Skip to content

צבא סוריה מנסה להחזיר לעצמו את השליטה; מטוסי קרב מפציצים את חלבּ

וטורקיה הודיעה על סגירת מעברי הגבול בין המדינות לתנועה מסחרית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
סוריה - מלחמת אזרחים שסופה אינו נראה באופק
סוריה - מלחמת אזרחים שסופה אינו נראה באופק

הסלמה בקרבות בסוריה. מטוסי קרב ומסוקים תקפו מטרות במזרח העיר חלבּ, ואלפי חיילים נערכים בפאתיה לפלוש לתוכה. נכון לעכשיו נראה שכוחות הממשלה מתאוששים מהמכות שספגו בשבוע שעבר, כולל רצח הצמרת הביטחונית בפיגוע בדמשק, והם תוקפים כעת בתגובה את המורדים בחלקים נרחבים של המדינה. במקביל, גוברת המעורבות הבינלאומית בעימות, נשק ותגבורות ממשיכים לזרום אל המורדים וייתכן שכוחות הממשלה מתוחים מכדי להשיג הכרעה, מה שמבשר על מלחמת אזרחים שסופה אינו נראה באופק.

כתב ה-BBC מדווח מחלבּ על הסלמה המדגישה את חששות הממשלה מפני אובדן העיר הגדולה בסוריה ובירתה הכלכלית. מטוסי מיג מתוצרת רוסיה הופיעו בשמי העיר, הפציצו עמדות מורדים וצלפו בהן. אזרחים ומורדים פצועים והרוגים נלקחו לבתי חולים ולמרפאות מאולתרות. "צלילי ההפצצה נשמעים ללא הפסקה מאז אתמול בלילה. זו הפעם הראשונה שאנחנו מרגישים שחלב הפכה לאזור קרב ", סיפרה אחת מתושבות העיר המופצצת.

הקפאת מצב בדמשק לאחר הצלחות לכוחות המשטר

לאחר שישה ימים של לחימה עזה בבירה הסורית, השתרר שקט מתוח בבירה דמשק. כוחות המשטר פרסו טנקים ביום שישי והיום, החל משעות הבוקר תקפו בארטילריה ורקטות את רובע א-תל בצפון העיר. מאות משפחות נמלטו מהאזור, מה שמצביע כנראה על תקיפת אזורי מגורים. מטרת התקיפות היא דחיקת כוחות המורדים מחוץ לשכונת אל-מידאן, ונראה כי מטרה זו הושגה וכי המורדים עזבו לפי שעה את הבירה.

בנוסף, מדווחים המורדים שכוחות שיריון ורגלים נסוגו מעמדות באזור אידליב, סמוך לגבול טורקיה, והם נעים לעבר חלב. כתב צרפתי הנמצא בתוך העיר מדווח שמורדים צרים על תחנת משטרה סמוכה לחומות המצודה בעיר העתיקה, שהיא אתר מורשת עולמי.

הישגים לכוחות המורדים בכל רחבי המדינה

בימים האחרונים כוחות המורדים הצליחו להשתלט על שטחים באזור הגבול עם עיראק. רשת אל-ג'זירה ציינה כי אזור זה חשוב ועשוי לאותת על שינוי בקרב נאמניו של אסד ולהוביל לתפנית חדשה בסכסוך. המורדים השתלטו על מעבר הגבול אבו כמאל שבין סוריה ועיראק מאז יום חמישי, ולמרות הפגזות כוחות המשטר, נשאר המעבר בידי המורדים. בנוסף, "הצבא הסורי החופשי" (FSA) השתלט על מעבר באב אל-הווא אשר נמצא על הגבול עם טורקיה. "הצבא הסורי החופשי" ניסה גם להשתלט על מעבר הגבול נסיבּ שבדרום סוריה, אך נהדף על ידי כוחות המשטר.

בקרבות, שגבו את חייהם של מאות, היו מעורבים חיילים, טנקים, מסוקים ופצצות מרגמה. אלה הפכו חלקים נרחבים מדמשק לאזור לחימה, והביאו לבריחתם של אלפי סורים אל מעבר לגבול עם לבנון. פעילי אופוזיציה בחלב, אמרו כי מאות משפחות נמלטו מאזורי מגוריהם ביום שבת לאחר שכוחות הצבא נכנסו לתוך מחוז סלאח א-דין שהיה בשליטת המורדים למשך יומיים.

במקביל, במרד שנערך באחד מבתי הכלא, נהרגו בין שניים לארבעה פעילי אופוזיציה. פעילי האופוזיציה סיפרו כי מספר שומרים הצטרפו למרד, שפרץ זמן קצר אחרי חצות. כוחות המשטר מבסיס מודיעין סמוך הגיעו כדי לדכא את המרד, אך פעילי האופוזיציה דיווחו כי המרד נמשך למרות שבית הכלא הוקף על ידי כוחות המשטר.

במערבים מזדעקים לגנות את המשטר הסורי

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, אמר ביום שבת כי שליח מטעם האו"ם ישוגר לסוריה בהקדם כדי להעריך מחדש את המצב לנוכח העלייה באלימות במדינה, והוסיף כי על ממשלתו של אסד להפסיק את "ההרג והשימוש בנשק כבד כנגד ריכוזי האוכלוסייה". מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, אמרה אתמול, שייתכן ששטחים שנכבשו בידי המורדים עשויים לשמש כ"מקלט בטוח" וכבסיס להמשך פעולותיהם.

לדברי המורדים נהרגו אתמול בסוריה לפחות 130 בני אדם, לרבות 20 בחלב. לפחות עשרים מתפללים נהרגו אתמול בערב מאש כוחות הממשלה במסגד בכפר סמוך לעיר חמה. עשרה בני אדם נהרגו מפגיעת פגז ברכב שבו נסעו, ומשפחה שלמה נהרגה בהפצצה על דראע בדרום סוריה. עימותים אלימים בין כוחות המשטר למורדים נרשמו גם בשכונה סאחהור, באזור אל-אידארייה, בכניסה לראסתאן, מעוז המורדים במחוז חומס ובשני מחוזות של הבירה הסורית.

אתמול (ג') הופיע לראשונה בפומבי הגנרל מנאף טלאס, בנו של מוסטפא טלאס, שר ההגנה של חאפז אסד, והודיע שנטש את משטר הנשיא בשאר אסד. בשידור בתחנת הטלוויזיה אל-ערבייה קרא טלאס לאזרחי סוריה "להתאחד ולכונן סוריה חופשית ודמוקרטית". מקום הימצאו של טלאס אינו ברור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן