Skip to content

ההסתדרות מחדשת את סכסוך העבודה בחברות התעופה

זאת בעקבות החתימה על הסכם השמיים הפתוחים. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "שר התחבורה עשה מחטף על גבם של העובדים ובניגוד להמלצות ועדת הכלכלה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בדיוק כאשר עונת התיירות נכנסת לשיאה חידשה היום ההסתדרות את סכסוך העבודה שהכריזה בחודש פברואר בחברות התעופה הישראליות – אל על, ארקיע וישראייר. הסכסוך חודש בעקבות המהלך שנקט שר התחבורה, ישראל כץ, שחתם אתמול על הסכם, בראשי תיבות, של השמיים הפתוחים. יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, שלח היום מכתבים להנהלות של שלוש החברות ועדכן אותם על חידוש הסכסוך.

אבדן פרנסה של משפחות רבות

אדרי אומר, כי "בחודש פברואר הכרזנו סכסוך ושר התחבורה הקפיא אז את מהלך החתימה על הסכם השמים הפתוחים עם חברות התעופה הזרות. בעקבות זאת הודענו על הקפאת הסכסוך. נדהמנו כעת לשמוע, כי שר התחבורה חתם באופן מפתיע, במחטף, על ההסכם שעשוי להוביל לאובדן פרנסתם של משפחות רבות. זאת בניגוד גמור להחלטת ועדת הכלכלה של הכנסת, שדנה בנושא בחודש מאי והחליטה פה אחד לקרוא לממשלה ולמשרד התחבורה לעצור את ההתקדמות בהסכם השמים הפתוחים".

7,000 עובדים ו-25 אלף משרות נתמכות

הסכסוך הוכרז בפברואר השנה בעקבות החלטת רשות התעופה האזרחית ומשרד התחבורה לחתום על הסכם שמים פתוחים, ללא כל ניהול מו"מ עם העובדים וההשלכות של חתימת ההסכם על העובדים. ההסתדרות טוענת, כי בחברות התעופה בישראל מועסקים כ-7,000 עובדים וכ-25 אלף משרות, הנתמכות באופן ישיר על ידי סקטור התעופה. שר התחבורה הודיע אז, כי הוא מקפיא את החתימה על-מנת לבדוק את הנושא מחדש. אולם בימים האחרונים נודע, כי השר חתם על ההסכם באופן מפתיע.

הצבת החברות הישראליות במצב נחות

לדברי אדרי, הסכם שמים פתוחים פותח את השמים בין המתחרים שהן חברות אירופיות תוך הצבת החברות הישראליות במצב נחות. ליישום ההסכם השלכות חמורות ופגיעה אנושה ובלתי הפיכה בענף והשלכותיו על אלפי עובדים ובני משפחותיהם. "ללא מו"מ על הסדרת תנאים מקדימים על הסכם שמים פתוחים, לא יוכל ענף התעופה הישראלי להתחרות באופן הוגן ושוויוני בחברות התעופה הזרות, שכן הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות גבוהות מאוד".

כמו כן טוענים בהסתדרות, כי בדיני הגנת הצרכן זכאי הצרכן בישראל לקבל את מלוא הכסף עבור טיסה שמתבטלת, מה שלא קיים בחברות זרות, דבר אשר פוגע ברווחיות החברות הישראליות בביטולי טיסות לעומת חברות התעופה הזרות. העובדים אף דורשים מתן הזדמנות שווה בנושא הענקת זכויות נחיתה בשדות בינלאומיים ("סלוטים") והבטחת תנאים שיאפשרו לחברות התעופה הישראליות להשתתף בבריתות תעופה שונות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן