Skip to content

מחקר מדעי מאשר: נשים הן אכן אובייקטים – וזו הסיבה שבוהים בהן

המחקר הראה שגברים ונשים כאחד נוטים להבחין בתכונות גוף ספציפיות אצל נשים אבל תופסים גברים כדימוי גופני שלם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נשים מפורקות לאוביקטים, גברים נתפסים כמכלול שלם. החוקרת שרה ג'רבייס (מקור תמונה: אתר אוניברסיטת נברסקה בלינקולן)

נשים הן אובייקטים – לפחות כאשר הדברים אמורים בגברים הנועצים בהן עיניים. נשים, אם כבר מדברים על זה, עושות בדיוק את אותו הדבר – רואות נשים אחרות כאובייקטים. כך מראה מחקר שפורסם בכתב העת "יורופיאן ג'ורנל אוף סושל סייקולוג'י".

שרה ג'רבייס, חוקרת מאוניברסיטת נברסקה בלינקולן שעמדה בראש צוות המחקר, הסבירה כי מוח הגבר ומוח האישה תופסים שניהם את הגבר כאדם שלם. "אנחנו לא מפרקים אנשים לחלקים, אלא אם כן זה מגיע לנשים, וכאן זה באמת מפתיע", אמרה, "נשים נתפסות ממש באותו אופן בו נתפסים אובייקטים. אפשר לייחס זאת למניעים שונים. גברים עושים זאת כי הם מעוניינים בבנות זוג פוטנציאליות, בעוד שנשים עושות זאת יותר כהשוואה בין נשים אחרות לבין עצמן. מה שאנו יודעים בוודאות הוא ששני המינים עושים זאת".

"אנו תמיד שומעים שנשים מוקטנות לאברי הגוף המיניים שלהן", המשיכה ג'רבייס, "יש לכך דוגמאות באמצעי התקשורת כל הזמן. המחקר הזה לוקח את העניין צעד אחד קדימה ומגלה כי התפיסה הזו קיימת ביומיום גם אצל נשים".

המחקר ניתח את התבוננותם של גברים ונשים בתמונות של בני שני המינים, בניסיון להבין את התהליכים המנטאליים העוברים עליהם במהלך אותה הסתכלות. 227 גברים ונשים קיבלו לידיהם תמונות של גברים לבושים ונשים לבושות. החוקרים הראו לנבדקים רצף של תמונות לפני שהותירו אותם עם שתי תמונות בלבד: האחת של תמונה מקורית והשנייה של אזור המפשעה בלבד. המשתתפים היו צריכים להצביע במהירות על התמונה שראו קודם לכן.

המחקר גילה שקל יותר לגברים ולנשים לזהות אברי גוף כאשר מקרינים להם תמונות של נשים. לעומת זאת, לשני המינים היה קל יותר לזהות תמונה שלמה כשהוצגו בפניהם תמונות של גברים. הנתונים הראו שהמשתתפים השתמשו בתהליך מנטאלי "גלובאלי" כשהסתכלו בתמונות של גברים ובתהליך מנטאלי "מקומי" כשהביטו בתמונות של נשים. עיבוד מקומי מגדיר את הדרך בה אנו חושבים על אובייקטים כמכוניות, מחשבים ובתים. עיבוד גלובאלי מגדיר מעטפת כוללת ורחבה יותר של כל ההיבטים הקשורים באדם.

1 Comment

  1. אבינועם
    28 ביולי 2012 @ 9:20

    אפשר לקבל את הממצאים גם לפי אחוזים?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן