Skip to content

דו"ח חדו"ש: מושב הקיץ – מבוזבז לחלוטין מבחינת קידום חופש הדת והשוויון

דו"ח עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, שהועבר היום לחברי הכנסת: הכנסת נכשלה בהעברת חוק שוויון בנטל והותירה מצב של תוהו ובוהו חוקתי, גם בתחומי חופש הדת לא נרשמה כמעט שום התקדמות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מושב הקיץ של הכנסת היה מושב מבוזבז לחלוטין מבחינת חופש הדת והשוויון בנטל; כך קובע דו"ח עמותת חִדו"ש לחופש דת ושוויון, שהועבר היום לחברי הכנסת. הכנסת נכשלה בהעברת חוק שוויון בנטל והותירה מצב של תוהו ובוהו חוקתי, וגם בתחומי חופש הדת לא נרשם כמעט שום אירוע חיובי חשוב. חוק צוהר שעבר בקריאה ראשונה נתקע, ונושא הדרת הנשים כמעט ונמחק מסדר היום של הכנסת.

הרב אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר ש"הכנסת הולכת ומתקרבת לסיום כהונתה, ועדיין לא זכינו לפרסם ולו דו"ח חיובי אחד בתחום חופש הדת והשוויון בנטל. הסיבה העיקרית לכך היא כנראה, שאימת ש"ס ויהדות התורה משתקת את יכולתה של הכנסת לפעול לפתרון בעיות בנושאים אלה".

"לא נותר", אמר רגב, "אלא לקוות שהכנסת הבאה תהיה בעלת יכולת ועמוד שִדרה חזקים בהרבה בתחומים אלה. לשם כך חיוני שתוקם בה קואליציה שלא תראה במפלגות עוינות לחופש הדת והשוויון בנטל 'שותפות טבעיות' לרוב קואליציוני. רק אז תוכל להתרחש המהפכה האזרחית שהציבור במדינת ישראל כל כך מחכה לה".

הדו"ח מציין שהכנסת הרבתה לעסוק במושב בקיץ במשבר גיוס תלמידי הישיבות. לא פחות משמונה הצעות חוק חדשות לפתרון בעיית חוק טל הונחו על שולחן הכנסת. חמש הצעות אי-אמון עסקו בנושא זה. למרות זאת, הכנסת החמיצה את ההזדמנות ההיסטורית לחוקק חוק שוויון בנטל. "העובדה שהכנסת התפזרה לחופשה ארוכה לפני סוף יולי ולפני שפג תוקפו של חוק טל, בעיצומו של משבר לאומי, אינה יכולה שלא להיחשב אלא כאטימות של בית המחוקקים. לא רק את בעיית שירות החרדים לא הצליחה הכנסת לפתור. היא גם לא הצליחה להעביר חוק שיסדיר את פעילות ישיבות ההסדר.

על פי הדו"חמדובר במושב מבוזבז גם משום שלא היו כמעט מהלכים משמעותיים בתחומי חופש הדת. המהלך החשוב היחיד היה העברת חוק צוהר, שמרחיב את אזורי הרישום לנישואים, בקריאה ראשונה. אלא שמאז החוק לא קודם ולכן סביר שלא יאושר עד פיזור הכנסת. חוק צוהר מזוהה עם ישראל ביתנו, שנציגה ח"כ דוד רותם הוא יו"ר ועדת החוקה. הוא מיועד למנוע מצבים שבהם רבנים קיצונים יסכלו נישואים של מי שגוירו כהלכה ועולים יהודים. קשה להבין מדוע לא דאג רותם להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית ולהביא אותו לאישור סופי במליאה.

נושא הדרת הנשים על רקע דתי עמד במרכז סדר היום של הכנסת במושב החורף האחרון. הוא כמעט שנעלם מסדר היום של מושב הקיץ. זאת למרות גל של מעשי הדרה ביוני האחרון. זאת למרות גל של מעשי הדרה ביוני האחרון. בין היתר, אישה נרגמה באבנים בבית שמש בגלל לבושה וחרדי אלמוני ירק ליד ילדה במודיעין.

הדו"ח מציין כמה מקרים שבהם נעשו ניסיונות לחקיקה נגד הדרת נשים – אך נחלו כישלון. כך, למשל, ח"כ יצחק הרצוג (עבודה) העלה לקריאה טרומית הצעת חוק, לפיה הדרת נשים מהמרחב הציבורי תחשב לעבירה פלילית שעונשה עד חמש שנות מאסר או עד 300 אלף שקלים קנס. 15 תמכו ו-26 התנגדו. את המאבק נגד הדרת נשים מובילות נשים דתיות לאומיות – אבל בין המתנגדים להצעה של הרצוג היו שלושת חברי הכנסת של סיעת הבית היהודי.

כמה אירועים שביזו את הכנסת בתחום חופש הדת נרשמו במושב הזה. ח"כ מיכאל בן ארי הצטלם כשהוא קורע את ספר הברית החדשה. יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מיהדות התורה סילק את מנכ"ל התנועה הרפורמית הרב גלעד קריב מדיון בנושא הכרת המדינה ברבנים רפורמים.

הדו"ח מונה כמה הצעות חוק בעייתיות שהועלו במליאת הכנסת ובהן שתי הצעות חוק שמטרתן היתה לאפשר התערבות של הרבנות הראשית במינוי הרב הראשי לצה"ל. אחת מההצעות האלו הוגשה על ידי ח"כ ניסים זאב מש"ס והשנייה על ידי חברי הכנסת אריה אלדד ומיכאל בן ארי מהאיחוד הלאומי.על פי ההצעות, הרמטכ"ל יהיה חייב להתייעץ עם הרבנים הראשיים לפני המינוי. הוא יכול לבחור רק מועמד שיש לו הכשר לאחד התפקידים האזרחיים של רב עיר או דיין, מה שיגביל מאוד את יכולתו לבחור רבנים שרוב הקריירה שלהם היתה צבאית. אנשי האיחוד והלאומי דורשים שהמועמד יהיה לאחר שירות כלוחם. זאב מסתפק בשירות סדיר.

זהו הדו"ח השלישי על חופש הדת והשוויון בנטל בכנסת שמפרסמת חדו"ש. כתב אותו סמנכ"ל חדו"ש שחר אילן, ששימש בעבר ככתב הפרלמנטרי של הארץ וכפרשן לעניינית דתיים של העיתון. את התחקיר ערכה שחר קסלר, מתמחה מעמותת "רוח חדשה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן