Skip to content

גינוי לצבא המורדים בסוריה בשל הוצאות להורג של אנשי השבּיחה

כדרכן של מלחמות אזרחים, הפרת זכויות אדם בסוריה אינה מוגבלת לכוחות הממשלה. הצלב האדום הודיע, שחוקי המלחמה חלים על סוריה וכי מי שיפר אותם יואשם בפשעי מלחמה. ובטורקיה חוששים כי הלחימה בסוריה תעודד בדלנות כורדית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סרטון שהועלה לרשת מראה כמה חמושים מובילים אנשים ערומים למחצה, פצועים ומדממים, לחצר גדושה גברים השואגים סיסמאות דתיות. הגברים מוצבים נגד קיר. המצלמה מוסבת אל הקהל, צלילי יריות נשמעים, ואחריהם נראית בסרטון ערימת גופות. ההוצאה להורג התקיימה כנראה בעיר חאלב בסוריה, כנראה ביום ג', במקום שנראה כחצר בית ספר.

כתב ה-BBC בביירות, ג'ים מיויר, מוסר שאין סיבה לפקפק באמינות הסרטון. אחד מההרוגים זוהה כעלי זינאדין אל-ברי, המוכר בכינוי "זנו". הוא הואשם ששימש מפקד אנשי השבּיחה, המיליציה הרצחנית של נשיא סוריה, שרצחו 15 מלוחמי "צבא סוריה החופשית" במהלך הפסקת אש בחאלב מוקדם יותר ביום שלישי.

ראש ארגון "משקיפי זכויות האדם בסוריה" (SOHR), שבסיסו בבריטניה והוא מתעד אלימות של כל הצדדים בסכסוך, גינה את ההריגות בידי המורדים והגדיר אותן "פושעות". ואילו רוסיה, בעלת בריתו של הנשיא בשאר אל-אסד, מיהרה להודיע כי הסרטון מוכיח שכל הצדדים ללחימה בסוריה מפרים זכויות אדם.

מלחמת אזרחים בסוריה
מלחמת אזרחים בסוריה

בינתיים נמשכת בעיר חאלב, הגדולה בערי סוריה, מתקפת כוחות הממשלה המנסים לסלק ממנה את המורדים.

למרות טענות הממשלה כי המורדים ספגו אבידות קשות וכי כוחותיה מבערים מהעיר את שרידיהם, נראה כי אנשי "צבא סוריה החופשית" שולטים עדיין בחלקים גדולים ממנה.

אנשי משלחת האו"ם בסוריה מדווחים, כי המורדים בחאלב מצוידים עתה בכלי נשק כבדים, לרבות טנקים, וכי מקלעים כבדים ומסוקים נוטלים חלק בלחימה.

רשת "אל-ג'זירה" מצטטת קצין בכיר בצבא המורדים, הגנרל פרזאט עבדל נאסר, שערק מצבא סוריה, שאמר: "הדבר החשוב ביותר הוא להשתלט על מתקני המודיעין. אם אלה ייפלו בידינו, הניצחון אפשרי".

דובר צבא המורדים, קאסם סעדין, אמר שהמורדים שולטים בחצי מהעיר חאלב וברוב המחוז שסביבה: "אנו מקווים ליצור אזור ביטחון בחאלב ובמחוז אידליב," על גבול טורקיה. אזור ביטחון כזה יאפשר למורדים להעביר לסוריה בקלות נשק מטורקיה הסמוכה, ולשפר את ארגונם כצבא. בינתיים נודע, כי המורדים הפגיזו שדה תעופה צבאי באזור העיר חאלב באמצעות טנקים שנתפסו מהצבא הסורי.

קרבות נמשכים גם בבירת סוריה, דמשק. רשת "אל-ג'זירה" מדווחת כי כוחות צבא סוריה הרגו אתמול (ד') בעיר לפחות 25 בני אדם, רובם אזרחים לא חמושים, כאשר הפגיזו ופשטו על ג'דידת ארטוז, פרבר של העיר. לדברי המורדים נהרגו אתמול בסוריה 135 בני אדם בקרבות.

ככל שהעימות מחריף והמשטר נלחם על הישרדותו, יש לצפות לאלימות אכזרית יותר ויותר. הצלב האדום הבין-לאומי כבר קבע שחוקי זכויות האדם הבין-לאומיים ישימים בסוריה. משמעות הדבר היא שעל הלוחמים לציית לחוקי המלחמה, והמפרים אותם יואשמו בפשעי מלחמה.

הנשיא אסד לא נראה בציבור זה שבועיים. אתמול הוא פירסם הודעה מיוחדת בכתב לרגל "יום הכוחות המזוינים". הוא שיבח את החיילים הנאבקים ב"כנופיות טרור חמושות," והוסיף: "גורל עמנו ואומתנו, בעבר, בהווה ובעתיד, תלויים בקרב זה."

ארצות הברית מאשימה את אסד בפחדנות, משום שהוא "מאיץ בכוחותיו המזוינים להמשיך בטבח אזרחים בתוך ארצו, בעודו מסתתר".

טורקיה חוששת מעצמאות כורדית

לעימות בסוריה ישנן גם השלכות בין-לאומיות מיידיות. ה"פייננשל טיימס" מדווח כי אתמול קיים שר החוץ הטורקי אהמת דבוטואולו דיונים באזור הכורדי של עיראק, בגין חששות גוברים באנקרה שהעימות בסוריה יכול לעודד בדלנות כורדית קיצונית בתוך טורקיה.

דבוטואולו שוחח עם נשיא כורדיסטאן העיראקית בארביל, מוסטפא בארזאני, על הידרדרות המצב בצפון סוריה ועל דאגתה של טורקיה מהקמת מובלעת כורדית בסוריה בעקבות נסיגת כוחות הממשלה מהאיזור. לדברי משקיפים, תיווך בארזאני בחודש שעבר בהסכם שאיחד קבוצות כורדיות נפרדות בצפון סוריה לקבוצה אחת, המועצה הכורדית הלאומית. טורקיה חוששת מקשרים בין ארגון-גג זה למפלגת הפועלים הכורדית (PKK), המנהלת זה שנים רבות מלחמת גרילה בדרום-מזרח טורקיה, במטרה להקים שם מדינה כורדית עצמאית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן