Skip to content

קדחת התחמשות במפרץ לקראת תקיפה באיראן

מדינות המפרץ נערכות לפעולה צבאית של ארה"ב או של ישראל נגד איראן. מדינות התומכות הנחלת תבוסה אסטרטגית לאיראן מתחזקות על חשבון מדינות אחרות החוששות מנזק כלכלי קשה כתוצאה ממלחמה אזורית. פרשן כוויתי: "שעון המלחמה מתקתק".
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מדינות המפרץ נערכות לפעולה צבאית של ארה"ב או של ישראל נגד איראן. מדינות התומכות הנחלת תבוסה אסטרטגית לאיראן מתחזקות על חשבון מדינות אחרות החוששות מנזק כלכלי קשה כתוצאה ממלחמה אזורית. פרשן כוויתי: "שעון המלחמה מתקתק".

מאת אסף דוד

ההסלמה ביחסי ארה"ב-איראן בעקבות סגירת מיצרי הורמוז והתרגיל הימי שערכה איראן במפרץ הפרסי מחזקת בקרב מדינות המפרץ את החשש מעימות צבאי בין הצדדים. ריאד קהווג'י, פרשן צבאי וראש הסוכנות לניתוח צבאי "אינגמה" המתמחה במזרח הקרוב ובמפרץ, העיר כי "אין מדינה במפרץ הרוצה מלחמה, אך הכל נערכים לאפשרות שהיא תפרוץ". קהווג'י מעריך כי במקרה של תקיפה איראנית נגד מדינות המפרץ, בתגובה על תקיפה אמריקנית או ישראלית באיראן, "מדינות המפרץ תצאנה למלחמה נגד איראן".

משחתת אמריקנית במי המפרץ הפרסי (ויקימדיה)
משחתת אמריקנית במי המפרץ הפרסי (ויקימדיה)

החשש מפני מלחמה מאיץ את מירוץ החימוש במפרץ. במהלך 2011 חתמה ארה"ב על עסקאות  נשק עם סעודיה וכווית למכירת מאות טילי פטריוט וטילים אחרים. בסוף אותה שנה חתמה סעודיה על עסקת ענק נוספת בשווי 29.4 מיליארד דולר לרכש של 84 מטוסי F15-SA ולשדרוגם של שבעים מטוסים אחרים של חיל האוויר שלה. לאחר מכן הודיעה ארה"ב על עסקה בשווי של כ-3.5 מיליארד דולר למכירת טילים מתקדמים מסוג THAAD נגד טילים לטווח קצר ובינוני לאיחוד האמירויות הערביות. עסקאות נוספות בין ארה"ב למדינות המפרץ צפויות גם השנה.

מומחים תמימי דעים כי יכולתן הצבאית של מדינות המפרץ עולה מבחינה איכותית על זו של איראן, אך האחרונה מחזיקה בצבא גדול יותר מצבאות המפרץ, ומעבר לכך היא מפעילה "תאים רדומים" בקרב האוכלוסיות השיעיות במדינות המפרץ. בעיה מרכזית נוספת היא כי רוב תעשיית הנפט, המתקנים האסטרטגיים והפעילות הכלכלית של מדינות המפרץ מרוכזת ברצועת החוף, דהיינו בטווח הטילים האיראניים.

קהווג'י, מצידו, סבור כי עסקאות הנשק הללו נועדו לשם "היערכות, אך גם להרתעה ולמניעת מלחמה". לעומתו, הודה סאמי אל-פרג', פרשן מדיני כוויתי, כי "שעון המלחמה מתקתק והוא אינו בשליטתן של מדינות המפרץ". אל-פרג' אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי במפרץ הפרסי קיימות שתי אסכולות: הראשונה, מתנגדת נחרצות למלחמה כל עוד זו לא נכפית על המפרץ; השנייה סבורה כי החתרנות האיראנית בעיראק, בסוריה, בתימן ובסודאן, וכן ליבוי השסעים העדתיים בבחריין ובמזרח-סעודיה, מחייבת "הנחלת תבוסה אסטרטגית לאיראן באמצעות הכשלת מדיניותה האזורית", גם אם לא בהכרח במלחמה. אל-פרג' מעריך שלאחרונה גובר קולן של המדינות המפרציות הדוגלות באסכולה הנצית על-פני המדינות החוששות מנזק כלכלי קשה כתוצאה מפעולה צבאית נגד איראן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן