Skip to content

נצא לנו השוקה

מיזם חדש וראשון מסוגו בישראל בשם יאללה באסטה, נותן כלים למי שמעוניין לבקר בשווקים בישראל ולחוות אותם מבחינה קולינרית ותרבותית כאחד: כרטיס טעימות חבר למפת התמצאות ולמידע על ההסטוריה של השוק ויושביו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סיורי שווקים הם צורת בילוי אהובה על תיירים בכל העולם. שוק הבוקריה של ברצלונה מתחרה ללא קושי עם שאר אתריה התיירותיים של העיר. בשנים האחרונות נהפך גם שוק כמו מחנה יהודה בירושלים למעין אתר חובה למי שמבקרים בעיר. "שוק מחנה יהודה הוא האלטרנטיבה הלא רוחנית של ירושלים. אולם לצערנו הוא מזוהה עם ביקורי פוליטיקאים לפני הבחירות ואין לו פלטפורמה שיווקית", אומר מיכאל וייס, אחד היזמים של המיזם התיירותי הקולינרי החדש "יאללה באסטה".

שוק מחנה יהודה. חוויה קולינרית ותרבותית. (צילום: עירית רוזנבלום)
שוק מחנה יהודה. חוויה קולינרית ותרבותית. (צילום: עירית רוזנבלום)

וייס הוא יזם תיירות אינטרנטי שבבעלותו פורטל התיירות הגדול ברשת על ירושלים, וראובן ומור פילו הם בעלי חברה המספקת שירותי תיירות, אירוח והסעדה לקבוצות וחברות תיירות רבות. בירושלים חבר אליהם יוסי שוהם.

לפני כשנה יזמו וייס ופילו את הקמתם של אתרי אינטרנט מושקעים ועתירי תוכן לשווקים המובילים והמוכרים בישראל, ביניהם: שוק מחנה יהודה, שוק העיר העתיקה, שוק הכרמל, שוק לוינסקי, שוק הפשפשים, שוק נמל תל אביב ושוק נצרת העתיקה. בקרוב יעלה לאוויר אתר השוק של עכו העתיקה.

"חשנו שיש עניין בשווקים הירושלמיים – שוק מחנה יהודה והשוק בעיר העתיקה – זאת בשל האפשרות לחוות מקום דרך השוק שלו. שוק הוא מיקרוקוסמוס חברתי, תרבות שאתה נחשף אליה כמבקר, שילוב של טעימות לזיהוי רב תרבותיות", אומר פילו.

באחרונה תגברו את אתרי האינטרנט במיזם הראשון מסוגו בארץ ובעולם – המציע לתיירים מבית ומחו"ל כרטיסי טעימות חווייתיים בשווקים המובילים בישראל ושמו "יאללה באסטה". מדובר בכרטיסי טעימות לשלושה שווקים: שוק העיר העתיקה ומחנה יהודה בירושלים ושוק לוינסקי בתל אביב . כרטיסי הטעימות מיועדים לבודדים ולקבוצות קטנות המגיעים אל השווקים השונים ומעוניינים לחוות את הטעמים, הריחות והאווירה הייחודית באותו השוק על ידי מי שמכירים אותו לפני ולפנים.

יאללה באסטה. כרטיס הטעימות של שוק מחנה יהודה
יאללה באסטה. כרטיס הטעימות של שוק מחנה יהודה

עשר טעימות ב-99 שקלים

כרטיס הטעימות של יאללה באסטה, בעלות של 99 שקלים, מנתב את המבקר בין המקומות המרכזיים וההיסטוריים, הסיפורים והאנקדוטות הצבעוניות של השוק. כל כרטיס טעימות מלווה במדריך מלא למטייל העצמאי בשוק הספציפי ומפת התמצאות אותם מורידים מהאינטרנט, לחוויה משלימה. בכל כרטיס יש עשר תחנות לטעימות, המנסות לתת מגוון רחב ומייצג של האוכל בשוק.

אצל באשר בשוק מחנה יהודה. גבינות בינלאומיות בחנות החמישית בגודלה בעולם
אצל באשר בשוק מחנה יהודה. גבינות בינלאומיות. (צילום: עירית רוזנבלום)

לדוגמא, כרטיס הטעימות של מחנה יהודה, כולל שוברי טעימות מיוחדים שהורכבו בשיתוף בעלי חנויות ובסטות בשוק, על מנת לתת לציבור המבקרים אפשרות לטעום ממגוון מוצרים, טעמים וניחוחות מהשוק. הכרטיס כולל: מאפה ירושלמי מהטאבון, קפה אורגני עם טעימות מקונפיטורות ביתיות, בורקס פינוקים ירושלמי כולל שתייה, גבינות בין לאומיות, משקה בריאות טבעי, צלחת חמוצי שוק תוצרת בית, תבשיל היום בתוספת תבלינים מיוחדים לבחירה וכוס מיץ שקדים אמיתי והרכבת מנת גלידה ירושלמית בשילוב הסבר על תהליכי ייצור הגלידה במקום.

החבילה כולה נמכרת באתרי האינטרנט של השווקים והיא תשווק גם באמצעות נקודת מכירה בשוק, דרך סוכני נסיעות ותיירות, בבתי מלון וכדומה.

הכרטיס כסטארטאפ שווקים

וייס מדגיש שמדובר במוצר אותנטי. "זו לא מלכודת תיירים ולא מוצר שממומן מפרסומת. הסוחרים מקבלים תשלום על הטעימות. כל טעימה ממותגת ואנחנו אלה שבחרנו מי יופיע בכרטיס – בין אם זו חנות הגבינות של באשר, שלה 1,200 סוגי גבינות והיא החמישית בגודלה בעולם, ובין אם הבורקס של חוכמת הבורקס, שהבצק שלו עשוי עם שמן קנולה ולא עם מרגרינה. שאלנו את הסוחרים איפה הם אוכלים. אנשים שמסתובבים לבד, לא היו מגיעים לזה".

יזמי יאללה באסטה מיכאל וייס, ראובן פילו ויוסי שוהם. מיזם ראשוני מסוגו. (צילום: עירית רוזנבלום)
יזמי יאללה באסטה מיכאל וייס, ראובן פילו ויוסי שוהם. מיזם ראשוני מסוגו. (צילום: עירית רוזנבלום)

היזמים רואים את הכרטיס כסטארטאפ שווקים. "כשאדם רוכש את הכרטיס, הוא לא בא רק לחמוצים ולגבינות. הוא בא להסתובב בשוק. לכן צירפנו את המפה, ההסטוריה של המקום והאנשים החיים ועובדים בו. המבקרים מתערבבים ומנווטים, משוחחים עם המוכרים ואלה, מצדם, יידעו לכבד את המבקרים".

לדברי פילו, יהיו באתרי האינטרנט של השווקים גם המלצות היכן לקנות את מיטב הדברים. "המטרה שתיווצר דינמיקה והמבקרים גם ייצאו עם קניות. שזו גם מטרת-על שלנו", הוא מסביר.

מעיון בכרטיס ובמוצרים הנלווים של שוק מחנה יהודה נראה שהם עשויים להועיל למי שאינו רוצה לתעות בסמטאות השוק ללא מטרה. הוא יכול לנוע בעזרת המידע שהוריד מאתר האינטרנט הרלוונטי, להתקבל בסבר פנים יפות, בהסברים ובמנת טעימות גדולה מזו המוצעת למבקרים מזדמנים.

המיזם החדש לא גילה באסטות נסתרות או סוחרים-כוכבים שהיו אלמונים עד כה והוא לא מיועד כנראה למי שמכיר היטב את השוק, או עשה כבר את אחד מסיורי השווקים המרובים הפועלים זה שנים אחדות בשוק מחנה יהודה. מי שהשוק הוא עדיין ארץ לא נודעת מבחינתו,  יפיק ממנו הנאה.
פרטים באתר http://www.machne.co.il/

גרוזינית בלי פשרות

השוק פתוח עד שעות הערב, ומי שהטעימות פתחו אצלו את התיאבון ורוצה לסיים את הערב במקום שמציע גם ארוחה וגם בידור, יוכל ליהנות במסעדה הגרוזינית ראצ'ה, החוגגת בימים אלו שנה להיווסדה.

מסעדת ראצ'ה. גרוזינית סוערת עם מלח ופלפל
מסעדת ראצ'ה. גרוזינית סוערת עם מלח ופלפל

המסעדה, השוכנת במבנה עתיק מתקופת המנדט הבריטי ברחוב החבצלת בירושלים, מעסיקה שפים גרוזינים ילידי חבל ראצ'ה, בניצוחה של אם המשפחה טינה. המטבח של המקום מגיש את מיטב המטעמים של המטבח הגרוזיני עם טביעת יד אישית של המשפחה, בלי להתבולל או לוותר לטעמים המודרניים. התיבול נשאר רק בתחום המלח, הפלפל ופלפל שאטה, וכל מנה כוללת מספר גדול של מרכיבים.

בין המנות המומלצות ניתן למצוא איספנחי – טפנד תרד עם אגוזי מלך וחומץ בן יין; פטריג'אני – שכבות חצילים עם תערובת אגוזים ועשבי תיבול; צ'אנחי – מנה המכילה שכבות כבש עם תפו"א, חצילים, עגבניות ועשבי תיבול המוגשת עם אורז; צ'יבוריאקי – סהרוני בצק פריך ממולאים בתערובת בשר ומטוגנים בשמן עמוק, וכמובן חינקלי – כיסני בצק מאודים, ממולאים בתערובת בשר גרוזינית קלאסית.

בראצ'ה נערכות הופעות מיוחדות ומוזיקה חיה במבחר סגנונות: גרוזינית, בלקנית, אתנית, צוענית ומוזיקת עולם, וגם ריקודים לא נעדרים.

בנוסף קיימת אפשרות של עריכת טקס הטמנדה, טקס גרוזיני מסורתי וחווייתי במיוחד במהלכו מברכים יושבי השולחן אחד את השני בברכות מקוריות. בתחילת הארוחה מכתירים את ראש השולחן. ראש השולחן מקבל לידיו קרן אייל מסורתית (עשויה מזכוכית, או הקרן המקורית) מלאה ביין ועליו לברך את כל יושבי השולחן בברכה מקורית. לאחר מכן עוברת הקרן בין הסועדים, כאשר כל סועד מברך את שאר חברי הקבוצה. הטקס יוצר דינמיקה ואווירה מיוחדת.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן