Skip to content

הצעת חוק: יציאה למלחמה תהיה חייבת גם את אישור הכנסת

האשמות מופז, לפיהן כניסת צחי הנגבי נועדה לייצר רוב לתומכי התקיפה באיראן, הביאה את ח"כ זהבה גלאון ליזום הצעת חוק, לפיה יציאה של הממשלה למלחמה תהיה חייבת להיעשות באישור מוקדם של תת-ועדה מיוחדת של ועדת החוץ והביטחון. היום הממשלה מחויבת אך ורק בדיווח בדיעבד לכנסת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הצעת חוק, שלפיה יציאה למלחמה תהיה חייבת להיעשות באישור הכנסת, הגישה היום יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון.

עפ"י הצעתה של ח"כ גלאון, יציאה של הממשלה למלחמה תהיה חייבת להיעשות באישור מוקדם של תת-ועדה מיוחדת של ועדת החוץ והביטחון. זאת, לעומת המצב היום, לפיו הממשלה מחוייבת אך ורק בדיווח בדיעבד לכנסת. בראשה של תת-הוועדה יעמוד יושב ראש הועדה, ויהיה חבר בה לפחות חבר כנסת אחד שהוא חבר בוועדה ומשתייך לאחת מסיעות האופוזיציה.

גלאון: יציאה למלחמה - רק באישור הכנסת (צילום: אתר הכנסת)
גלאון: יציאה למלחמה - רק באישור הכנסת (צילום: אתר הכנסת)

"התיקון שאני מציעה יכניס בקרה חיצונית בפני החלטות פזיזות, שכיום אינו קיים, בלי לפגוע בסודיות ובמהירות שנדרשות במקרים כאלה", טוענת ח"כ גלאון.

בהודעה שפרסמה גלאון בעמוד הפייסבוק שלה נאמר: "בין אם מאמינים להאשמות שכניסת צחי הנגבי לממשלה נועדה לייצר רוב בקבינט לתקיפה באיראן ובין אם לא, המקרה הזה ממחיש עד כמה החלטה ליציאה למלחמה בישראל היא הפקר: הסמכות נתונה כולה בידי הממשלה, והיא יכולה להאציל אותה לפורומים מצומצמים ולתתי-פורומים, עד שבסוף מגיעים לאותה חבורה קבועה שממילה מונתה על ידי ראש הממשלה –  ובה כולה תמימי דעים. וכך, החלטה גורלית על מלחמה כוללת יכולה להתקבל בלי מעורבות של אף גורם נוסף במערכת השלטונית שעשוי להטיל ספק ברעיון".

עוד אומרת ח"כ גלאון: "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו עוד מלחמה מיותרת שאפילו גורמי המקצוע מתנגדים לה, ואסור שהחלטות אסטרטגיות ישענו על מחטפים מכוערים שנועדו לתחזק את השרידות הפוליטית של נתניהו".

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר, כי ברבות ממדינות המערב נדרש אישור של הפרלמנט ליציאה לפעולה צבאית בהיקף משמעותי. "כך למשל בארצות הברית הקונגרס הוא בעל הסמכות הבלעדית לקבוע כי מתקיים מצב מלחמה עם מדינה אחרת, ובקנדה הפרלמנט הוא זה שמאשר הכרזות מלחמה".

עוד נאמר בדברי ההסבר: "תיקון זה אינו דורש כינוס של מליאת הכנסת כדי לאשר את ההכרזה, דבר שעשוי לפגוע בסודיות הנדרשת מיציאה לפעולה מלחמתית, ולסרבל את לוחות הזמנים, אך מאפשר לרשות המחוקקת, ובפרט לגורם משורות האופוזיציה, מעורבות בקבלת ההחלטה על היציאה למלחמה, ובכך מאפשר פיקוח חיצוני על הממשלה בהחלטה כבדת משקל כזו".

2 Comments

  1. גל
    24 ביולי 2012 @ 15:12

    זה היה יכול להיות משעשע אם לא היה עצוב, לראות כמה עמוק בחול הכחשת המציאות תחוב הראש. הרי את רוב מלחמות ישראל ביצע השמאל..

    • מרדכי ליפמן
      25 ביולי 2012 @ 11:35

      אוי זהבה זהבה, היכן את חיה? אישור הכנסת? ואם יש פגרה? ואם לא יכולים למסור את כל האינפורמציה הרלבנטית? את סומכת באמת, במאה אחוז על כל חברי הכנסת? גם כשילדייך ונכדייך ישרתו בצבא? או במילואים? ומה עם אותו חבר כנסת שנחשד בסיוע לחיזבללה? גם הוא היה אמור לקבל את האינפורמציה הסודית? כנראה שהזכרון הקצר המאפיין אתכם "עוזר" לכם בעבודתכם בכנסת ובשירות הדמוקרטיה…" מחיקה…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן