Skip to content

דני דיין ל"ניו יורק טיימס": לשכוח מרעיון שתי המדינות

במאמר ב"ניו יורק טיימס" קרא יו"ר מועצת יש"ע למערב לנטוש את רעיון שתי המדינות ולפעול לשיפור המצב הקיים. הבוקר העניק ראש המועצה האיזורית יהודה ושומרון תעודת אזרחות כבוד ליריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו" "על תרומתם הגדולה לקידום היישובים ולאישור תוכניות המתאר" ועוד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצל ההתלבטות של ממשלת ישראל כיצד לקדם את קבלת דו"ח אדמונד לוי לגבי שטחי יו"ש, ולנוכח המאמץ להסדיר את מעמדם של מאחזים ואת הפיצוי הראוי על קרקעות פרטיות שעליהן נבנו יישובים, מפרסם ה"ניו יורק טיימס" הבוקר מאמר מיוחד של יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, ששוהה בשבוע האחרון בארצות הברית: "על המערב לנטוש את פתרון שתי המדינות, ולפעול לשימור ושיפור המצב הקיים", כך דיין.

מאמר של דני דיין בניו יורק טיימס, היום (צילום: מועצת יש"ע)
מאמר של דני דיין בניו יורק טיימס, היום (צילום: מועצת יש"ע)

במאמר מתאר דיין את השתלשלות העניינים לפי תפיסתו. "הפלסטינים סירבו שוב ושוב ליישום פתרון מוסכם של שתי מדינות. הממשל האמריקני ובעלות בריתו האירופיות, צריכים עכשיו לנטוש את הנוסחה הכושלת הזאת אחת ולתמיד ולקבל את העובדה שהנוכחות היהודית ביהודה ושומרון היא עובדה מוגמרת."

יו"ר  מועצת יש"ע מבקש מהקהילה הבין-לאומית לא להתבצר בעמדות קודמות: "במקום לקונן על שהסטטוס- קוו אינו בר-קיימא, על הקהילה הבין-לאומית לפעול יחד עם הצדדים כדי לשפר אותו במידת האפשר".

דני דיין בארה"ב (צילום : מועצת יש"ע)
דני דיין בארצות הברית (צילום : מועצת יש"ע)

זו פעם ראשונה שמאמר של מנהיג מתנחלים מתפרסם ב"ניו יורק טיימס", הנחשב לחשוב בעולם.
המאמר מתפרסם במקביל גם במהדורה האירופית של ה"ניו יורק טיימס", ה"הראלד טריביון", עם הפניה משער העיתון, וכן בדף הבית של ה"ניו יורק טיימס" באינטרנט.

במאמר מזכיר דיין לקוראים שיהודה ושומרון נתפסו במלחמת מגן נגד הניסיון הערבי להשמיד כליל את ישראל. "הקמת מדינה פלסטינית בין ישראל לירדן היא מתכון לאסון", מזהיר יו"ר מועצת יש"ע.
"נהירה של מאות אלפי פליטים פלסטינים מסוריה, לבנון, ירדן ומקומות נוספים עלולה להפוך את המדינה החדשה לחממה של קיצוניות. כל הסכם שלום יקרוס ברגע שחמאס יתפוס את השלטון, בכוח הקלפי או בכוח הנשק. ישראל תיאלץ להשתלט מחדש על השטח, ותמצא שם אוכלוסייה ערבית גדולה בהרבה מזו שמתגוררת שם כיום".

כמו כן, מקדיש דיין במאמר פרק להצגת נתונים על צמיחת ההתיישבות היהודית מעבר לקווי 67': "אפילו עתה, ולמרות המגבלות החמורות שנוצרו בלחץ בין-לאומי, יותר מ-350 אלף ישראלים חיים ביהודה ושומרון ואנו מצפים שנחצה את סף ה-400 אלף עד 2014. אם נביא בחשבון גם את תושבי מזרח ירושלים, יוצא שאחד מכל עשרה יהודים ישראלים מתגורר היום מעבר לקווי 1967".

בהתייחסו לניסיונות השמאל הישראלי להציע פיצוי כספי תמורת פינוי המתנחלים מבתיהם, דיין כותב כי מדובר במעשה פתטי. "מחירי הנכסים באזור יהודה ושומרון הולכים ועולים בצורה חדה. מי שרוצה לעבור דירה, יכול למכור את הבית שלו בשוק החופשי, אבל איש לא עושה זאת. באזורים המועדים לפינוי, רובנו מונעים מסיבות אידיאולוגיות ולא גרים כאן מסיבות כלכליות".

לבסוף קובע יו"ר מועצת יש"ע כי המצב הביטחוני והכלכלי, הן בצד הישראלי והן בפלסטיני, הולך ומשתפר. "יוסי ביילין", כותב דיין, "פירסם מאמר לפני מספר חודשים ובו הוא מספר ששמע מדיפלומט אמריקני לשעבר כי שביעות הרצון בישראל, ברשות הפלסטינית, בירדן ובסעודיה – מפחידה אותו. אני כשלעצמי חושב שאלה חדשות נפלאות. אם הקהילה הבין-לאומית היתה מוותרת על ניסיונות השווא שלה להשיג את הבלתי אפשרי – שתי המדינות – ומחליפה אותם במאמצים אינטנסיביים לשפר ולשמר את המציאות הנוכחית בשטח – זה יהיה אפילו טוב יותר. ההתנחלויות ביהודה ושומרון הן לא הבעיה, הן חלק מהפתרון".

התעודה ליריב אופנהיימר. צילום : רוטר
התעודה ליריב אופנהיימר. צילום : רוטר

באותו עניין, בתוכנית "העולם הבוקר" של רשת, התראיין היום ראש המועצה האזורית ביהודה ושומרון, מר גרשון מסיקה, שהעניק תעודת כבוד ללא אחר מאשר יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו", שישב לצידו באולפן. תואר אזרחות הכבוד ניתן, לדבריו, בעקבות אישור שהתקבל לתב"ע של קריית נטפים, ברוכין ורחלים "על תרומתם הגדולה לקידום היישובים ולאישור תוכניות המתאר". כמו כן על "התיעוד ההיסטורי של התפתחות ההתיישבות למען הדורות הבאים".

במרכז ההתנצחות עמדה שאלת תרומתה העקיפה של "שלום עכשיו" לבנייה בהתנחלויות, שכן לאחר כל עקירת יחידת דיור בלתי-חוקית נבנות רבות אחרות תחתיה כ"פיצוי".

בהתנצחות מרתקת בין השניים אמר מסיקה כי הוא בטוח שכשיעלה למרום ויישאל מדוע לא עסק בלימוד תורה, יוכל לומר בבטחה שהיה עסוק בבניין הארץ, וכשיבקשו ממנו (במרום) הוכחות, יוכל להביא את התיעוד המפורט בדמות הדוחות של "שלום עכשיו". מסיקה התלוצץ ואמר שהתעודות יזכו את אופנהיימר בהנחה לספריות ולחוגי תרבות בישובי השומרון, בקאנטרי ובהיכל התרבות.

אופנהיימר השיב לו: "אנחנו נמצאים בבוקר שבו מדינה שלמה נאנקת תחת עול של מסים וגזירות, ויש רק מקום אחד שיש בו זמן לבדיחות וצחוקים, ושם באמת כולם מרוצים ויש להם סיבה לחלק פרסים, כי יש מקום אחד שבו הקיצוצים האלה בכלל לא מדגדגים, וזה השטחים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן