Skip to content

קול המוסיקה: שמורת טבע הזקוקה להנשמה דחופה

קול המוסיקה פושט צורה, ולא לטובה - כך אומרים עובדים בתחנה ומאזינים ותיקים, החרדים שהורגים להם את התחנה, בשקט בשקט
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בבקשה, אל תבקשו לעשות לייק לתכנית של קול המוסיקה, מבקש אחד המאזינים. אבל אולי קול המוסיקה זקוק ללייק? מה שבטוח: התחנה בסכנה. איום סגירת התחנה מרחף מעליה זה שנים. ערוץ המוסיקה הוא ערוץ נישה אליטיסטי, הפונה לקהל מוגדר ולכ, מנסים להתנכל לו, כל אימת שעולה נושא של קיצוצים תקציביים או חסכון ברשות השידור. אף שמאזיני התחנה משתייכים, רובם ככולם, לרוב הדומם שאינו עולה על בריקאדות, קמה זעקה ציבורית בכל פעם שניסתה ההנהלה לחסל את התחנה. מחאה שחסמה בפני מנהלי רשות השידור את הדרך ללחוץ על השאלטר בפעם האחרונה.

שוחרי המוסיקה הקלאסית מוקירים ואוהבים את קול המוסיקה, ושומרים לה אמונים זה שנים. באחרונה, התעוררו שוב קולות מלחמה, שגררו בעקבותיהם עצומה בפייסבוק נגד סגירת התחנה. הנהלת רשות השידור חזרה בה, אך נקטה שורת צעדים המעוררים חשש עמוק לעתידה של התחנה.

שעה שמגישים ועורכים קורסים מעומס עבודה, מכרז לתפקיד ניהולי ברשות השידור

צעד ראשון היה מינויו של אריה יאס כמנהל התחנה. בניגוד למנהלי התחנה בעבר, יאס אינו מזוהה כאיש מוסיקה קלאסית ובב בבד עם מינויו התחוללו בתחנה שינויים מרחיקי לכת, בהם ריבוי שידורים חוזרים, ירידה ברמת השידורים והגרוע מכל: ריבוי מלל. למעשה, מדובר בשינוי מהותי באפיון התחנה. אם בעבר היא שימשה כממלכה של מוסיקה נטו, או כפי שמגדירים זאת אוהביה "אי של שפיות", הרי עתה פינתה המוסיקה את מקומה, כנהוג בשאר תחנות הרדיו, למסכת פטפטת שהמאזינים אינם חפצים בה.

מאזינים לחצו על כפתור התחנה כדי לשמוע מוסיקה. נקודה. עכשיו, בנוסף, הם מנועים  להשמיע את טענותיהם, כי אי אפשר להתקשר, כבעבר, ישירות לתחנה ולשוחח עם המפיקים או העורכים, שכן הגישה הטלפונית לתחנה נחסמה.

עובדים ותיקים בקול המוסיקה מתבטאים במונחים שאינם מותירים מקום לספק: אחדים מצביעים על כך שאיבדו את חדוות היצירה שחשו בעבודתם בתחנה, אחרים אומרים שהם נאלצים לאסוף כוחות כדי ללכת לעבודה. עד כדי כך המאיסו עליהם את העבודה, שבמשך שנים ראו בה את הפן היצירתי.

בין הבעיות שעליהן מצביעים עובדים בתחנה, התהליך המתמשך והשיטתי של "המתת חסד" על ידי הפסקת גיוס עובדים מיומנים לעבוד בתחנה וצמצום היקף הצוות המקצועי, תהליך שמחלחל שנים וגבר עוד לפני עזיבת מנהל חטיבת המוסיקה הקודם, אבי חנני. עבודתו של חנני הופסקה בחטף, תוך מידורו וניתוקו המוחלט מהתקשורת האינטרנטית.

בה בעת שמגישי התחנה קורסים תחת הנטל באין להם תחליף מקצועי, מפרסמת הנהלת רשות השידור מכרזים מנקרי עיניים לתפקידי ניהול, שאף מוסיפים ומרפים את ידיהם. "התחושה הכללית היא שמפקירים אותנו," זו אחת ההתבטאויות ששמענו וכן – "אנו עסוקים כל הזמן בכיבוי שריפות".

מעניין במיוחד העיתוי שבו בחרה הנהלת רשות השידור להדגיש דווקא את הצלחת תחנות המוסיקה הרדיופוניות שלה. בהודעה לעיתונות מסוף השבוע בישרה ההנהלה על "עלייה דרמטית בנתוני ההאזנה במחצית הראשונה לתחנות המוסיקה של קול ישראל". בהודעה צוין, כי על פי סקר TGI, רשת ב' היא רשת האקטואליה המובילה בישראל וההאזנה לכלל רשתות קול ישראל נמצאת במגמת עלייה בחציון הראשון של שנת 2012.  "העלייה הדרמאטית במיוחד בשעורי ההאזנה במחצית הראשונה של השנה, נרשמה בערוצי המוסיקה של  88FM, אשר רשמה  עלייה של למעלה מ-30%!! קול המוסיקה רשמה עליה של למעלה מ-30%!!! ורשת ג' "הבית של המוסיקה הישראלית" עלתה במחצית הראשונה ב-6.6%!! אחרי שנים בהן הייתה ירידה בנתוני ההאזנה של הרשת" (סימני הקריאה במקור).

"יוני בן מנחם, מנכ"ל רשות השידור, בירך את הנהלת הרדיו על הישגיה וציין כי רשתות קול ישראל ימשיכו להיות הבית החם של החברה הישראלית בתחום החדשות והאקטואליה, המוסיקה, האומר והמורשת".

בין הודעת רשות השידור על עלייה בהאזנה לתחנה לבין הרשמים מהשטח, הפער גדול. בין המאזינים הנאמנים של  התחנה ישנם כאלה המאוכזבים מרה מהשינויים שנפלו עליהם ולאנשי מוסיקת האיכות של קול ישראל לא נותר אלא לאושש את טענותיהם ולחשוש כי מדובר בעוד תכסיס לסגירת התחנה. עובדים בתחנה הגיבו בביטול לנתוני סקר ההאזנה וטענו כי הוא "הזוי" וכי מדובר במהלך יחצ"ני של שפ"מ,  זוכת המכרז לפרסם בקול ישראל.

אחד הצעדים המצביעים על השאיפה למתג מחדש ולטלטל את אפיון התחנה הוא פתיחת דף הפייסבוק לתכנית "צומת לילי" על ידי עורכה, מארק פולינס. לפי התנועה בדף אפשר ללמוד, שעד כה הוא אינו להיט, אולי בגלל מה שכתב שם אחד ממאזיני התחנה, אורן שץ, בפניה אל העורכת/מגישה יהודית בן יעקב: "אנחנו כאן. יהודית, אני עוקב אחר התכנית שלך, שנדדה מרשת ב' ל-88 ועכשיו גם בקול המוסיקה. מעריך את העריכה וההגשה, גם אם מסויג לעתים. אבל בבקשה אל תבקשו לעשות לייק לדף שלכם. קול המוסיקה תמיד הייתה המפלט האחרון של שפיות ברדיו. לייק לתכנית בקול המוסיקה… אני לא יודע, זה פשוט עצוב. זה הכל…כל מי שרוצה לעשות לייק מוזמן לעשות, אין לי שום בעיה עם זה. יש לי בעיה עם עצם הבקשה מהמאזינים לעשות לייק. זה נראה לי הזנייה של מהות השידור הציבורי. הקשר בין המאזין לבין התחנה קיים בעצם ההאזנה, לא צריך לבקש לשמר אותו באמצעים מלאכותיים. מספיק להודיע על עצם קיום הדף וזהו".

 

 

1 Comment

  1. sofar
    31 ביולי 2012 @ 19:29

    עוד "ליכודיזציה" של אחת ממערכות הבסיס של הציבור. ביבי וכלבי הצרברוס שלו חושפים שיניהם!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן