Skip to content

הרמטכ"ל: "נגיב באופן מרתיע על הפיגוע בבולגריה"; "קשה לערוב כי הנשק הכימי הסורי יישאר בידיים בטוחות"

"למיטב שיפוטי ברגע זה יש שליטה על הנשק הבלתי קונבנציונלי", אמר הרמטכ"ל בוועדת החוץ והביטחון. "הסורים שומרים על זה ומגבירים את האבטחה וזה טרם עבר לידיים שליליות. זה לא אומר שכך זה יישאר. יתכן שזה ישתנה ואפשר לעשות בזה שימוש נגד אזרחים, להעביר לחיזבאללה. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי זה". ליברמן: "העברת נשק כימי מסוריה לחיזבאללה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"נמצא את הדרך להגיב באופן מרתיע, על הפיגוע בבולגריה". כך הבהיר היום הרמטכ"ל, רב אלוף בני גנץ, בסקירה שנתן לחברי ועדת חוץ והביטחון של הכנסת. "זה לא צריך להיעשות בנתיב בודד", אמר גנץ, "אלא כחלק מכל הפעילות שלנו. נדע לעשות זאת באופן שקול ובסופו של דבר, התגובה תגיע".

הרמטכ"ל גנץ (צילום: דובר צה"ל)
המשטר הסורי מרכז מאמצים בדמשק ובחלב, בסיוע איראן והחיזבאללה. הרמטכ"ל גנץ (צילום: דובר צה"ל)

לגבי סכנת הפיגועים נגד יעדים ישראליים מעבר לים, אמר הרמטכ"ל: "אנחנו פועלים כל הזמן, מודיעין, שיבוש פעילות… היו 14-15 ניסיונות קודמים שמערכת הביטחון עקבה אחריהם ושיבשה – ובסופו של דבר יש פיגוע שמצליח. שמעתם שבהערכתנו זה (הפיגוע – צ.ז.) חיזבאללה מגובה איראן והעובדה ששיבשנו 15 קודמים לא מעיבה על התרחשותו של הפיגוע האחרון. אנחנו צריכים להמשיך בפעילות השיבוש".

לגבי סוגיית הנשק הבלתי קונבנציונלי שבידי המשטר הסורי הנלחם על הישרדותו, אמר הרמטכ"ל כי קשה לערוב כי הנשק הכימי הסורי ישאר ב"ידיים בטוחות". "למיטב שיפוטי ברגע זה יש שליטה על המערכת הזו. הם שומרים על זה ומגבירים את האבטחה וזה טרם עבר לידיים שליליות", אמר הרמטכ"ל. "זה לא אומר שכך זה יישאר. יתכן וזה ישתנה ואפשר לעשות בזה שימוש נגד אזרחים, להעביר לחיזבאללה וכו'. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי זה", אמר רא"ל גנץ.

הרמטכ"ל הדגיש, כי בכל מקרה יש לנקוט בזהירות כדי לא להגיע למצב של "מערכה רחבה ממה שתכננת". לדבריו, אפשרות הפעולה ההתקפית במקרה של משלוח נשק כימי, יכולה גם להביא ל"מערכה רחבה", במידה ובצה"ל יפעלו באופן נרחב ויתקפו מטרות רבות.

לדברי רא"ל גנץ, "אחיזת השלטון בסוריה קיימת, אבל היא הולכת ומאותגרת. אנחנו עוקבים אחר רמת השליטה והמשילות בכל האזורים בסוריה. צריך לזכור שיש 20,000 הרוגים – קרוב ל-4,000 מתוכם מכוחות הביטחון וכ-16-17 אלף עריקים, חלקם קצינים בדרגות בכירות". לדבריו, "העריקה לא רק מזינה את האופוזיציה. יש לזה השפעה על היחידות – זה לא רק שאין מפקדים. זה ישפיע גם על תפקוד החיילים של היחידות, שבעיני ילך וייפגע על ציר הזמן".

עוד הדגיש הרמטכ"ל: "הרג הבכירים הוא מכה מאוד קשה. הוא (הנשיא אסד) מינה אנשים שונים לתפקידים שאיבד, אבל הוא איבד את האדם הכי קרוב אליו, וזה גם משפחה. מדובר במכה מאוד משמעותית". עוד אמר, כי המשטר הסורי מרכז מאמצים בדמשק ובחלב, בסיוע איראן והחיזבאללה. סיוע המתבטא בייעוץ, אמצעים וכוח אדם.

באשר למצב ברמת הגולן אמר הרמטכ"ל, כי "הביטוי 'הסורים על הגדרות' היה בשימוש באירועי הנכסה לפני שנתיים והיום יש שם קרבות. הצבא פועל שם ללא הרף. היו אנשים (סורים) שהתקרבו לגדר וחזרו לכפרים. אתמול נפלו 3 פצצות מרגמה, שתיים מהן בתוך אזור החיץ. הם לא כוונו אלינו, אבל זה חיכוך שמתקרב ויכולות לקרות שם התרחשויות. אנחנו עוקבים אחר זה מקרוב", הדגיש.

הרמטכ"ל גנץ התייחס בסקירתו גם לנעשה בגזרת עזה ואמר כי פעילות סיכול הטרור נמשכת כל הזמן, אך "הרגע הזה יגיע ואני מניח שלא נוכל שלא לפעול שם". לגבי ניסיונות החדירה דרך הגבול המצרי אמר כי "בשבועות האחרונים הייתה ירידה מסוימת, אך לא הייתי הופך אותה לבשורה פורמלית. אפקטיביות הפעולה שלנו הורידה את המספרים, אך לא צריך לעשות מזה חדשות".

עוד הדגיש, כי ככל שגדר המערכת החדשה תלך ותושלם "יהיה יותר לחץ לעבור ואנחנו כבר רואים ניסיונות לחבל בה, כי הרבה מאוד כסף (המגיע מהברחות) מעורב פה". הרמטכ"ל ציין, כי "נצטרך לראות איך אנו מגיבים לניסיונות כאלה כי לא מספיק לשים את המכשול".

הרמטכ"ל עסק בדבריו גם במערך ההגנה האווירית והגנת העורף. לדבריו, מערכת כיפת ברזל תורחב לבין 10 ל-13 סוללות, זאת לצד מערכות "שרביט קסמים" והחץ. רא"ל גנץ הדגיש, כי "המלחמה הולכת לעורף – אין מה לעשות מול זה וצריך להיות מודעים. בסופו של דבר פיקוד העורף יודע להיצמד לרשויות ויודע לתפקד דרך הערוץ הזה…יש להמשיך ולוודא שהרשויות מודעות לאחריותן ולהמשך תפקודן בחירום".

לגבי סוגיית השוויון בנטל אמר רא"ל גנץ לחברי הכנסת, כי "האתגרים שנכונו לנו מחייבים אותנו להגדיל את מקורות הגיוס ונערך לכל מה שיסוכם. 'כל בחור וטוב לנשק' נכון מבחינתי ואנחנו נערך לכל תרחיש שנתבקש". עוד הדגיש כי אין לעסוק בקיצור השירות הסדיר לפני שהרחבת מקורות הגיוס מגיעה לכדי ביצוע מוצלח.

ליברמן: "העברת נשק כימי מסוריה לחיזבאללה – סיבה למלחמה"

"העברת נשק כימי מסוריה לחיזבאללה, היא מבחינת ישראל קו אדום, וכפי שנהוג לומר בשפה הדיפלומטית 'קאזוס בלי'. ישראל לא תגביל את עצמה בשום צורה בתגובה למקרה כזה". כך אומר שר החוץ, אביגדור ליברמן.

שר החוץ, אביגדור ליברמן היום, עם שרת החוץ של קפריסין, ד"ר ארטו קזאקו מרקוליס: "קאזוס בלי". (צילום: אתר האינטרנט של אביגדור
שר החוץ, אביגדור ליברמן היום, עם שרת החוץ של קפריסין, ד"ר ארטו קזאקו מרקוליס: "קאזוס בלי". (צילום: אתר האינטרנט של אביגדור

ליברמן השתתף הבוקר בבריסל במפגש מועצת האסוציאציה ה-11 של ישראל עם האיחוד האירופי. במסגרת המפגש קיים השר ליברמן דיאלוג מדיני ומפגש במליאת המועצה עם ראשי האיחוד האירופי ובראשם שרת החוץ של קפריסין, ד"ר ארטו קזאקו מרקוליס, המשמשת כנשיאה התורנית של האיחוד האירופי והנציב, סטפן פולה.

במפגש שנערך במליאת המועצה סקרו הצדדים את יחסי ישראל והאיחוד האירופי ודנו בנושאים שעל סדר היום. בתחילת המפגש עמדו המשתתפים דקת דומייה לזכר ההרוגים בפיגוע שבוצע נגד מטיילים ישראלים בבורגס בשבוע שעבר.

בעניין דיוני המעצמות עם איראן אמר השר ליברמן בפגישה: "אי אפשר לנהל מו"מ לנצח וכי קיים שלב שבו אם אין תוצאות מעשיות, הדיבורים צריכים להיפסק ויש לעבור לפעולה ולנקוט בצעדים קשים נגד איראן". בעניין סוריה אמר השר: "זו אחריותה של הקהילה הבינלאומית למנוע העברת נשק כימי מסוריה לחיזבאללה. מבחינת ישראל זהו קו אדום, או כפי שנהוג לומר בשפה הדיפלומטית 'קאזוס בלי', וישראל לא תגביל את עצמה בשום צורה בתגובה למקרה כזה".

השר ליברמן קרא במהלך המפגש לפלסטינים לחזור למו"מ ישיר עם ישראל ואמר כי הנסיונות של הפלסטינים לבצע מהלכים חד צדדיים פוגעים באפשרות להגיע להבנה, וכי הפלסטינים אשמים בהכשלת השיחות שהתקיימו בעמאן לפני מספר חודשים. השר ליברמן העלה גם את דרישתה של ישראל כי האיחוד האירופי יכניס את החיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור, ואמר יש ראיות מוצקות הקושרות את החיזבאללה ואת איראן לפיגועים בבורגס ולפיגועים ולניסיונות לפגע בדיפלומטים ישראלים ובמוסדות יהודיים בחודשים האחרונים בקפריסין, הודו, תאילנד, אזארביג'אן, גיאורגיה, קניה ומקומות נוספים.

"ישראל סבלה בזמן האחרון, מגל מתקפות בכל העולם, לא רק בבולגריה. ניתן למנות את הניסיון לפיגוע בקפריסין, מתקפה על דיפלומטים ואזרחים ישראלים בהודו, תאילנד, גאורגיה, אזרבייג'ן וקניה. יש בידינו ראיות מוצקות שאירן וחיזבאללה עומדות מאחורי אותן מתקפות. הציפייה שלנו מהקהילה הבין לאומית היא שארגון חיזבאללה יצורף לרשימה הרשמית של ארגוני הטרור", אמר ליברמן. "צעד זה הינו הכרחי בכדי לשלוח את המסר הנכון לקהילה הבין לאומית ולאזרחי מדינת ישראל. זה לא מתקבל על הדעת, שמצד אחד חברי ארגון חיזבאללה נפגשים עם דיפלומטיים מערביים בביירות ומצד שני מקיימים פעילויות טרור על אדמת אירופה".

הערב נמסר כי חרף בקשת ישראל, האיחוד האירופי לא יכלול את חיזבאללה ברשימת ארגוני הטרור: שרת החוץ של קפריסין, הנשיאה התורנית באיחוד, הודיעה כי לא הושגה הסכמה שתאפשר את הצעד, שביקש שר החוץ, אביגדור ליברמן. עם זאת, היא ציינה כי אם יגיעו לידי האיחוד ראיות המצביעות על מעורבות חיזבאללה בפיגועי טרור, ההחלטה תשתנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן