Skip to content

נתניהו לפאנטה: "הזמן לפתרון בדרכי שלום הולך ואוזל"

"אני רוצה שאתה והעם בישראל ידעו כמה דברים שלא השתנו וגם לא ישתנו", אמר שר ההגנה, ליאון פאנטה, לראש הממשלה בנימין נתניהו. "ארה"ב עומדת איתנה לצד ישראל ויש לנו מחויבות מוצקה כסלע לביטחונה של ישראל ולביטחון אזרחיה. שאיש לא יטעה - אנו נישאר נחושים למנוע מאיראן להשיג אי פעם נשק גרעיני". לנשיא פרס אמר פאנטה: […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"המשטר האיראני מאמין שלקהילה הבינלאומית אין את הרצון לעצור את תכנית הגרעין שלהם. זה חייב להשתנות, וחייב להשתנות במהרה, מכיוון שהזמן לפתרון בדרכי שלום הולך ואוזל". את המסר החד הזה השמיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באוזניו של מזכיר ההגנה של ארצות הברית, ליאון פאנטה. שר הביטחון, אהוד ברק, הבהיר לעמיתו האמריקני כי ישראל תחליט לבדה אם לתקוף באיראן – או לא. פאנטה, בתגובה: "לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני, נקודה".

קבלת הפנים למזכיר ההגנה פאנטה במשרד הביטחון. (צלם: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
קבלת הפנים למזכיר ההגנה פאנטה במשרד הביטחון. (צלם: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

ביקורו של פאנטה נפתח בפגישה עם שר הביטחון ברק ובסיור בסוללת כיפת ברזל ליד אשקלון. שר ההגנה פאנטה אמר בסיור:  "אם האיראנים ימשיכו בתכנית הגרעין שלהם, יש לנו אפשרות שאנחנו יכולים לממש כדי שזה לא יקרה". עם זאת הדגיש: "אנחנו צריכים למצות כל פיתרון וכל מאמץ לפני הפנייה לפעולה צבאית. אנחנו מקשיחים את הסנקציות ויש לכך השפעה. המפתח הוא להמשיך להפעיל לחץ".

פאנטה הדגיש עוד, כי תפקידו הוא להציג לנשיא אובמה את כל האופציות, ובהן גם אופציות צבאיות, במידה שהדיפלומטיה לא תעבוד.  "איראן מתקדמת בנושא הגרעין וממשיכה לתמוך באסד, בחיזבאללה ובטרור עולמי, שמאיים לא רק על ישראל אלא על האזור כולו", אמר פאנטה. לדבריו, הדרך הטובה ביותר למנוע את הגרעין מאיראן היא באמצעות קהיליה בינלאומית מאוחדת. "הסנקציות הדיפלומטיות והכלכליות משפיעות, אבל זה ברור שנצטרך להעמיק בלחץ".

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר לעומת זאת, כי רק ישראל תחליט, בסופו של דבר, האם לתקוף באיראן. "לסנקציות ולדיפלומטיה יש אימפקט", אמר שר הביטחון, "אך האמת היא שיש סיכוי נמוך לכך שהאייתוללות ישבו סביב השולחן ויאמרו שזהו, נגמר המשחק. צריך לוותר על תכנית הגרעין. חשוב לציין כי סנקציות ודיפלומטיה לוקחות זמן, ובינתיים האיראנים ממשיכים להעשיר אורניום ומתקרבים לכמות שנדרשת להכנת נשק. רק ממשלת ישראל תקבל את ההחלטה בכל הנוגע לליבות הביטחוניות של ישראל".

שר הביטחון הדגיש: "כמו בכל ידידות ושותפות יש דברים שאין בהם הסכמות, יש מעת לעת חילוקי דעות, אבל הדבר הזה אינו גורע מהטיב ומעומק היחסים. אנחנו נחושים לשמור על היחסים הדוקים, עמוקים ופתוחים, גם כאשר לעיתים לא על כל דבר אנחנו מסכימים ונמשיך לשמור את היחסים האלה ולהעמיק אותם".

פגישה שכזאת: "האיראנים לעולם לא ישיגו נשק אטומי" (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)
פגישה שכזאת: "האיראנים לעולם לא ישיגו נשק אטומי" (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

בצהריים נפגש פאנטה עם ראש הממשלה, נתניהו, בלשכתו. נתניהו הודה לפאנטה, לנשיא אובמה ולקונגרס האמריקני על חיזוק היחסים האסטרטגיים בין שתי המדינות ואמר כי "בזמנים אלה של חוסר יציבות גדולה באזור, המסר החזק והדו-מפלגתי של תמיכה בישראל זוכה להערכה".

בנושא האיראני אמר נתניהו: "אין אתגר גדול יותר מעצירת השאיפה של איראן להשיג נשק גרעיני. איראן היא נותנת החסות העיקרית לטרור העולמי ויש לעשות הכול על מנת למנוע מאיראן, המשטר המסוכן ביותר בעולם, מלפתח את הנשק המסוכן ביותר בעולם. אמרת לאחרונה כי לסנקציות על איראן יש השפעה רבה על הכלכלה האיראנית. זה נכון ואני בטוח שלסנקציות הנוספות שקודמו לאחרונה על ידי הנשיא והקונגרס תהיה השפעה רבה עוד יותר על כלכלת איראן. אך למרבה הצער, נכון גם כי לסנקציות או לדיפלומטיה לא הייתה כל השפעה על תוכנית הגרעין האיראנית.

נתניהו-פאנטה: "הזמן הולך ואוזל". (צילום: משה מילנר/לע"מ)
נתניהו-פאנטה: "הזמן הולך ואוזל". (צילום: משה מילנר/לע"מ)

"ארה"ב וישראל גם הבהירו שכל האפשרויות על השולחן", אמר נתניהו. "אתה בעצמך אמרת לפני מספר חודשים, שאם כל השאר ייכשל, ארה"ב תפעל. אך גם הצהרות אלה לא שכנעו עד כה את איראן לזנוח את תכנית הגרעין שלה. חזקות ההצהרות ככל שיהיו, הן לא שכנעו את איראן שאנו רציניים לגבי עצירתה. נכון לעכשיו, המשטר האיראני מאמין שלקהילה הבינלאומית אין את הרצון לעצור את תוכנית הגרעין שלהם. זה חייב להשתנות, וחייב להשתנות במהרה. מכיוון שהזמן לפתרון בדרכי שלום הולך ואוזל. לכן", אמר נתניהו, "אני מצפה לדון איתך באתגר זה ובאתגרים הרבים הנוספים הניצבים בינינו בזמנים סוערים אלה, והאל יודע שהם רבים ומתרבים מדי יום. אך איני יכול לחשוב על מישהו טוב יותר לדון איתו באתגרים אלה מאשר איתך".

שר ההגנה פאנטה הביע את תנחומיו על הרוגי הפיגוע בבורגאס ואמר כי הוא גאה מאוד על הסיוע של ארה"ב לרכישת מערכות כיפת הברזל, המצילות חיים. "ביקורי מתקיים בזמנים של תהפוכות ושינויים גדולים באזור", אמר שר ההגנה פאנטה. "אני מגיע מביקור בתוניס, שם החל האביב הערבי. ביקרתי במצרים, ולאחר ביקורי בישראל אמשיך לירדן. ישראל וארה"ב חולקות דאגה גדולה בקשר לאלימות המשתוללת בסוריה השכנה ולגבי השאיפות הגרעיניות של איראן. אני רוצה לחזור שוב על עמדתה של ארה"ב לגבי איראן – לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני, נקודה. לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני ונמצה כל אפשרות במאמץ להבטיח שזה לא יקרה.

"אני רוצה שאתה והעם בישראל ידעו כמה דברים שלא השתנו וגם לא ישתנו", אמר פאנטה. "ארה"ב עומדת איתנה לצד ישראל ויש לנו מחויבות מוצקה כסלע לביטחונה של ישראל ולביטחון אזרחיה. שאיש לא יטעה – אנו נישאר נחושים למנוע מאיראן להשיג אי פעם נשק גרעיני".

לאחר פגישתו עם נתניהו נפגש מזכיר המדינה האמריקאי עם הנשיא, שמעון פרס. פאנטה התייחס בדבריו בהרחבה להתחמשות הגרעינית האיראנית ואמר: "אנו מודאגים  מהאיום המרכזי שמציבה איראן באיזור וחולקים יחד את הדאגה הזו. הבהרנו שאסור שאיראן תחזיק נשק גרעיני בידה ואני אומר כאן שאיראן גם לא תחזיק נשק גרעיני בעתיד. איננו מתכוונים למדיניות הכלה , אלא מבהירים באופן הברור ביותר  שהאיראנים לעולם לא ישיגו נשק אטומי ויחד עם ישראל ועם הקהילייה הבינלאומית נעבוד  על מנת לעשות ככל שביכולתנו למנוע זאת. אני מבקש להבטיח לך באופן אישי, הנשיא  שנפעל  לכך שהאיום הגרעיני האיראני לעולם לא יהפוך למציאות".

הנשיא פרס אמר לאורחו : "איראן אינה בעיה בלעדית של מדינת ישראל, גם העולם הערבי מתנגד להשלטת הגמוניה איראנית במזרח התיכון. איראן שולחת גרורות של טרור ברחבי העולם , מתערבת אקטיבית בנעשה בסוריה, ומפתחת פצצה גרעינית. איראן היא המדינה היחידה בעולם הקוראת להשמדתה של מדינה אחרת והעולם החופשי לא יוכל לסלוח לעצמו אם יאפשר איראן גרעינית".

הנשיא הדגיש: "אנו בוטחים בארצות הברית אשר מכירה את המצב באיראן לעומקו. מדינת ישראל מעדיפה פתרון אשר אינו כולל שפיכות דמים, אך יחד עם זאת, אם הממשל באיראן לא יבין כי דרך השלום היא העדיפה הוא חייב להבין ולזכור כי כל האופציות על השולחן בצורה הרצינית ביותר."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן