Skip to content

"אדם מתחיל להתנדב בשביל עצמו"

דויד אברמוב הקים עמותה המעודדת ישראלים להתנדב שעה בשנה. הוא מאמין שחוויית הנתינה תגרום להם להמשיך ולתת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקריאה לצדק חברתי מופנית אל הממשלה והכנסת. דויד אברמוב, מייסד עמותת "כמוךָ", מאמין שהשינוי יתחיל בקהילה, בין אדם לחברו. אברמוב הקים לפני כתשע שנים את העמותה, ששני עקרונות מנחים אותה: "ואהבת לרעך כמוך" ומתן בסתר.

אברמוב מספר שאת ההשראה לפעילות ההתנדבותית קיבל מסבו, דוד חסון, שהיה יהודי עשיר מבולגריה שעלה לישראל, ועסק כל חייו בעזרה לעניים. אברמוב גדל בבית אחד עם סבו וסבתו והעזרה לזולת היתה תמיד חלק מחייו. כשהתבגר עסק בתחום של פיקוח על מערכות מידע ממוחשבות והחליט להשתמש באפשרויות שמציעה רשת האינטרנט, כדי לקדם בחברה הישראלית ערכים של ערבות הדדית ונתינה.

רשת חברתית של נתינה. דויד אברמוב

"עמותת 'כמוך' משמשת פלטפורמה המעודדת אנשים להתנדב. כל מי שנרשם, מתחייב להתנדב שעה אחת בשנה, בתחום שהוא בוחר. כשמשתמש נכנס לאתר העמותה הוא בוחר תחום התנדבות ומופנה לעמותות העוסקות בתחום זה וזקוקות למתנדבים. המחשבה שעומדת מאחורי זה היא שאדם שיחווה את הנתינה ירצה להמשיך להתנדב.

"העמותה אינה מכניסה כספים או מקבלת תרומות, אף אחד לא מקבל שכר. אנחנו מפוקחים על ידי רשם העמותות אך אין לנו פעילות פיננסית. כמו כן, כעיקרון, איננו עורכים רישום של הנרשמים לאתר ואין לנו מאגר מידע של מתנדבים, כדי שאף אחד לא יוכל להשתמש במאגר המידע לרעה. העיקרון הוא של מתן בסתר, אני רק יודע שנכנסים כמאה איש ביום לאתר, אך איני עוקב ובודק כמה מהם אכן מגיעים להתנדב וכמה. עם זאת, אני נמצא בקשר אישי עם כ-500 איש, שאני יודע שמתנדבים בתחומים שונים".

– כיצד אפשר לגרום לאנשים להתנדב יותר?

"אדם מתחיל להתנדב בשביל עצמו. החלק הבסיסי ב'ואהבת לרעך כמוך' הוא המילה: כמוך. אדם צריך קודם לאהוב את עצמו כדי לאהוב אחרים, קודם לתת לעצמו כדי שיוכל לתת לאחרים. מבחינתי זה בסדר גמור שאדם יתחיל להתנדב בשביל עצמו: כדי לקבל סיפוק או כדי לקבל בתמורה. באתר שלנו אנו מציעים למצטרפים הנחות לבתי עסק וכן מוצרים ושירותים שאנשים מוכנים לתרום לחברים. אלה הטבות שנועדו גם להגביר את הנתינה וגם לעודד אנשים לתת."

– עם התפרקות מדינת הרווחה, קמות עוד ויעוד עמותות שדואגות לאזרחים בדברים שבעבר המדינה דאגה להם. האם אינך חושב שזה בעייתי ומעיד על הפקרת האזרחים מצד הממשלה?

"אני לא נכנס לזה. מבחינתי אין צורך לערב הון ושלטון; לכולנו יש חובה וזכות להתנדב, לעזור ולתת. הנתינה היא ערך חשוב וקהילה חזקה תייתר את העמותות. אני מתנגד לבתי תמחוי – הם משמרים את הבעיה של העוני. אני רואה בחזון שלי מצב שבו כל משפחה פותחת פעם בשנה את הבית ונותנת ארוחה חמה למי שצריך, למי שגר לא רחוק מהם. ברגע שלאדם המוגדר עני יהיה מה לאכול, הוא לא ייחשב עני יותר. הקשר עם המארחים יגרום לו לחפש עבודה ולפרנס את עצמו ולצאת ממעגל העוני.

"אני פועל מתוך חזון של חברה שבה כולם עוזרים זה לזה. הקמתי גם את האתר give4you, שב-2014 אמור להפוך לרשת חברתית עולמית המעודדת נתינה ועזרה הדדית. הרעיון הוא ליצור רשת חברתית כמו בפייסבוק, אך לא למטרות רווח אלא כדי לקדם ערכים של נתינה ושלום עולמי. כל אדם או גוף שירצה לתרום או לעזור יציע זאת בכרטיס החבר שלו, ואליו יתחבר מי שמעוניין במה שהוא מציע. כך גם אדם מסוריה יכול למצוא תרומה או עזרה מגוף ישראלי – וכך יקודם השלום בעולם."

 

2 Comments

  1. טליה אורן
    2 באוגוסט 2012 @ 21:44

    הרעיון של התנסות בחווית הנתינה, חוויה שממלאת את הנותן והמקבל בו זמנית, ועל פי רוב הרגשת הסיפוק גורמת לתורם להמשיך ולתרום, הוא רעיון נפלא, רעיון שמסיר את האבק מעל הישראלי המחוספס ששוכח לפעמים את טעמה המתוק של הרגשת היחד, השיתוף והעשייה למען האחר, בדור שחושב שמי שנותן ללא תמורה חומרית הוא "פרייר" חשוב לנסות ולהשריש את ערך הנתינה והעזרה ההדדית שכל כך מאפיינת אותנו בשעת צרה ומצוקה, כל הכבוד דוד על היזמה והדוגמה
    האישית.

  2. דוד אברמוב
    2 באוגוסט 2012 @ 18:27

    תודה על הראיון והעריכה
    ראויים להיות דוגמא לקולגות בעיתונים השונים.
    הכל ברור ישיר ורגיש.

    האתרים
    http://kamocha.org עמותת כמוך

    http://give4u.org/ הרשת החברתית העולמית לתרומה לקהילה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן