Skip to content

חיים בעושר ובאושר: הממשלה תאשר היום את תכנית הגזירות

ממשלת ישראל תתכנס היום כדי לאשר את תוכנית הגזירות הכלכליות • שר האוצר יובל שטייניץ: "אנו מציבים כיפת ברזל להגנה על כלכלת ישראל" • הביקורת: יפגע בעיקר בשכבות הביניים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תכנית הקיצוצים והגזירות הממשלתית יוצאת היום לדרך. במהלך הבוקר תתכנס ממשלת ישראל לישיבה כלכלית, ותאשר ברוב גדול את קיצוץ הרוחבי בכמעט כל משרדי הממשלה, כמו גם את תוכנית הגזירות המאסיבית שגיבשו שר האוצר, יובל שטייניץ, וראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בשלב זה, תומכים בתכנית רוב שרי הליכוד ושרי תנועת ישראל ביתנו. להוציא את שלום שמחון, שר התמ"ת, גם שרי העצמאות הבטיחו את תמיכתם בהעלאת המיסים. עם זאת, חברי מפלגת ש"ס, וביניהם יו"ר ש"ס, אלי ישי, מסתייגים מהתכנית ודורשים שינויים קלים בקיצוץ הרוחבי האחיד, כדי להבטיח את אישורם בממשלה.

המיסים והקיצוצים, בהיקף של כ-15 מיליארד שקל, נועדו "לטפל" בגירעון הענק ש"לפתע צץ" בתקציב הממשלה וכן במחסור העצום בגביית מיסים. בנוסף, המיתון באירופה משפיע באופן ישיר על הייצוא של מדינת ישראל וגרם להאטה בקצב הצמיחה של המשק בארץ – גדל רק ב-2.7% במהלך הרבעון הראשון של שנת 2012. לטענת הממשלה, ללא חבילת הקיצוצים והוספת המיסים – הגירעון התקציבי היה מזנק מעל ל-5% תוצר במהלך השנה ומעל ל-6% תוצר במהלך שנת 2013, עובדה שהייתה גוררת הורדה של דירוג האשראי שישראל זוכה לו עתה בעולם.
.

איך זה ישפיע עלינו?

המיסים ישפיעו על הכיס של כולנו באופן ישיר ועקיף. בין הגזירות: העלאת עוד אחוז במס הכנסה מחודש ינואר 2013 לכל מי שמשתכר מעל ל-8,801 שקל ברוטו בחודש. חשוב לשים לב, כי העלאת מס הכנסה מבטלת את הורדת המס של 2% שהובטחה על-ידי הממשלה והורדה בהחלטת ועדת הכספים בתחילת השנה, לאלו המשתכרים בין 8,000 ל-14,000 שקל. מדרגת המס העליונה ביותר, בשיעור 48%, נותרה ללא שינוי. משרד האוצר טוען, כי האחוז הבודד במס הכנסה יעשיר את קופת המדינה בכ-2.5 מיליארד שקל.

שטייניץ ונתניהו (צילום: משה מילנר לע"מ)
שטייניץ ונתניהו (צילום: משה מילנר לע"מ)

גזירה חדשה הוכנסה גם היא בשנייה האחרונה, ובה בעלי המשכורות הגבוהות, אלו המשתכרים יותר מ-20,000 שקל בחודש ברוטו, לא ייהנו מהפחתת מס ומעדכון מדרגות מס. בנוסף, יוטל מס עשירים של כ-2%, לאלו מאיתנו הנהנים ממשכורת של יותר מ-800,000 שקל בשנה. מתחילת שנה הבאה, יוטל מס מעסיקים, אשר יצטרכו להפריש כ-0.6% עבור כל עובד.

גזירה נוספת, המע"מ יתייקר מחר ב-1% ויעמוד על 17%, כך שהציבור בישראל יצטרך לשלם יותר עבור רכישת מוצרים, מכונית או דירה. בנוסף, צפו גם לעליית מחירי החשמל והמים, וכמובן – כל מוצרי המזון. גם כאן, צפוי המע"מ להכניס לקופת המדינה כ-6.2 מיליארד שקל עד סוף שנת 2013.

צעדים נוספים: קיצוץ רוחבי של כ-700 מיליון שקל בכל משרדי הממשלה במהלך השנה הנוכחית. שמועות אף טוענות על קיצוץ נוסף מתקציב משרדי הממשלה גם בשנת 2013. סך הכל בתכנית, קיצוץ של 10 מיליארד שקל מתקציב כלל המשרדים, וביניהם קיצוץ של 2 מיליארד בתקציב משרד הביטחון.

רגע, זה לא הכל. קיצוץ של אחוז בודד בשכר המנהלים לאלו המשתכרים יותר מ-20,000 שקל בחודש והקפאת תקנים ושכר בשירות הציבורי.

הביקורת

חברי כנסת מהאופוזיציה טוענים כי אפשר להעלות מס על חברות או לצמצם את המספר המוגזם, ביחס לכל מדינה מערבית אחרת, של מספר השרים וסגני השרים, התורם לבזבוז של מיליוני שקל בשנה. עם זאת, בחרה הממשלה לפגוע במעמד הביניים. הצעות נוספות קראו להעלות מע"מ דיפרנציאלי. דווקא הציבור הרחב בחר לשתוק, ורק עשרות בודדות של מפגינים הגיעו אתמול למאהל המחאה שהוקם בצומת ארלוזרוב בתל-אביב. האם הממשלה אכן מצליחה לגרום לשתיקת ההמונים?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן