Skip to content

חייל חרדי: צה"ל בגד בנו. יהיה מרד

ההחלטה לחייב כל חייל להשתתף באירועים רשמיים של הצבא, שבהם תשתתפנה נשים, מעוררת תסיסה בקרב חיילים חרדים. אחד מהם אף עלה לשידור ברדיו, התבטא בצורה חריפה ביותר וקרא לחבריו למרד. בן גוריון מתהפך בקברו. החייל אף גילה במהלך השידור, שלחרדים יש שיחרור גם משמירות לילה. ככה זה כשהממלכה חזקה מהצבא. ממלכת השם.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההחלטה לחייב כל חייל להשתתף באירועים רשמיים של הצבא, שבהם משתתפות נשים, מעוררת תסיסה בקרב חיילים חרדים. אחד מהם אף עלה לשידור ברדיו, התבטא בצורה חריפה ביותר וקרא לחבריו למרד. אכן, בן גוריון מתהפך בקברו. תוך כדי השידור גילה החייל שלחרדים יש שיחרור גם משמירות לילה. ככה זה כשהממלכה חזקה מהצבא. ממלכת השם.

מאת אליק מאור

חייל צה"ל המשרת בשח"ר (שירות חרדים – א.מ.) קרא בסוף השבוע לחבריו לאמונה למרוד, מאחר שצה"ל בגד בהם. הדברים נאמרו ברדיו קול חי, המזוהה עם האוכלוסייה הדתית בארץ בפרט ועם המתנחלים בפרט. הייתה זו תגובתו להחלטה לחייב אותו ושכמותו להשתתף באירועים רשמיים, גם אם יש שם נשים. 

על פי פקודות הצבא כל מגע בין חייל לאמצעי התקשורת הינו באישור דובר צה"ל בלבד וכל העובר על הפקודה צפוי להיענש. גורמים צבאיים אמרו, כי במקרה האמור החייל בחר להתראיין, בניגוד לפקודות, עם כל המשתמע מכך. זו גם הסיבה שהחייל עשה זאת בעילום שם.

החייל התייחס בחריפות לעניין התפטרותו/פיטוריו של רב חיל האוויר, סא"ל הרב משה ראב"ד. זו באה בעקבות הנחייתו החד משמעית של הרמטכ"ל, שבאה למנוע אפשרות של היעדרות חיילי צה"ל מאירועים רשמיים של הצבא, אם וכאשר תהיה שם שירת נשים, נאומים של נשים, או הופעות של נשים וכדומה. הרמטכ"ל אסר על היעדרות של חיילים מאירועים כאלו וביטל למעשה את שיקול דעתו של המפקד במקום, אם וכאשר חייל יבקש להיעדר מפאת אמונתו. 

צה"ל בגד, העם ישלם

תורתם אמונתם. (צילום: ויקימדיה)

"אנחנו נקיים את מה שההלכה אומרת. אין ספק שכל האלפיים חיילים בשח"ר יעדיפו לשבת בבית סוהר ולא לשמוע נשים שרות, כי הם יודעים את ההלכה הפשוטה שאוסרת על קול באישה ערווה", אמר החייל למראיינו, עוזי ברוך. לשאלה מה יעשו חבריו כעת ענה החייל: "הרב ראב"ד היווה לנו  דוגמה. ואם הוא התפטר אז כולנו נעשה את זה".

הרב ראב"ד לא התפטר, למרות שהצהיר שבכוונתו לעשות כן. הוא הודח מתפקידו על ידי הרבצ"ר רפי פרץ, שנזף בו על יציאתו בפומבי נגד החלטת הרמטכ"ל. אבל החייל לא מניח לעובדות לבלבלו. "כל אחד ימצא את הדרך לצאת מפה כי צה"ל בגד בנו. יהיה מרד בקרב חיילי שח"ר", הבהיר החייל החרדי. "דברי הרמטכ"ל פחות מקוממים אותי, כמו ההנחיות שירדו בגלל הדברים של הרמטכ"ל שלא קשורים אם המפקד קובע או הרב, כי לא זה העניין."

תדע כל אם עברייה כי בנה פטור משמירת לילה ומשמיעת נשים

דויד בן גוריון מכה על חטא. התברר לו שהגולם קם על יוצרו

העניין, כך התברר, קשור לדברים שהובטחו לחיילי צבא השם בטרם הועילו להתגייס לצבא ההגנה לישראל. לא אותן הבטחות ראשוניות שהבטיח ראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון במסגרת "תורתו אמונתו", אלא, הבטחות שמרחיקות לכת יותר ויותר ואין כמעט דבר בינן לבין הפטור המקורי. 

"התחייבו במפורש לכל חיילי שח"ר בזמן הגיוס שהם לא יצטרכו לעשות שמירות בלילות ולא יצטרכו להיות באירועים מעורבים, ולא יצטרכו לשמוע הרצאות מנשים!" הסביר החייל משח"ר. "כעת כל הדברים הללו מופרים, בזה אחר זה. מפירים את כל ההבטחות. אנחנו, חיילים חרדים, כשהיינו אברכים שלא האמנו לצה"ל, באו ושכנעו אותנו עם כל התקנות האלו והבטיחו לנו שזה לא יסתור שום הנחיה של רבנים וערך שיש לנו. וכעת מפירים את כל ההבטחות".

והוא הביא דוגמה אקטואלית להבטחות שהופרו ותוצאות ההפרות: "הערב יש את האירוע של שח"ר ויש את ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי, שמתעקשת דווקא להופיע בפני חיילים חרדים על אף כל ההבטחות שהבטיחו. דווקא היא תבוא לדבר בפני החיילים. כמובן שזה נוגד כל ערך וכל הלכה ובפועל זה מקומם את כל החיילים. מגיעים ועושים לנו דווקא, זו הרגשה מאוד מבזה ומשפילה".  ברביבאי, שאכן הופיעה אתמול באירוע, התייחסה לעניין ואמרה שלמרות ההתפטרות המתוקשרת, היא בעד גיוס המגזר החרדי לצה"ל וציינה שזוהי תופעה חיובית.

הרב הצבאי הראשי, רפי פרץ, שהשתתף באירוע בו נכחה ברביבאי, ציין כי "מסלולי שח"ר יתרחבו, יגדלו ויתפתחו". גורמים צבאיים מסרו בתגובה, שפרוייקט שירות חרדים – שח"ר הינו חלק מהמאמץ הלאומי לגיוס כלל מגזרי החברה הישראלית ובכללם הציבור החרדי. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בהיקף בני המגזר החרדי המתגייסים לצה"ל ושילובם במסלולים שונים בכלל זרועות הצבא. צה"ל רואה בכך חשיבות ופועל להרחבת היקף המתגייסים.

"תורתו אמונתו", לידתה של אפלייה

פנה לבן גוריון. הרב יצחק מאיר לוין. (צילום: ויקימדיה)

עם הקמת המדינה עוגנה תקנה זמנית לדחיית שירות בצה"ל למספר קטן של בחורי ישיבה, בתנאי שכל זמנם יוקדש ללימוד תורה. תקנה זו ידועה בשם "תורתו אומנותו" והיא תוצאה של פניית מי שהיה יו"ר אגודת ישראל העולמית ושר הסעד, הרב יצחק מאיר לוין. הרב פנה לראש הממשלה דויד בן גוריון בעיצומה של מלחמת השיחרור. בן גוריון נעתר, על בסיס אישי וללא כל חקיקה. כ-400 בחורי ישיבה נכללו אז בהסדר "תורתו אמונתו", ביחס ל-600,000 תושבים, כלומר כ-0.07% מהתושבים.

שנים ספורות לאחר מכן הבין דויד בן גוריון שהגולם קם על יוצרו וכתב לראש הממשלה דאז, לוי אשכול, את דעתו בנושא. והיו לו הצעות מעשיות, שהן פרקטיות גם בימים אלה ממש.

משה דיין, בהיותו שר ביטחון ב- 1968 הגביל את המספר ל-800 בחורי ישיבה.

עליית הליכוד לשלטון והקמת קואליצייה עם אגודת ישראל הביאה להסרת המכסה כליל, ומאז מספר הלא משרתים במסגרת "תורתו אמונתו" רב ופרץ, ללא קשר ובדרך כלל ללא כל מעקב.

שח"ר – שירות חרדים, נוצר כדי לשלב חיילים חרדים בתפקידים עורפיים בצבא, שיוכשרו למקצוע שיקנה להם מקצוע לאזרחות לאחר מכן. שח"ר כחול הוא שפתח את הפרוייקט ונקרא על שם מדיו – חיל האוויר. בעקבות ההצלחה פתחו את שורותיהם גם המודיעין, חיל הים וחילות נוספים. לפני הגיוס מובהר לאברכים, שבכל הבסיס יש בית כנסת ורב צבאי, אוכל כשר למהדרין ושיעור תורה יומי. הובטח להם עוד, שבסביבת העבודה הקרובה אליהם ביותר לא תהיינה נשים.

קרבי זה הכי, אחי. חיילים מנצח יהודה (צילום: ויקימדיה)

אבל יש חיילים חרדים שונים. חיילים קרביים, שהחלו דרכם במסגרת הנח"ל ולכן נקראו נח"ל חרדי. כיום הם גדוד הקרוי נצח יהודה, חייליו משרתים שירות קרבי מלא תוך שמירה על צוויון חייהם האורתודוקסי.

מגפון ביקש את תגובת דובר צה"ל לשאלה המטרידה בדבר קריאת החייל למרד בפרט ולגבי נושאים נוספים שעלו בכתבה. לכשתגיע נפרסמה.

9 Comments

  1. חגי קמרט
    8 בינואר 2012 @ 12:31

    מדינת ישראל היא מדינת חוק. ואי אפשר "שאיש הישר בעיניו יעשה" השירות בצה"ל הוא חובה. (לדעתי האישית הוא יותר זכות מאשר חובה אך זה כמובן רק אני) החרדים המקבלים הטבות מהמדינה ובל נשכח מכספי משלם המסים, חייבים מבחינה מוסרית אתית מצפונית לשרת בצבא. אין דבר כזה שהם יחליטו מה טוב למדינה כלומר ששעות לימוד בישיבה כמוהם כשרות צבאי היינו הלימוד מגייס את השם יתברך לעזרת המדינה. והרי חוק זה אינו כתוב בשום מקום לא בחוקי מדינת ישראל ולא בתורה.
    מעבר לכך הביטוי " קול באישה ערווה" שמופיע בתלמוד הוא אחד הביטויים המבישים המחפירים והרחוקים ביותר מהשכל מכל הבחינות שחזינו בהם אי פעם. רבב הוא בתלמוד כתם שחור לדורי דורות. ומריק אותו רב שאומר שאפילו הסתכלות בזרת אישה היא כאילו הסתכלות בפי התורף נו באמת..
    אין מנוס ממש אין מנוס מהמחשבה שהראש הכחול נולד והומצא בקרב החרדים ולא בקרב החילונים. שהרי על כל צעד ושעל הם רואים כחול כחול אשר על שפת הים.
    קול באישה אלט סופרן, ותלתליה זהב. "כי קולך ערב ומראך נווה"
    החרדים האלו שכחו מי ילד אותם ומאיזה אבר בגוף האישה הם נולדו, כדי לגנות את יולדתם ולומר עליה שקולה כערווה. בושה וכלימה. לפי זה יוצא שהאישה החרדית משמשת לגבר החרדי רק ככלי קיבול להבאת ילדים, והיתר היא כאמה עבריה כמו ההיא מהתנ"ך.

  2. FreeThinker
    8 בינואר 2012 @ 9:01

    תודה לעמית ולאור על התגובות, אני מעריך זאת.

    אור, צדקת בהחלט שאינני מזדהה בשמי משום שבמדינת ישראל זוהי עבירה על החוק לקרוא לסירוב פקודה, זו הסיבה היחידה שאני לא מזדהה בשמי.

    אני מודע היטב לכך שאליק מאור כתב כאן את משנתו ולא הוא הבעיה, הוא אדם טוב ואם כבר אז הוא חלק מאד חשוב מהפתרון, פגשתי אותו אישית ואני יודע שהוא עושה את עבודתו לטובת הציבור ללא שום תמורה כספית אלא בגלל שהוא מאמין בדרך ורוצה לראות שינוי כמו כולנו.

    אני שם לב שהתשקורת (המיינסטרימית, הממסדית, הקנוייה והמתומרנת) אוהבת לשים זרקור בכל פעם על נושא מסויים ולטחון אותו עד דק, עד שהוא כבר לא מביא את הרייטינג הרצוי ואז היא זונחת אותו, לא בגלל שהנושא לא חשוב כבר אלא משום שהוא לא היה הכי חשוב גם אז, אבל ככה הורו לה לעשות וככה היא עושה. בכל נושא אחר אין לי בעיה ואני יכול פשוט לא להקשיב לה ולא לצרוך את דבריה, אבל בנושא הביטחון אין לי את היכולת לא לקחת חלק בשקר המתמשך, איך אני אוכל להתחמק ממחסומים צבאיים או ממשטר צבאי? וכל מי שחושב שהיום הזה הוא רחוק זו זכותו והוא כבר יכול ללכת ולבקש להתנדב להירשם למאגר הביומטרי, בקרוב יתחילו הפרסומות אז יהי לכולם קל להבין עד כמה המאגר הזה נחוץ כדי להגן על כולנו מה"טרור העולמי". הציבור מטומטם והציבור עוד ישלם על כך, המצב היום הוא יחסית טוב משום שעדיין מאפשרים להפגין ולהביא את דעתנו, זה זמני.

    אין לי בעיה שתקראו לי קונספירטור, יש לי בעיה שאתם לא קוראים לאלו שמנהלים את המדינה בשם הזה, משום שמה שהם מוכרים לנו הוא הרבה יותר הזוי מכל מה שתצליחו להעלות במוחכם.

    הלוואי ואני טועה בכל דברי, אשמח לאכול את הכובע, אבל ב3 השנים האחרונות צדקתי ביותר מדי נושאים כך שאני מפחד שגם הפעם אני לא נמצא בצד של הטועים.

    • עמית מנדלזון
      8 בינואר 2012 @ 9:19

      ידידי היקר אני מניח שלא קראת את הפרסומים שלי בשנים האחרונות, קראתי לכל אחד מחברי הממשלה בנפרד וכולם ביחד פושעים, סיכנתי את העורכים שלי כשיצאתי בהתקפות על טייקונים. אף פעם לא השתמשתי בשם עט. אבל, יש יותר מבעיה אחת במדינת ישראל, ולפעמיים צריך לצרת גם נגדה. תיכנס הבוקר לעיתון ותקשיב לראיון המלא עם יגאל רמב"ם, כל משנתו פרושה שם משנה שהיא גם משנתך. אין לנו שום פחד ואנחנו מסוגלים להכות על שני ברזלים חמים בו זמנית

      • FreeThinker
        8 בינואר 2012 @ 20:04

        אני שמח לשמוע שאתה לא מסמפט את חברי הממשלה והכנסת אבל הם רק מריונטות, מישהו מפעיל אותם ואותם מפעילים מעוניינים מאד שאת האש נירה לכיוון הפוליטיקאים המושחתים הללו והעיקר שלא בטעות נחשוב לדבר על מי שמפעיל את הבובות הללו, הבנקאים.
        אני אשאיר לך לברר מי מיממן את מלחמת העולם השניה (את שני הצדדים) ומי הולך למממן את מלחמת העולם השלישית, אני רק ארמוז לך שאלו אותם מוסדות ואותן שושלות. כשמבינים את גודל השקר שמספרים לנו כבר קשה להתעלם מהעצמות שזורקים לנו כדי להסיט אותנו מהעיקר וממי שבאמת גורם לדברים לזוז כפי שהם.
        בסדר העולמי החדש הכוח והצבא, כמו גם המשטרה העולמית של השוטרים בשחור (מישהו למשל שאל את עצמו או את השוטרים שבאים לעצור אותו בהפגנות מה קרה למדים הכחולים ומדוע פתאום כולם בעולם עם מדים שחורים?) הם מרכיב חשוב ביותר ולכן אני לא מוריד את הרגל מהדוושה בכל הנוגע למעללי הצבא והכוחניוות של יצרניות הנשק הגדולות (בטעות אנחנו קוראים להם G8,G20 וכו' כאילו הם המדינות הכי משמעותיות וחשובות בעולם, ישראל היא פרדוקס במובן הזה משום שהיא יצרנית נשק ענקית אבל זהו לא המדד שיכולים למכור לציבור אז היא משתתפת בפורומים הללו אבל בחשאי), השקרים שלהם בנוגע לאיומים בעולם ול"טרור העולמי" הם מה שמעצב את המציאות של האנושות כולה.
        אני שמח לדעת שכתבת הרבה ופרסמת תחת שמך האמיתי, עם הנושאים שאני מתעסק בהם אני לא יכוללהרשות לעצמי את הפריווילגיה הזו, אני מזמין אותך לטעום חלק מהנושאים בהם אני עוסק בשנים האחרונות, יש מבחר לא קטן 🙂
        http://forum.emetaheret.org.il/member/FreeThinker/posts/

  3. אור דורון
    7 בינואר 2012 @ 18:05

    שלום ל'חושב החופשי',
    באני תוהה לעצמי מה הסיבה שאינך מזדהה בשמך כאשר אתה פורס את משנת אמונתך.
    אני משאיר לך לתהות האם תגובה זו אוהדת או מתנגדת.
    אליק מאור , כותב המאמר אינו השלטון, הוא מביע את עמדתו הנתמכת בעובדות .
    אני משער שאתה מרגיש מנוצל ואינך מקבל את עמדתו של הכותב אז מדוע לא לסתור את עמדתו אלא להשליכה על הכלל?
    בהתייחסותך אתה עושה את ההסבה לכלל, האם באמת כולם אשמים? אולי נחנו (אני , אחרים ואף אתה) על 'זרי הדפנה' ולא פעלנו בצורה גלויה ודמוקרטית כדי לשנות (עובדה שמחאת ההמונים האחרונה ביצעה ומבצעת שינוי תודעתי- לדעת רבים).
    אני מבין את החשש מזיהוייך עם קריאה למרד- עליה הלכו בעבר כמה 'חושבים חופשיים' לכלא או לפחות נחקרו על דעותיהם המהוות (או לא !) ניגוד לחוק קיים.
    אני מכיר דרך אחרת להקטנת החשש והיא ניסוח נבון ולא אנטי חוקתי של התקלות והבעיות הקיימות בציבוריות הישראלית ולא ניסוח מתלהם המביא עמו חשש לפגיעה .
    אני חושב שדווקא במגפון – העיתון העצמאי עליך לחוש בטוח להביע את דעתך ולא להסתתר תחת פסבדונים.
    אולי זו ההזדמנות שלך לבדוק את הנושא על גבי פלטפורמה חדשה זו?
    האם אני טועה?

    הכותב שימש כמורה ומחנך (בעברו).

    • עמית מנדלזון
      7 בינואר 2012 @ 19:02

      אור יפה דיברת
      אבל ה-free thinker שלנו מוטרד מזה שהמחאה מתמסמסת עקב בעיות אחרות, הוא כמובן משוכנע שהכל קונספירציה כדי להסב את תשומת הלב מנושא אחד למשנהו. קצת מוזר למי שקורא לעצמו בעל חשיבה חופשית שלא מבין שיש יותר מבעיה אחת במדינת ישראל, ושאפשר ורצוי למחות כנגד כולן ביחד וכל אחת בנפרד.

  4. FreeThinker
    7 בינואר 2012 @ 17:09

    יפה שגם עיתון עצמאי חלוטין בוחר להתמקד במה שזורק לו השלטון הרקוב בשיטת ה'הפרד ומשול' הידועה. אז הפעם הלכתם כמו כל העדר ונכנסתם לעניין החרדים, ולא סתם, אלא לשירות החרדים בצבא, סוגיה נפיצה איך שלא מנסים לגשת אליה.

    אבל, למרות שניסיתם להישאר אובייקטיבים לא ממש הצלחתם ואפשר להבין בנקל את דעת הכותב בנושא. זה לכשעצמו לא היה מטריד אותי אלמלא עצם זה שהצלחתם לא להתמודד עם דילמה אחרת שקשורה לנושא ועליה אף אחד לא מדבר (זו הרי מטרת הזרקור שהופנה על החרדים/הדרת נשים בצבא וכו' – שלא נדבר על מה שקריטי), והנושא נקרא שירות צבאי.

    אחד הכלים הכי טובים להחזיק אותנו בביצים ולהשאיר אותנו תמיד בצד המנוצל והמקופח הוא השירות הצבאי והשקר הזה שנקרא צבא העם, כאילו את העם הוא משרת ולא את העם הוא מנצל, כאילו העם הוא זה שמרוויח מהצבא ולא העם הוא זה שתורם את ליטרת הדם למען הגנרלים.
    הצבא הוא הכלי להשתיק כל התנגדות לדיקטטורה המדינית, הצבא הוא הכלי להשכיח את כל הצרות שלנו ע"י התקפה של "אויב חיצוני" שיאחד את כל הציבור מאחורי הגנרלים והמדינאים שלו, הצבא הוא הכלי להשאיר אותנו במצב מלחמתי ואת התודעה שלנו על מצב מהופנט ואפטי.

    שח"ר כחול זו בדיחה לא מצחיקה, זו דרך להעביד אלפי חרדים ולתת לצבא (לציבור המהופנט) לשלם את החשבון בלי שאלו בתמורה יעשו דבר מלבד ללבוש מדים. אבל הצבא בכלל הוא בדיחה לא מצחיקה שגורמת לכל המשק הישראלי לתפקד היטב רק אם יש מלחמה ולדעוך ולהתרסק בעיתות שלום או 'אי לוחמה'.

    אם יצא משהו מכל המחאה החברתית של הקיץ (שעדיין נמשכת רק מאחורי הקלעים) זה שהמלחמה היא על התודעה, תודעתו של האזרח הקטן לשקר שמשיתים עליו קברניטיו/נבחריו/מנהיגיו וכדי לשנות את מצב התודעה של הציבור עלינו להיות מסוגלים בכלל לדבר עם הציבור ולא סתם לדבר אלא על כל נושא וללא צנזורה. הבעיה העיקרית היא שגם הציבור שהתעורר עדיין שבוי בקונספציה הביטחונית, הקונספציה שתשכיח ממנו את כל המציאות כפי שהיא אם וכאשר יגיע צו 8, המשתיק הלאומי של המחשבה החופשית. הגיע הזמן להבין שרק אי שיתוף פעולה עם המערכת המדכאת והמנצלת יתן לנו שביב תקווה לשינוי ושהמערכת הנצלנית והמדכאת היא גם המערכת הביטחונית ושהשקרים שם הם לא פחותים מהשקרים של זו הכלכלית חברתית.

    אני קורא מכאן לסירוב פקודה המוני שיציל את הדורות הבאים מעולם טוטליטרי פאשיסטי, לא רק חיילי שח"ר צריכים לסרב פקודה אלא כל חייל באשר הוא ובכל דרך שיבחר לנכון, מאי התאמה לצה"ל ועד להתפטרות מתפקיד תומך לחימה, מאי התייצבות למילואים ועד להצהרה על פציפיזם. אתם התקווה האחרונה שלנו ובגלל גילכם אתם גם העתיד שלנו, כל המאבק הוא עבורכם ועבור צאצאיכם, עזרו לנו לעזור לכם.

  5. אלמוניני
    7 בינואר 2012 @ 16:06

    מצד אחד זה מאוד מקומם אותי לשמוע את כל ההטבות שיש להם בזמן שאני בטוח שהם כולם צריכים לשרת ללא תנאי, מצד שני אני זוכר את "תנועת ההשכלה" בגרמניה לפני המלחמה, ואת התנועות ה"דתיות רפורמיות" שקיימות בארה"ב וכבר מאשרות חתונות מעורבות, יהודים וגויים ונגעל מכל מילה.

    אז אני חלוק בדעתי, איפה הגבול? מי שומר על הסטטוס קוו ומי פורץ אותו בכל רגע שיכול?

    • יובל
      7 בינואר 2012 @ 22:07

      אין שום קשר. עם מי אדם מתחתן – זה עניינו הפרטי, וכל התערבות חיצונית בזה היא דריסה גסה של זכויות אדם בסיסיות. בעניינים כאלו, הסטטוס קוו היחידי האפשרי הוא: אתם תסכימו לנישואים שאינם לפי ההלכה, ובתמורה אנחנו נסכים לנישואים לפי ההלכה. מה שנקרא בשפת הימין המדיני "שלום תמורת שלום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן