Skip to content

היגיון של לה-לה-לנד

הממונה על התקציבים באוצר טוען כי העלאת המע"מ תגדיל את השוויון בעם. הוא רק שוכח כי למי שמשתכר שכר מינימום אין ממה לשלם מס
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לנוכח היכולת המופלאה לפתלתלות לוגית ודיבור מתון ופוליטיקלי-קורקט, אפשר לקבוע בוודאות רבה שכאשר גל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים באוצר, יפרוש מתפקידו, תהיה הנחיתה רכה ומרופדת היטב. הרשקוביץ, בבואו להסביר את הגזירות הדרקוניות האחרונות שהונחתו על הציבור המעולף מחום הקיץ, הצליח לסובב את הדברים כך, שנדמה כאילו גזירות אלו נועדו ליצור שיתוף ושוויון בעם! לא על ידי צירוף מגזרים לשוק העבודה, גם לא על ידי גיוס לצה"ל, רחמנא ליצלן, אלא על ידי העלאת שיעור המע"מ!

וזו הלוגיקה של הרשקוביץ, שהתראיין בתחילת השבוע הקשה הזה ברשת ב': העשירונים התחתונים בישראל אינם משלמים מס. לכן, העלאת המע"ם לכווווו-לם, מביאה גם את העשירונים האלו לתרום את תרומתם לכלכלת ישראל ולמנוע אסון פיסקלי קשה. עם היגיון כזה קשה מאוד להתווכח, כי אין לו ולא כלום עם העובדות. זה ההיגיון המדומה של לה-לה-לנד, שבה חיים מובילי המדינה העצובה הזאת.

אין ממה לשלם מס. איור: יונתן שתיל

היגיון כזה מתעלם מהעובדה שההכנסה של העשירונים התחתונים כה עלובה, עד שהיא אפילו לא מצליחה לגרד את סף המס, ולכן הם שוחררו מתשלום מס. הם אינם מתחמקים מחובתם. הם היו שמחים מאוד לשלם מס, כי המשמעות הייתה שיש להם ממה לשלם מס. אבל כשהמדינה תומכת בהעסקה פוגענית, שבמסגרתה אנשים עובדים שעות רבות, אך אינם עוברים את סף המס – אין דרך אחרת אלא לשחרר את הנפגעים מתשלומי המס. ועתה באה המדינה, אותה מדינה ששיחררה אותם מתשלום מס, וחובטת בהם עוד קצת.

נראה כי השחרור ממס מטריד קשות את מובילי המדינה, כי יש בו משום ביטוי – ולו מינימלי – לשרידים קלושים ורחוקים של תפיסה חברתית, לא עלינו! לפי הרפלקס המותנה של תלמידי הכלכלה האמריקנית הזדונית של סוף המאה העשרים, סוציאליזם לא יקום ולא יהיה, והם יעשו הכל כדי למגר את כל ביטוייו. גם אם המחיר יהיה היעלמותם של אנשים שאינם מסוגלים להתמודד עם אכזריותה של הכלכלה החדשה. העשירונים התחתונים, שאינם מסוגלים להביא הביתה פרנסה מינימלית שתאפשר תזונה, חינוך ובריאות ראויים למשפחותיהם, יימעכו עוד קצת.

האחוז הנוסף של המע"מ, שכלל אינו מורגש בכיסיהם של גל הרשקוביץ ועמיתיו, יקצץ עוד יותר ברמת התזונה, החינוך והבריאות של הנפגעים. את הרשקוביץ זה לא ממש מטריד, והוא אפילו לא נשמע עצוב מאפשרות זו. קולו נינוח, אדיב ודיפלומטי, כשהוא מנתח את ניתוח העוועים הזה. הגרוע מכול הוא שביום הבחירות עלולים אותם נפגעים לחזור אל הקלפי, ולתת את קולם היקר פעם נוספת למובילי הכלכלה הרעה הזאת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן