Skip to content

מסתמן: הפיצול ב"קדימה" יושלם כבר היום

קדימה בשלבי התפרקות מתקדמים ועפ"י המסתמן הוא הצליח לאסוף שבעה חברי כנסת מ"קדימה" שיפלגו את "קדימה" ויהפכו לסיעה נפרדת שתתחבר לליכוד. עפ"י המסתמן צחי הנגבי יהיה השר להגנת העורף במקום מתן וילנאי, שיוצא לסין לכהונתו כשגריר. גם חלק מחברי הכנסת הפורשים יקבלו מינויים כסגני שרים או ראשי ועדות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפיצול בקדימה הופך להיות עובדה פוליטית. עפ"י המסתמן הצליח צחי הנגבי לגייס שבעה חברי כנסת מ"קדימה", שיוכלו להתפלג מסיעת קדימה ולקבל את אישורה של ועדת הכנסת. קדימה, שעד עתה היתה הגדולה שבסיעות הכנסת – עומדת, כנראה כבר היום, להעביר את השרביט לליכוד.

במשך כל הערב קיים אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מגעים עם אנשי "קדימה" ואף נפגש עם חלק מהפורשים. במגעים היה שותף גם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין. ראש הממשלה בנימין נתניהו דן עם חלק מחברי הכנסת שהסכימו לפרוש על התיקים שהם צפויים לקבל.

אחד מהפורשים הוא לא פחות ממי שהיה ראש המטה של שאול מופז בפריימריז של "קדימה" – ח"כ אבי דואן. עפ"י המסתמן דואן  צפוי לקבל את תפקיד סגן שר הרווחה, ח"כ אריה ביבי (שהיה נציב שב"ס ומפקד מחוז ירושלים במשטרה) ישמש סגן השר לביטחון הפנים, ח"כ יעקב אדרי יקבל כנראה את ראשות ועדת הכלכלה של הכנסת ואילו ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' תיכנס לתפקיד סגנית שר התקשורת. גם שמו של ח"כ עתניאל שנלר מופיע ברשימת הפורשים.

צחי הנגבי, שמוביל את המהלך ב"קדימה", אמור לקבל את תיק  השר להגנת העורף, במקומו של מתן וילנאי שייצא לבייג'ין ויהיה שגריר  ישראל בסין. עם זאת עלול הנגבי להיתקל בקושי משום שבחוקת הליכוד קיים סעיף שאוסר על חברות של מי שהורשע בעבירה שיש בה קלון. הנגבי הורשע בעבירת עדות שקר ולפיכך הוטל עליו קלון. מינויו כשר עלול לגרור אחריו ערעורים ופניות לפורומים פנימיים של הליכוד – ואפילו לבתי משפט.

צחי הנגבי: מנסה לארגן 7 ח"כים לפרישה מ"קדימה". (צילום: ויקיפדיה)

צחי הנגבי: מנסה לארגן 7 ח"כים לפרישה מקדימה. (צילום: ויקימדיה)

ח"כ נינו אבסדזה, ששמה הוזכר כמי שתפרוש עם "קבוצת הנגבי", אך לא כדי להצטרף לליכוד אלא ל"עבודה", פירסמה הבוקר הכחשה בעמוד הפייסבוק" שלה. "אני מבהירה – לא אהיה שותפה למהלך שיחזק את נתניהו ויאפשר לו להעביר חוק טל ריק מתוכן ותקציב אכזרי", כתבה ח"כ אבסדזה. "אין ספק שקדימה סיימה את תפקידה אבל אם אעשה מהלך פוליטי הוא יהיה אך ורק על רקע אידיאולוגי, ללא כל תמורה, ולא כחלק מקומבינה".

המגעים לפילוג קדימה נערכים בלחץ של זמן – משום שביום רביעי יוצאת הכנסת לפגרה ועד אז חייב המהלך להסתיים. עתה צפויים הפורשים לפנות לוועדת הכנסת, כדי שזו תתן את אישורה הרשמי לפילוג – ותוכל לקבל את המימון המגיע לסיעה בכנסת.

גם באגף השמאלי של "קדימה" לא שקט וישנן נסיוונות התארגנות לפרישה של כמה מחברי הכנסת באגף השמאלי, תוך חבירה לציפי לבני ואולי גם ליאיר לפיד. אפשרות אחרת: לא מן הנמנע כי במה שיישאר מסיעת קדימה ינסו להדיח את היו"ר, שאול מופז – שאך לפני פחות משבוע הוביל את המפלגה לפרישה מהקואליציה, אחרי 71 יום בלבד.

ובינתיים מתברר מסקר של חברת גיאוקרטוגרפיה, בראשותו של פרופ' אבי דגני, כי פרישת סיעת קדימה מהקואליציה אינה משפרת את מצבה בסקרים – ואולי להיפך. לעומת זאת, הליכוד מוסיף להתחזק. מהסקר עולה כי אילו הבחירות לכנסת היו נערכות היום הליכוד היה מקבל 37 מנדטים; העבודה – 16; ישראל ביתנו – 13; ש"ס – 7; "יש עתיד" של יאיר לפיד – 9 וקדימה – 6 מנדטים בלבד.

יהדות התורה, עפ"י סקר זה, תקבל  6 מנדטים; האיחוד הלאומי – 4; הבית היהודי – 5; מר"צ – 4 והערבים – 11 מנדטים. כל שאר המפלגות אינן עוברות את אחוז החסימה.

פרופ' אבי דגני: "הליכוד שומר על יציבות גבוהה, העבודה גם היא אינה ממריאה ממש מעבר לסביבות 16-18 מנדטים, חלקם קולות ערבים. קדימה בחולשה ממשיכה עם נטיות אל עבר 5 מנדטים, ישראל ביתנו ממשיכה בתנודות תדירות בין 13-16 מנדטים, ואילו יאיר לפיד, שלפני זמן מה נראה כאילו במגמת היחלשות, שומר לאחרונה על יציבות ניכרת סביב 9-10 מנדטים, עם סימנים להתחזקות אפשרית.

"מר"צ גם היא מתנדנדת בין ימי חולשה עם סביבות 3 מנדטים לבין 6 ברגעים יותר מושפעי מחאה חברתית ונטיות לב בציבור לתמוך בתיקונים חברתיים-כלכליים. אבל נזכור: דרעי ואמסלם טרם הכריזו על כוונה להתמודד בבחירות הקרובות, ואולי לא רק הם, דבר שעשוי להשפיע על חלוקת המנדטים בין הרשימות השונות".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן