Skip to content

יודעת משהו על העולם

בעידן שבו כל ספורטאי-על נראה בקהאם או שראפובה, חשיבות המראה של העוסקים במלאכה עולה גבוה, לעתים גבוה מדי. תשאלו את רבקה אדלינגטון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נפתח בשאלה: מהם הקריטריונים שעל פיהם עומדים על טיבו של ספורטאי? התשובה הראשונית תהיה, כמובן, הישגים. הרי לשם כך הם מתאמנים, ולאלה הם שואפים. בשביל זה, אחרי הכל, הופכים לספורטאים מקצוענים. ישנן כמובן אפשרויות רבות אחרות, נכונות יותר או פחות. אך בזמן האחרון הדברים נראים קצת אחרת, תרתי משמע, והסיפור של בקי אדלינגטון, אחת השחייניות המעוטרות בהיסטוריה האולימפית הבריטית ומחזיקת שיא העולם במשחה ל-800 מטרים בסגנון חופשי, ממחיש זאת באופן הטוב ביותר.

רבקה אדלינגטון, אתמול בתחרויות השחייה (Photo by Clive Rose/Getty Images)

אדלינגטון, רק בת 23, מתמודדת עם החיים כספורטאית צמרת בבריטניה מאז אולימפיאדת בייג'ינג 2008, בה זכתה בשתי מדליות זהב, וכאמור, שוברת שיא עולם אחד. בחודשים שלאחר התחרויות ההייפ סביבה רק הלך והתגבר: היא הוכתרה מהר מאוד כאשת הספורט של השנה בממלכה הבריטית על ידי הבי בי סי ועיתונאי הספורט הבריטיים כאחד, וקיבלה תואר קצינה מהמלכה בשל העובדה שהוכיחה בגיל כה צעיר שהיא ווינרית שנולדה לגדולות. אך היו כאלה שראו את הדברים קצת אחרת.

רצה הגורל, והנערה ממאנספילד שבמרכז אנגליה נראית שונה מהסטנדרט החברתי הנוקשה המונהג בעולם המערבי כלפי ספורטאי על. אפה רחב וארוך, ומשפיע על המראה שלה באופן דראסטי. אלופה אולימפית, מחזיקת שיא עולם, מכוערת. קצת קשה לעיכול, מסתבר, בעולם של שארפובות ובקהאמים.

עם התהילה, גם ההקנטות לא איחרו לבוא, והם רק התגברו ככל שהתקרבה אולימפיאדת לונדון. התפתחותן של הרשתות החברתיות רק האיצו את התהליך, וחשבון הטוויטר שלה זכה ללא מעט הודעות לא מחמיאות, בלשון המעטה. המצב החמיר עד כדי כך שלבסוף החליטה השחיינית לסגור את החשבון שלה באתר המיקרו-בלוגינג. "אני מקבל הרבה פרגון מהקהל", היא אמרה, "אבל על כל 10 הודעות מפרגנות, יגיע אידיוט אחד ויגיד דברים מעצבנים".

השיא הגיע בשבוע שעבר, שעה שהקומיקאי הבריטי המוכר פראנקי בויל, שלו יותר מ-800 אלף עוקבים ובעבר רשת הבי בי סי, בה הוא עובד, נאלצה להתנצל בפני ישראל בעקבות הערות אנטישמיות שהשמיע, השתמש באותה רשת חברתית בדיוק כדי לעשות את מה שהוא תמיד עושה: לרדת נמוך. לטענתו, אדלינגטון מצליחה בתור שחיינית בעקבות העובדה שאפה נותן לפרצוף שלה צורה של דולפין, ומאפשר לה לשחות טוב יותר. בנוסף, הוא טען שהיא נראית ההשתקפות של עצמה בכפית.

דייויד וויליאמס. יצא להגנת אדלינגטון (Photo by Ben Pruchnie/FilmMagic)

הציוצים הנ"ל נתקלו בחומת ברזל של גינויים ותגובות נגד. דייויד וויליאמס, אולי הקומיקאי הנודע בממלכה כיום ושופט בתוכנית הפופולארית "אקס פאקטור", הביע את דעתו בנושא. "רבקה היא השראה לכולנו ובחורה מקסימה, וזה פשוט מרושע לדבר על המראה שלה בצורה כזאת", הוא אמר. בנוסף, כמו במקרה ההערות האנטישמיות של בויל, הוגשו מספר תלונות לבי בי סי על תגובותיו, והוא ננזף, אך לא מעבר לכך.

אתמול (ראשון) אדלינגטון עצמה ענתה לבויל, ולכל שאר המקניטים, בעזרת מדליית ארד במשחה בו אף אחד לא ציפה שהיא תנצח. היא עצמה טוענת שהסיבה האמיתית לניצחון שלה, הוא צידו האחר של מטבע החברה המערבית. "תמיכת הקהל הייתה מדהימה", היא אמרה, והוסיפה "זה מה שהביא לי את המדליה". השחיינית גם חזרה לטוויטר, רק כדי להודות לקהל ולהשוויץ בחתיכת המתכת החדשה בארון הפרסים שלה. איזו תשובה מוחצת.

סיפור דומה היה בממלכה עם אחת ממרימות המשקולות האולימפיות, שנתקלה בתגובות בטוויטר שטענו כי היא "גבר" ו-"לסבית", כך שלא מדובר בתופעה חד פעמית. ויש כאן שאלה מתבקשת: מה קורה במידה ולא מדובר בספורטאי מהטופ העולמי? מה קורה כשאין הצלחות ואוהדים נלהבים שיתמכו ברגעים הקשים, גם אם אלה שבוחרים להתמקד בלא חשוב? כנראה שאז דברים מסתבכים הרבה יותר, ולא צריך יותר ממבט בטוקבקים לכתבות שדיווחו על הפסדה של שחר פאר למאריה שראפובה כדי להבין את זה.

אדלינגטון בטקס הענקת המדליות, אתמול (Photo by Ian MacNicol/Getty Images)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן