Skip to content

היסטוריה: נחתם הסכם בינלאומי ראשון עם מדינת דרום סודאן

מדובר בהסכם מסגרת בנושא המים בתחומי ההתפלה, ההשקיה, ההולכה וטיהור המים. השר לנדאו: "אנו רואים זאת כזכות להיות הראשונים שחותמים על הסכם עם המדינה החדשה. השר מאיום: "הלקחים מסיפורי עמינו דומים. חווינו מהם חיים בלתי אנושיים. מחובתנו לדאוג שהדבר לא יקרה שוב"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
השר לנדאו והשר מאיום במעמד החתימה על ההסכם (צילום: אתר ישראל ביתנו)
השר לנדאו והשר מאיום במעמד החתימה על ההסכם (צילום: אתר ישראל ביתנו)

חברת תעש הישראלית חתמה ביום שני השבוע על הסכם היסטורי ראשון עם מדינת דרום סודאן. מדובר בהסכם מסגרת לשיתוף פעולה בנושא המים בתחומי ההתפלה, ההשקיה, ההולכה וטיהור המים. על ההסכם חתם שר המים וההשקיה של דרום סודאן, אקק פאול מאיום (Akec Paul Mayom) ומנגד, חתם על ההסכם צביקה פוקס, סמנכ"ל אסטרטגיה ושיווק של חברת תעש. מדובר בהסכם הבינלאומי הראשון שהמדינה החדשה חותמת עליו עם ישראל.

באווירה חמה וידידותית, פתח השר לנדאו את הפגישה ואמר: "אני מבקש לברך אותך על הגעתך לארץ המובטחת, ארץ הקודש. עקבנו וליווינו זה שנים את תקומת דרום סודאן. אנחנו מעריצים את רוח החופש והדבקות ברעיון".

איבדנו יותר מ-2.5 מיליון מבני עמנו

השר מאיום השיב: "תענוג הוא לי להגיע לכאן. אני מאוד נהנה ומתרגש להכיר ולפגוש את אנשי המדינה הנפלאה הזו. לא התקשיתי לחוש את תחושת ה'ביחד' כמו גם להבחין בדמיון הרב בין תושבי שתי המדינות. אתם עם שהלך דרך ארוכה והתחיל להתיישב. אנחנו עם שמתחיל בימים אלה ללכת. יש לנו הרבה מה ללמוד ממדינת ישראל. יש לנו הרבה דברים משותפים, ביניהם, לצערי, גם סוג האנשים שאינם רוצים בקיומנו. הלקחים מסיפורי שני העמים דומים. אנחנו איבדנו יותר מ-2.5 מיליון מבני עמנו, אתם מעל 6 מליון מבני עמכם. חווינו מהם חיים בלתי אנושיים. מחובתנו לדאוג שהדבר לא יקרה שוב".

לנדאו ציין, כי מצעירותו, עוד לפני כ-40 שנה, עקב אחר המאבק של דרום סודאן לעצמאות. "אנחנו מכירים את הגישה של חלק ממדינות ערב, ואת הדרך האכזרית בה חלקן מתייחסות למי שאינם כמותן. אני רואה בנו ובכם כמי שצריכים להגן על רוח החירות – שהיא נר לרגלם של שני העמים. נמשיך לעשות ככל שנוכל על מנת לסייע בתקומתכם. אני מבקש שתרגישו כאן כי אתם בין ידידים".

השר הישראלי הוסיף: "לכבוד הוא לי כי ההסכם הראשון אותו חותמת דרום סודאן עם ישראל הוא בתחומי אחריותי – בתחום המים. דבר טבעי הוא שההסכם שנחתם הוא בתחום המים. לישראל יש ידע רב והרבה מה לתרום לכם ולעולם כולו בתחום. אני מאמין שמדובר בתחילתו של שיתוף פעולה פורה".

הצעה: להעביר נפט לזיקוק בישראל

השר הדרום סודאני סיפר לשר הישראלי על הקשיים שמערימה סודאן על מדינתו, במיוחד בתחום הכלכלי, במסגרתם, משבשת חרטום את ייצוא הנפט של דרום סודאן ומחרימה אותו. "סודאן דורשת מאיתנו 36 דולר על כל חבית נפט שעוברת בשטחה, בעוד מדינות אחרות ברחבי אפריקה דורשות עשרות סנטים בלבד. זה דבר חסר תקדים", אמר מאיום, "הכלכלה שלנו שוקעת. אין לנו משאב אחר לשקם באמצעותו את הכלכלה שלנו".

השר לנדאו הציע, כי במסגרת שיתופי הפעולה בין המדינות, ובהעדר כושר זיקוק בדרום סודאן, תעביר המדינה את הנפט שלה לזיקוק בישראל. "כך, נסייע לכם לפתור בעיות שונות באזורכם", אמר. השר הדרום סודאני הודה ללנדאו והשיב: "נשמח לבדוק זאת".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן