזה זמן רב. הסקרים מראים על שוויון מוחלט בין הנשיא ברק אובמה ליריבו הרפובליקני מיט רומני. נוכח השוויון הזה מסתמנת מדינה אחת כשוברת השוויון הברורה. איזו מדינה? פלורידה, כמובן

פלורידה היא המדינה הגדולה והחשובה מבין המדינות ה"מתנדנדות", כלומר אלה שבהן דעת הקהל יכולה להכריע לכל כיוון והן אינן מצביעות באופן עקבי וברוב גדול עבור מפלגה מסוימת. אובמה מודע היטב לחשיבותה, ולכן כבר ערך אליה כמה מסעות בחירות והשבוע ישהה בה יומיים נוספים. הוא זוכר היטב שהמדינה הזו כבר הכריע פעם מערכת בחירות נגד מועמד דמוקרט אחר, סגן הנשיא אל גור, שהפסדו בה עלה לו בבחירות כולן.

אובמה צפוי להוסיף ולהלום ברומני במה שנחשב כבטן הרכה שלו: חברת ביין קפיטל, שרומני ייסד וניהל במשך מספר שנים ושרכשה חברות, פיטרה את עובדיהן והעבירה את הייצור לידי פועלים שקיבלו משכורות נמוכות ביותר בסין ובהודו. אובמה גם תקף את רומני על סירובו לפרסם את דוחות המס שלו הקודמים לשנת 2012, בטענה כי רומני חושש שפרסומם יקבע את דמותו כאליטיסט המבקש להחביא את כספו בחשבונות בנק חסויים בשווייץ ובמקלטי מס בינלאומיים דוגמת איי קיימן. גם סנטורים רפובליקניים לוחצים על רומני לפרסם את המידע הזה, אך רומני עודנו עומד בסירובו, בנימוק שיריביו הפוליטיים רק יבררו ממנו את הרצוי להם, יעוותו אותו וישקרו לגביו.

רומני, מושל מסצ'וסטס לשעבר, הוא מולטי-מיליונר בעל הון אישי עצום. מסע הבחירות שלו מתמקד ברקורד הכלכלי של מימשל אובמה, והוא טוען כי ניסיונו כאיש עסקים מראה כי הוא יכול לנהל את הכלכלה האמריקנית המדשדשת טוב יותר מאובמה. סקר חדש שהזמינו ופרסמו יחד העיתון ניו יורק טיימס ורשת החדשות סי.בי.אס מקראה כי יתכן והצדק איתו. הסקר מעניק 45 אחוזי תמיכה לרומני ורק 43 אחוזים לאובמה. הסוקרים גם הציבו בפני הנדגמים שאלה הקשורה לתיפקודו הכלכלי של אובמה. 39 אחוזים בלבד אמרו כי הם מרוצים מהניהול הכלכלי של המדינה על ידי הנשיא המכהן, בעוד ש-55 אחוזים הביעו אי-שביעות רצון. זאת, בהשוואה לסקר דומה שנערך באפריל ובו עמד שיעור המרוצים על 44 אחוזים ושיעור הבלתי מרוצים על 48 אחוזים.

בסוף הכלכלה תדבר. אובמה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

צריך לקחת בחשבון שתוצאות הסקר מתפרסמות בתקופה של ירידה בתוספת מקומות העבודה לשוק האמריקני. יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי,, אף התבטא כי הגידול בתעסוקה הוא "איטי ומתסכל", בעיקר בשל העובדה ששיעור האבטלה לא ירד משמונה אחוזים במשך שלוש השנים האחרונות. וכאשר הכלכלה מככבת במקום הראשון בדירוג הנושאים שמדאיגים את האמריקנים, גם שיעור האבטלה עשוי להיות גורם שיכריע את גורלו של אובמה במאבקו על קדנציה נוספת. כל זאת, כמעט ללא קשר להצלחתו הגדולה בהעברת רפורמת הבריאות, שאף אושרה על ידי בית המשפט העליון בהרכבו השמרני הנוכחי.

הפיחות במעמדו של אובמה בא לידי ביטוי בשאלה נוספת שהוצגה בפני המידגם שנסקר. רק 36 אחוזים מן האמריקנים אמרו כי הם מעניקים ציון חיובי לאובמה כנשיא, לעומת 48 אחוזים שלא היו מרוצים ממנה. לשם השוואה, באפריל האחרון עמד שיעור המרוצים על 42 אחוז, ושיעור הבלתי מרוצים על 45 אחוז.

אבל אנשי אובמה יכולים למצוא בסקר הזה גם כמה סימנים חיוביים עבורו. 46 אחוזים מהמשיבים סברו כי אובמה מייצג בראש ובראשונה את מעמד הביניים ואת השכבות הנמוכות ופועל למענן. רק 13 אחוזים סברו שגם רומני יעשה זאת. ובעוד יותר ממחצית תומכיו של אובמה אמרו כי הם מאוד תמכו בו, פחות משליש תומכיו של מר רומני אמרו אותו דבר על המתמודד הרפובליקני.

סקר  של אנ.פי.אר, תחנת הרדיו הציבורית הלאומית, הראה כי אם הבחירות התקיימו עכשיו, אובמה היה גובר על רומני עם 47 אחוזי תמיכה לעומת 45 אחוזים ליריבו. הנתון הזה מצוי עדיין בתוך מירווח טעות הדגימה, אבל הוא מצביע על רמת הצמידות של הקרב הפוליטי הזה. הסקר הראה גם כי במדינות המתנדנדות קיים שוויון מוחלט, 46 אחוז לכל אחד, לרבות בפלורידה, אוהיו, וירג'יניה וצפון קרוליינה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן