Skip to content

נחתם הסכם שמים פתוחים היסטורי בין ישראל והאיחוד האירופי

ההסכם, בראשי תיבות, נחתם על ידי גיורא רום, מנהל רת"א, וקלאוס גייל, הנושא והנותן הראשי בנציבות האיחוד האירופי. אישור סופי צריכים לתת ממשלת ישראל והפרלמנט האירופי. יישום ההסכם יימשך כחמש שנים במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל והאיחוד האירופי חתמו הבוקר, בראשי תיבות, על הסכם השמים הפתוחים לאחר משא ומתן שנמשך יותר משלוש שנים. החתימה על הסכם השמים הפתוחים התאפשרה לאחר ששר התחבורה, ישראל כץ החליט לאשר את ההסכם והינחה את רשות התעופה האזרחית (רת"א) לחתום על ההסכם ההיסטורי.

שר התחבורה ישראל כץ. הסכם היסטורי
שר התחבורה ישראל כץ. יישום ההסכם יימשך כחמש שנים

ההסכם נחתם על ידי גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה, וקלאוס גייל, הנושא והנותן הראשי בנציבות האיחוד האירופי, לאחר שבחודש מרץ השנה נחתם בין ישראל והאיחוד האירופי מזכר ההבנות לפתיחת השמים לתחרות.

לאחר השלמת ההליכים המשפטיים והמנהליים הנדרשים, יועבר ההסכם לאישור סופי של ממשלת ישראל ושל הפרלמנט האירופי. תחילת היישום בפועל של ההסכם צפויה בתוך כמה חודשים.

תוספת תדירויות לכל יעד

יישום ההסכם יימשך כחמש שנים וזאת במטרה לאפשר לחברות התעופה הישראליות להיערך למבנה התחרותי החדש בענף התעופה. במסגרת היישום המדורג, יתווספו מידי שנה שבע תדירויות שבועיות לכל יעד באירופה. במספר מצומצם של שדות תעופה מרכזיים באירופה בהם קיים, כבר היום, היקף תנועה משמעותי ואשר מתאפיינים בהיותם שדות מעבר לטיסות המשך, היקף הגידול השנתי יהיה מצומצם יותר ויעמוד על תוספת של כשלוש תדירויות שבועיות מידי שנה. הדבר יספק הגנה מסוימת לחברות התעופה הישראליות לאורך תקופת ההסתגלות.

הסכמי קוד שייר בעקבות פטור מחוק ההגבלים העסקיים

עם תחילת יישומו של ההסכם יורחב פטור הסוג שניתן לענף התעופה מחוק ההגבלים העסקיים, כך שלא יהיה יותר צורך להגיש הסכמי קוד שייר בין חברות התעופה הישראליות לחברות אחרות לאישור מראש של הממונה וזאת בכל השווקים בהם קיימת מציאות רגולאטורים של שמים פתוחים (יחול על טיסות לארה"ב ומדינות האיחוד האירופי). הרחבת הפטור הושגה לאחר מגעים שניהל השר כץ מול הממונה על ההגבלים העסקיים במטרה לאפשר לחברות ישראליות לחתום על הסכמי שיתוף פעולה ללא צורך בקבלת אישור מראש, בדומה למציאות השוררת במדינות האיחוד האירופי.

למרות הלחצים נגד

החלטתו ההיסטורית של השר כץ התקבלה למרות התנגדותם להסכם של חברות התעופה הישראליות ובראשן אל על, התאחדות סוכני הנסיעות וועדת הכלכלה של הכנסת. לעומתם, התאחדות המלונות תמכה מאוד ביישום מהיר של ההסכם.

במרץ השנה, כשנחתם הסכם המסגרת, עשה הלחץ, בעיקר של אל על ונציגות העובדים שלה, את שלו והשר כץ החליט לעכב את החתימה על הסכם שמים פתוחים. עיכוב שהיה מיותר מלכתחילה, כי בתעופה האזרחית הפנים ארצית והבינלאומית בישראל שמים פתוחים היא מכבר מזמן עובדה קיימת והיה ברור כבר אז, כי כל הניסיונות לעצור אותה ייכשלו. העיכוב העכיר את האווירה הפוליטית בין מדינות אירופה לבין ישראל, כולל ההשלכות הכלכליות והמדיניות הלא נעימות הכרוכות בכך. החלטת השר כץ היום תתקן את המצב הזה.

ראיה נכונה של רת"א

מן הראוי לציין את פעילותה של רת"א, בראשותו של מנהלה, גיורא רום, במו"מ הממושך שהיא ניהלה מול האיחוד האירופי, תוך ראיה נכונה של טובת התעופה הישראלית מול ההליכים התעופתיים הבינלאומיים המשתנים. ראיה שתרמה למהות ההסכם ולהפתחותו ההדרגתית לצורך הסתגלותן של חברות התעופה הישראליות לתחרותיות המתפתחת.

חלק אינטגרלי מהאיחוד האירופי

השר כץ ציין כי הסכם השמים הפתוחים נועד להביא לליברליזציה בקווי התעופה בין ישראל ואירופה שתאפשר להוזיל את מחירי הטיסה בין ישראל ואירופה ותפתח יעדי טיסה חדשים, בכל רחבי אירופה, ללא הגבלה. "ההסכם יהפוך את ישראל לחלק אינטגראלי ממדינות האיחוד האירופי, בכל הנוגע לתחום התעופה. עם כניסתו של ההסכם לתוקף אני צופה הוזלה משמעותית של מחירי הטיסה לטובת כל אזרחי מדינת ישראל" הוסיף כץ.

לדברי כץ, ההסכם שנחתם בראשי תיבות יאפשר בנוסף להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל ויצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור ישראלים.

שר התחבורה הודה לצוות המשא ומתן בראשות גיורא רום שהוביל את הדיונים עם האיחוד האירופי וציין כי הוא רואה בהסכם שנחתם הישג גדול למדינת ישראל שיאפשר לה להשתלב במרחב האווירי העולמי וליהנות מהיתרונות הגדולים הגלומים בו. "מדובר בהסכם טוב לאזרחי ישראל שיסייע לחוסנו של המשק. הטומן בחובו גם יתרונות לתעופה הישראלית. אני מאמין ביכולתם של מנהלי חברות התעופה הישראליות להוביל את חברותיהן לשגשוג והצלחה גם במציאות של סביבה פתוחה ותחרותית המטיבה עם כלל המשק" הדגיש כץ.

שר התיירות והמלונאים מברכים

שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, אשר תמך במהלך ופעל נמרצות לקדמו בירך על חתימת ההסכם באמרו שמדובר במהלך חיוני שיזניק את התיירות לישראל במאות אלפי תיירים חדשים ויביא להורדת מחירי הטיסות גם עבור הצרכן הישראלי". לדבריו, צירופה של ישראל למועדון האירופאי פותח הזדמנויות שונות גם עבור שחקנים חדשים בענף התעופה, דבר שיביא להגברת תחרות. "עם זאת, על המדינה למצוא דרך להבטיח את איתנותן של חברות התעופה הישראליות במסגרת ההסכם החדש", הדגיש שר התיירות.

במשרד התיירות ציינו שהיתה זו יוזמת המשרד משנת 2006, שהובילה לדיונים מעמיקים שנמשכו מספר שנים והובילה לחתימת ישראל והאיחוד האירופי הבוקר בראשי תיבות על הסכם השמים הפתוחים.

מהתאחדות המלונות בישראל נמסר כי אנו מברכים על חתימת ההסכם ואת שר התחבורה על ההחלטה הנכונה. אנו בטוחים שהמהלך יתרום לתחרות בריאה בשמים ויביא להגדלת התיירות הנכנסת לישראל".

מאל על נמסר: "בשלב זה אנו לומדים את פרטי ההחלטה".

מישראייר נמסר: " לאור עמדת הרגולציה בחודשים האחרונים נערכה החברה למצב היתכנות של שמיים פתוחים. רק לאחרונה פורסם סקר לפיו רוב הישראלים (22% מהנשאלים)מדרגים את ישראייר כחברה עם המחיר המשתלם ביותר מבין החברות הישראליות. ישראייר מאמינה שעם השינויים הרגולטוריים, תדע החברה למקסם את היתרון היחסי שלה".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן