Skip to content

ההסכמים הכובלים של יחידות הנופש: משורה לא ישחרר אפילו המוות

"הצעת החוק לשחרור מיחידות הנופש תהייה הראשונה שהוועדה תניח על שולחן הכנסת עם החזרה מהפגרה – תוך זמן קצר יותר מהתחייבות בעלי היחידות ל-999 שנים", הבטיח היום יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ שאמה-הכהן. כלכלנית הרשות להגנת הצרכן: "השוק של יחידות הנופש אינו דומה לשום דבר בעולם, אני לא מכירה שום מוצר, חוץ ממחלות, שאנשים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הצעת החוק לשחרור מיחידות הנופש תהייה הראשונה שהוועדה תניח על שולחן הכנסת עם החזרה מהפגרה – תוך זמן קצר הרבה יותר מהתחייבות בעלי היחידות ל-999 שנים". כך הבטיח היום יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה-הכהן.

כרמל שאמה הכהן: "התחייבות ל-999 שנה" (צילום: אתר הכנסת)
כרמל שאמה הכהן: "התחייבות ל-999 שנה" (צילום: אתר הכנסת)

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ איתן כבל, שאוחדה עם ההצעה של חברי הכנסת יואל חסון ואופיר אקוניס, לתיקון חוק הגנת הצרכן והסדרת נושא ההתחייבויות בעסקאות לתקופות קצובות. במהלך הישיבה היום הוסיפה הוועדה לעסוק באפשרות להחיל את ההצעה גם על יחידות הנופש, ולאפשר למי שרכשו יחידות נופש להשתחרר מהעסקה.

ח"כ יואל חסון, שהציע את ההצעה, ביקש שלא להפרידה מההצעה המקורית, כדי לא לזנוח את הטיפול בנושא, מתוך אחריות ציבורית.

בפתח הישיבה הציגה עו"ד לירון מאוטנר לוגסי את עמדת משרד המשפטים בנושא. לדבריה, "הכבילה של צרכנים לתקופה של שנים ארוכות מדירה שינה מעינינו – אנחנו חושבים שאי אפשר לכבול לתקופה של יותר משנות חיים של אדם". היא הוסיפה, כי התחום מצריך הסדרה ואמרה כי מבחינה חוקתית ישנה תכלית ראויה למטרה לאפשר לאנשים להשתחרר מהעסקאות הללו.

עו"ד גיל אוריון, שייצג את קלאב הוטל, טען כי החברה מוכנה לקיים הידברות למצוא פתרון לנושא וביקש לתת הזדמנות למהלך של פשרה. הוא הוסיף כי ההצעה תפגע בבעלי היחידות המרוצים, שלא רוצים לבטל את העסקה, מאחר שהם יצטרכו לשלם דמי אחזקה גבוהים יותר. היו"ר שאמה-הכהן אמר בתגובה, כי הנוסחה הזו היא מעוותת וכי יש מקום לשנות אותה. עוד הוסיף היו"ר, כי בעלי רשתות אחרים לא חוששים מהחוק, מאחר שהם סבורים כי הם נותנים שירות טוב שלקוחותיהם לא ירצו לוותר עליו.

ח"כ חסון קרא לעו"ד אוריון שלא להתל בוועדה ואמר כי קלאב הוטל מעולם לא חשפה את הנתונים. עו"ד אוריון השיב, כי ישנו פיקוח של רואה חשבון חיצוני על החברה והיא הציעה למועצה לצרכנות גישה ישירה לספריה. ח"כ חסון דרש מעו"ד אוריון להציע הצעת פשרה ממשית שאפשר להתייחס אליה, ולא להמשיך למשוך זמן. "אם אפשר למכור את היחידות הללו ואם זו עסקה כל כך משתלמת, למה אתם לא מוכנים לשחרר את הרוכשים?" שאל ח"כ חסון. עו"ד אוריון הציע בתגובה להעמיד ללקוחות זכות ביטול, שתיכנס לתוקף שלוש שנים לאחר שהרוכשים יבקשו אותו, כאשר בזמן הזה הם יידרשו להמשיך ולשלם את דמי האחזקה.

ח"כ כבל אמר, כי צריך להגיע להחלטה עקרונית, אם החוק יחול על עסקאות לרכישת יחידות נופש או לא. ח"כ דוד אזולאי אמר, כי "אם אנשים מוכנים להשתחרר בחינם, זה מעיד על הסבל הרב שנגרם להם".

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, ציינה כי תלונות בנושא התקבלו עוד משנת 1997 ואמרה כי עד היום קלאב הוטל לא הייתה מוכנה להתפשר ולפתור את הבעיה. "בסופו של דבר, העוסק הביא את החקיקה על עצמו", אמרה. כלכלנית הרשות להגנת הצרכן, בתיה גוטל, אמרה כי באילת נגבו 600 מיליון דולר עבור היחידות, כשעלות ההקמה עמדה לפי הערכתה על כ-175 מיליון דולר. "השוק הזה לא דומה לשום דבר בעולם, אני לא מכירה שום מוצר, חוץ ממחלות, שאנשים מוכנים לשלם כדי להיפטר ממנו", אמרה.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי השאלה היא אם אפשר להחזיק צרכנים שבויים – ובקלאב הוטל חושבים שכן.

ברוך חרמוני, שרכש יחידת נופש בקלאב הוטל בטבריה בשנת 1985, סיפר לחברי הוועדה כי שילם עליה בשותפות עם חבר 3,000 דולר. לדבריו, הוא משלם דמי אחזקה, אבל המלון, שהיה פעם ברמה של 5 כוכבים, לא מתוחזק כלל ומוזנח. "הסאונה התקלקלה ולא תיקנו אותה, היה בידור והיום אין, לא נשאר דבר אחד טוב במלון הזה", אמר. "איך אפשר לחייב אותי בהסכם ל-999 שנים, כשאני אהיה בקבר, בני בני הנינים שלי עוד יקללו אותי על העסקה שעשיתי".

שרה פייבלמן, שרכשה יחידה בטבריה בשנת 1984, סיפרה: "כל השנים כשכולם נסעו לחו"ל אני נסעתי לטבריה. דמי האחזקה בהתחלה עמדו על 100 דולר בשנה והיו אמורים להיות צמודים רק למדד, אבל הגיעו כבר ל-2,200 שקלים כשכל מה שנותנים לנו זה מגבת וסבון".

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר, כי הוועדה חייבת לפתור את הסוגיה הזו ובכוונתו לכנס את הוועדה לדיון שלישי ואחרון, בו יתקבלו הכרעות, כבר במהלך פגרת הקיץ. "במהלך הפגרה נכין נוסח של ההצעה וזו תהייה הצעת החוק הראשונה שוועדת הכלכלה תניח על שולחן הכנסת במושב החורף הקרוב – ההצעה תוגש כבר אחרי החגים וזה מעט זמן ביחס ל-999 שנים של התחייבות בעלי היחידות". היו"ר שאמה-הכהן ציין כי לדיון הגיעו עשרות בעלי יחידות, בהם קשישים המתחננים לסיוע ושחרור מהכבילה המעיקה הזו. "הסכם נופש ל-999 שנים ללא תחנות יציאה לצרכן – הוא מעוות ומחייב התערבות ושינוי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן