Skip to content

שני קרוואנים הובאו למאחז המחאה מגדל צדק ליד יקום

שני קרוואנים ראשונים מתוך עשרות מתוכננים, הוצבו בכניסה למתחם "מגדל צדק" ובהן שוכנו משפחות חסרות דיור. "הבאנו קרוואנים כי המדינה לא מגיבה לדרישותינו בנושא הדיור הציבורי ופשוט מתעלמת. כול מה שנעשה בפועל זה הלחץ של מנהל מקרקעי ישראל על קיבוץ יקום לדרוש את הפינוי שלנו", אמרו אנשי המאחז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הקראווילות מגיעות למאחז (צילום: יקי צימרמן)
הדגל מונף מעל הקרוואן הראשון (צילום: יקי צימרמן)

תחת מעטה סודיות החלה ההרחבה של מאחז חומה ומגדל (מגדל צדק) שהוקם בשבוע שעבר ע"י הקואליציה החברתית ופעילי מחאה. קרוואנים ראשונים מתוך עשרות מתוכננים, הוצבו בכניסה למתחם ובהן ישוכנו ארבע משפחות.

גד הרן ממקימי המאחז: "אם הממשלה לא תמלא את תפקידה, העם כנראה יצטרך לפעול בעצמו והיום אנו עושים את הצעד הראשון".

הקראווילות מגיעות למאחז (צילום: יקי צימרמן)
הקרוואנים מגיעים למאחז (צילום: יקי צימרמן)

בשעות הערב פרקו משאיות את הקרוונים במאחז המחאה גבעת צדק – "עיר הבעדים" ליד קיבוץ יקום. "הבאנו קרוואנים כי המדינה לא מגיבה לדרישותינו בנושא הדיור הציבורי ופשוט מתעלמת. כול מה שנעשה בפועל זה הלחץ של מנהל מקרקעי ישראל על קיבוץ יקום לדרוש את הפינוי שלנו", אמרו אנשי המאחז.

לדברי אנשי המאחז, המשפחות הן רק הסנונית הראשונה בפרויקט השיכון המתוכנן במקום ע"י יוזמי מאחז חומה ומגדל (מגדל צדק) שהוקם תוך שלוש שעות בלבד בכניסה לקיבוץ יקום בלילה שבין שני לשלישי בשבוע שעבר.

סרטון וידאו: מחאת הדיור במגדל צדק – הבאת שני הקרוואנים. צילום: יקי צימרמן

נכנסים לבית החדש (צילום: רפי מיכאלי)
נכנסים לבית החדש (צילום: רפי מיכאלי)

לאחר ההקמה שלח ישראל סקופ, ראש אגף הפיקוח במנהל מקרקעי ישראל, מכתב דרישה לקיבוץ יקום לפנות את הפעילים החברתיים ואת המאחז שהקימו, אך למרות זאת מתכוונים הפעילים להמשיך ולהרחיב את המאחז וקוראים לממשלת ישראל לאמץ את התכנית שהציגו שמבוססת על ארבעה עקרונות: תוכנית רב שנתית עם יעדים כמותיים, הקמת שיכונים לזוגות צעירים וזכאים בשיטת "המחיר למשתכן" עם מחירי גג, קביעת אחוז מסוים מהדירות בפרויקטים של היזמים לדיור בר השגה, הקמת דיור ארעי כצעד זמני, עד להתקדמות בפתרון במשבר הדיור.

עד עתה ביקרו במגדל צדק עשרות מבקרים מכל רחבי הארץ: יהודים וערבים, מבוגרים וצעירים ואף תיירים שמבקרים בישראל ושמעו על הפרויקט. כולם הגיעו להביע תמיכה במאבק הפעילים בקושי בהשגת דיור פרטי וציבורי בישראל.

המשפחות שנכנסו להשתכן בקרוואנים הן משפחת ברכה – בת שמונה נפשות המתגוררת בשכירות באור יהודה. האב מועסק כמחסנאי בחברת תקשורת והוא אב לששה ילדים בני שנה וחצי עד שש עשרה.

סימה מימי כהן בת 53, אם חד הורית לילד בן 32 פגוע נפש וחולה אפילפסיה, התגוררה עד כה בשכירות בתל אביב.

טל ואריאל אפל, בני 27, הנשואים שנה אחת, טל היא סטודנטית לרפואה ואריאל עובד בחברת הייטק באור יהודה. שניהם מתגוררים בדירה שכורה בגבעתיים וחולמים על דירה משלהם. משפחה נוספת צפויה להיכנס מחר.

גד הרן, יו"ר הקואליציה החברתית: אנחנו דורשים מממשלת ישראל למלא את התחייבותה לספק דיור לעם ישראל. מצוקת הדיור הגיעה למצב קריטי ועקב אוזלת ידה של הממשלה החלטנו לנקוט מעשה ולהראות לה את הכיוון. יש ליזום פרויקט חירום לאומי לדיור ציבורי ודיור בר השגה באופן מיידי על קרקעות המדינה. אם הממשלה לא תמלא את תפקידה,  העם כנראה יצטרך לפעול בעצמו והיום אנו עושים את הצעד הראשון".

לטענת מקימי המאחז, היום 40 אלף משפחות מחכות לדיור ציבורי. בעקבות הלחץ הציבורי, הוסכם עם החברות המשכנות, עמיגור ועמידר ועם משרד השיכון, כי לא יפונו עוד משפחות מדיור ציבורי בגלל חובות שצברו עד סוף אוקטובר. עתה תובעים במאחז מהחברות המשכנות, שגם משפחות שפלשו לדיור ציבורי בעל כורחן, לא יפונו עד אוקטובר השנה.

אנשי המאחז מגדל צדק בתמונה קבוצתית עם הקראווילה החדשה (צילום: רפי מיכאלי)
אנשי המאחז מגדל צדק בתמונה קבוצתית עם הקראוונים החדשים (צילום: רפי מיכאלי)

הקראווילות הוזמנו על ידי גד הרן, ראש הקואליציה החברתית ומיזמי הפרויקט. השבוע זומנו אנשי המיזם לחקירת במשטרת נתניה. במהלך החקירה הם עומתו מול נציגי קיבוץ יקום, עידן חיטוביץ', מנהל הנכסים של הקיבוץ, ועידן שחם, רכז המשק, שהגישו תלונה רשמית נגד מאחז מגדל צדק במשטרת נתניה על הסגת גבול. בתחילת החקירה אמרו חיטוביץ ושחם, שבתחילה לא חשב הקיבוץ לעשות דבר בנוגע למאחז. "הקיבוץ על חבריו אוהד את המחאה החברתית ורואה אותה כצודקת", אמר שחם והוסיף: "אולצנו להגיש את התלונה במשטרת נתניה על ידי מנהל מקרקעי ישראל. קיבלנו מכתבים נזעמים ואין סוף טלפונים כועסים מהמנהל".

הקראווילות ממוקמות במתחם המאחז (צילום: רפי מיכאלי)
הקרוואנים ממוקמים במתחם המאחז (צילום: רפי מיכאלי)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן