Skip to content

אובמה מקשיח את יחסו למכירת נשק אישי באמריקה

הנשיא האמריקני רוכב על גל ההלם מהטבח באורורה ומסביר כי הקונגרס מונע ממנו העברת חקיקה המגבילה את הנגישות לנשק קטלני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הקונגרס והלוביסטים מונעים חקיקה המגבילה מכירת נשק קטלני. ברק אובמה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הבטיח "לא להותיר אבן בלתי הפוכה" במאמץ שהוא עושה להפחתת האלימות המשתוללת בערי ארצות הברית, לרבות הטלת מגבלות סבירות על בעלות על נשק – עמדה שונה מאוד מזו שמבטא יריבו במירוץ לבית הלבן, הרפובליקני מיט רומני. אובמה אמר את הדברים בכנס של "הליגה הלאומית האורבנית", בסיימו מסע בחירות שערך במערב ושהחל בקולורדו, בה נועד עם קורבנות הטבח שביצע ג'יימס הולמס בצופי הסרט "באטמן".

אובמה אמר ביום רביעי כי הוא מאמין שאפילו אזרחים שבבעלותם נשק אישי יסכימו ש"ש-AK-47 (הוא נשק) שצריך להימצא בידי חיילים, לא בידי ילדים". ואולם, הוא לא העלה כל רעיונות חדשים ביחס לבדיקות שיש לבצע במטרה למנוע מעבריינים ופושעים לרכוש כלי נשק ולהביא לכך שנשק קטלני לא יוכל להגיע לידיהם של אנשים מערוערים נפשית. ניסיונות להגביל את הפצת כלי הנשק נתקלו עד עתה בהתנגדות פוליטית עזה מימין ובסירוב של נבחרי ציבור להתעמת עם "אגודת הרובאים הלאומית", לובי שהוא בין המשפיעים ביותר הפועלים בגבעת הקפיטול.

אובמה הוסיף ואמר כי בכל יום וחצי מוצאים את מותם אנשים במספר זהה לזה שנרצחו באורואה, כתוצאה מפשעים אלימים. "על כל קולומביין או וירג'יניה טק יש תריסרי אנשים שנורים למוות ברחובות שיקאגו, אטלנטה וניו אורלינס. על כל טוסון או אורורה יש שברון לב יומיומי על אמריקנים צעירים שנורו במילווקי או בקליבלנד", אמר, "וכאשר יש שברון לב וטרגדיה בלתי רגילים כמו אלה שראינו קמה תמיד זעקה לפעולה מיידית. מדברים על רפורמות חדשות ועל חקיקה חדשה. ולעתים קרובות מדי המאמצים הללו מטורפדים על ידי פוליטיקה ושתדלנות ובסופו של דבר על ידי הטיית תשומת הלב המשותפת שלנו למקום אחר".

חקיקה מונעת לבדה לא תועיל. מיט רומני (מקור תמונה: ויקיפדיה).

אובמה הוסיף שלאחר ההתנקשות בטוסון ב-2011 בחברת הקונגרס הדמוקרטית גבריאל גיפורדס – התנקשות שהסתיימה בשישה הרוגים אחרים – ממשלו "נקט פעולות בכלי נשק משלו" כדי לצמצם את הפצת הנשק האישי, משום שהבין שלא ניתן יהיה להעביר חקיקה בכיוון זה בקונגרס. הוא הסביר כי בדיקות הרקע הנערכות לבמקשי רשיון נשק הן "יותר יסודיות ויותר מקיפות" ושגופי הפיקוח הפדרליים "נמצאים בחפירות", כלומר עושים כל מאמץ כדי לקדם פתרונות בנושא זה, יחד עם קהילות מקומיות וקבוצות אזרחיות. יחד עםן זאת, הוסיף, פעולות אלה אין בהן די.

מיט רומני, כאמור, ביטא עמדה הפוכה בתכלית. הוא התראיין לרשת אנ.בי.סי מלונדון, בה הוא שוהה לרגל טקס פתיחת המשחקים האולימפיים. בדברו על הרוצח מאורורה, ג'יימס הולמס, שרכש ואיכסן כמויות עצומות של נשק ותחמושת, אמר רומני: "לאיש הזה אסור היה שיהיה סוג כלשהו של כלי נשק ופצצות ושאר אמצעי הלחימה ומרבית אלה שהיו בידיו היו שם באופן שהוא כבר בלתי חוקי. אבל הם היו אצלו. ואנחנו יכולים לפעמים לקוות ששינוי החוק לבדו יסלק מכאן את כל הדברים הרעים. זה לא יקרה. מה שחיוני הוא ליצור שינוי בליבו של העם האמריקני, להפוך אמריקנים רבים לטובים יותר".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן