Skip to content

פעילי המחאה הפגינו כל הלילה מול קריית הממשלה והקימו אוהל

המחאה התפצלה לשניים בת"א. כארבעת אלפים השתתפו בעצרת המאוחדת ברחבת מוזיאון ת"א ואלפים צעדו מככר הבימה לכיוון קריית הממשלה. קבוצת פעילים פרצה לבמה ברחבת המוזיאון וביקשה להסיר את סמלי המפלגות ולהתמקד במאבק החברתי. המשטרה השתמשה בתרסיס פלפל נגד המפגינים ליד מגדלי עזריאלי ועצרה שמונה מפגינים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מפגינים שהשתתפו בצעדה החברתית בתל אביב ניסו הלילה לחסום את רחובות יגאל אלון ודרך בגין, ליד משרדי הממשלה. המשטרה השתמשה בתרסיס פלפל  נגד המפגינים ופיצלה אותם בתחילה לשתי קבוצות, משני עברי דרך בגין. כוחות גדולים של משטרה במדים וללא מדים (שוטרים סמויים) התפרסו בכל האיזור ועצרו שמונה מפגינים, רובם בגין הפרות סדר. המפגינים קראו: "העם דורש דמוקרטיה" ושרו "כל העולם כולו גשר צר מאוד".

צלמת מגפון, ציפי מנשה, דיווחה, כי השוטרים נהגו באלימות במפגינים. לאחר שנחסמו מכל הכיוונים, סירבו המפגינים להתפנות והתיישבו על הכביש בדרך בגין. כוחות משטרה גדולים גידרו אותם, הקיפו אותם מכל הצדדים. במקום היו עשרות ניידות ורכבי משטרה ומאות שוטרים. המפגינים פינו את הכביש מאוחר יותר, התרכזו מול קריית הממשלה והחלו להתמקם ללילה. הם הקימו אוהל, פרסו מחצלות, שלפו קופסאות עם אוכל והזמינו גם את השוטרים להצטרף. המפגינים נשארו במקום עד שעות הבוקר.

אוהל מול קרית הממשלה הבוקר. המפגינים נשארו כל הלילה (מתוך סרטו של איליאן מהרשק)
אוהל מול קרית הממשלה הבוקר. המפגינים נשארו כל הלילה (מתוך סרטו של איליאן מהרשק)
המשטרה מפנה את המפגינים מהכביש (צילום: ציפי מנשה)
המשטרה מפנה את המפגינים מהכביש בדרך בגין (צילום: ציפי מנשה)
אל תדליקו אותם. מפגינים מול קריית הממשלה (צילום: ציפי מנשה)
אל תדליקו אותם. מפגינים מול קריית הממשלה (צילום: ציפי מנשה)
מעצרים ותרסיס פלפל (צילום: ציפי מנשה)
מעצרים ותרסיס פלפל (צילום: ציפי מנשה)
השוטרים סוגרים על המפגינים וחוסמים מעברים (צילום: ציפי מנשה)
השוטרים סוגרים על המפגינים וחוסמים מעברים (צילום: ציפי מנשה)
המפגינים קראו עד כאן ואז הגיעה המשטרה (צילום: ציפי מנשה)
המפגינים קראו "עד כאן" ואז הגיעה המשטרה (צילום: ציפי מנשה)
מפגינים שוכבים על הכביש (צילום: ציפי מנשה)
מפגינים שוכבים על הכביש (צילום: ציפי מנשה)
המשטרה מתעדת. למען ההיסטוריה? (צילום: ציפי מנשה)
המשטרה מתעדת. למען ההיסטוריה? (צילום: ציפי מנשה)

דווח כי נפגעו קל שני שוטרים סמויים, שנלקחו מהמקום באמבולנס. עשרות מפגינים שרוססו בפלפל מדווחים ברשת החברתית על צריבות בעור הפנים והגוף. המשטרה חסמה את המעבר לאיילון, כדי למנוע חסימה של נתיבי איילון על ידי מפגינים (כפי שאירע בשבועות האחרונים מספר פעמים) וכן נחסמה הדרך לכיוון הקרייה ואבן גבירול ולכיוון צפון העיר, ניידות הוצבו בכל הצמתים הקרובים, כדי למנוע חסימות.

במוצ"ש התאחדו קבוצות וארגוני מחאה שונים להפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב. המארגנים צפו שיירשם שיא בפעולות המחאה נגד מדיניות ממשלת נתניהו בזירה הכלכלית והחברתית למען שוויון בנטל. לעצרת במוזיאון הגיעו כחמשת אלפים איש ולצעדה האזרחית הצטרפו כארבעת אלפים מפגינים.

עד כאן. ההפגנה המאוחדת ברחבת המוזיאון (צילום: דן בר דוב)
עד כאן. ההפגנה המאוחדת ברחבת המוזיאון (צילום: דן בר דוב)

בין הנואמים בעצרת במוזיאון: בועז נול, איציק שמולי, יאיר לפיד וסתיו שפיר. בועז נול מ"המחנה המשותף" קרא לראש הממשלה להתפטר: "אתה סיימת את תפקידך ולא מסוגל לזוז הצידה. אתה מפחד ואנחנו לא". עוד אמר: "התחושה של כולנו היא בגידה. אתה מוכר אותנו בנזיד עדשים, על חשבוננו. יצרת מסיבה של השתמטות, מסיבה שאנחנו לא מוזמנים אליה, אבל משלמים עליה".

סתיו שפיר, ממנהיגות המחאה ב-2011, קראה מעל הבמה: "השינוי מגיע. הנה אנחנו מתאחדים". היא הקריאה קטעים ממגילת העצמאות ולעגה לנתניהו: "נתניהו יודע לגמגם שתי מילים: ספרד, יוון, ספרד, יוון. לפעמים נקבל איראן, כדי שנפחד קצת".

ערן ויינטרוב, מנכ"ל עמותת "לתת" אמר: "נמאס לנו, לכן הצטרפנו למחאה. ישראל היא אלופת העולם בעוני".

(צילום: דן בר דוב)
"אדוני ראש הממשלה, לאן הולכים?" (צילום: דן בר דוב)

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים: "תסתכל טוב טוב על האנשים שבאו לכאן. גם החודש הזה הם יצאו למילואים ושילמו מיסים. אדוני ראש הממשלה, אתה הפרת את ההסכם בינך ובין העם, הסכם שאומר שאם נעבוד קשה, אתה תאפשר לנו לחיות בכבוד. אנחנו חייבים להאמין שקברניט הספינה יודע לאן הולכים, אדוני ראש הממשלה, לאן הולכים?".

בשלב מסוים פרצה לכיוון הבמה קבוצת "הלא נחמדים", פעילי מחאה משכונות התקווה, דרום העיר ומאהל ארלוזורוב, בראשות ברק סגל ומשה כהן, שהשתתפה קודם בהפגנה האחרת, שיצאה מככר הבימה. הם ניסו לחטוף את המיקרופון. סיגלית כהן מאילת קיבלה את רשות הדיבור וביקשה להוריד את שלטי המפלגות. "המאבק צריך להיות של האנשים," אמרה, "בלי מפלגות". העצרת ננעלה בשיר של דני בסן ויזהר אשדות ובשירת התקווה.

"הלא נחמדים" פורצים לרחבת המוזיאון ומנסים להגיע לבמה (צילום: דן בר דוב)
"הלא נחמדים" פורצים לרחבת המוזיאון ומנסים להגיע לבמה (צילום: דן בר דוב)

בין הארגונים השונים, שנטלו חלק בעצרת במוזיאון, נמנים תנועת המחנה המשותף, התאחדות הסטודנטים, הפורום לשוויון בנטל, התנועה הקיבוצית, סתיו שפיר, עמותות "לתת", "התעוררות", "יש סיכוי", עמותת חינוך ישראלי, יוזמת "מכתב הרופאים" ונציגים ממאהלי מחאה מרחבי הארץ.

במטה העצרת המשותפת אמרו לפני העצרת: "הציבור יכול לשנות את המדיניות. כבר הוכחנו שלחץ ציבורי יכול להשפיע בניצחון שהשיג הרוב הדומם בנושא חוק טל. עכשיו חייבים לעצור את הגזירות הכלכליות. אם הציבור יחזיר את הצדק לידיים שלו ויתייצב לעצרת, נתניהו יבין את המסר, התגייסות של כל הציבור יכולה לעצור גם את הגזירות".

ממש לפני שנפתחה העצרת, נרשמה ברחבת המוזיאון נוכחות גדולה של תומכי יאיר לפיד עם חולצות שחורות ושלטי "יש עתיד", שהתרוצצו ברחבה לפני תחילת העצרת ודגמנו למצלמות. פעילות זו עוררה כעס גדול וספגה ביקורת מצד מארגני ההפגנה.

הצעדה האזרחית – "ביבי הוא לא גזירה משמים"

הפגנה נוספת של הארגונים החברתיים, שאינם שותפים לקריאה לשוויון בנטל ונאבקים נגד הגזירות הכלכליות ולמען צדק חברתי, יצאה מרחבת הבימה לכיוון קריית הממשלה בת"א. מפגיני צעדת המחאה הודיעו כי הם מתכוונים להישאר לישון בלילה מול משרדי הממשלה בקריה. יחידים וקבוצות של סטודנטים ופעילי מחאה הודיעו במהלך השבת כי יגיעו לצעדה האזרחית ולא לעצרת "הממסדית" לדבריהם. בתקשורת דיווחו על כאלף משתתפים, אך ברשת החברתית מדווחים על לפחות שלושת אלפים משתתפים ומפגינים נוספים שהצטרפו כל העת.

המפגינים נשאו שלטים בנוסח: "מדינה לעשירים בלבד", "הדמוקרטיה היא שלך ובשבילך, שמור עליה", "ביבי הוא לא גזירה משמים".

בשלב מסוים ניסו המפגינים לחסום את רחוב יגאל אלון, ליד משרדי הממשלה. המשטרה השתמשה בתרסיס פלפל  נגד המפגינים. עד כה נעצר לפחות מפגין אחד והשטרה מגדרת את המפגינים, כדי למנוע מהם לחסום צמתים נוספים. צלמת מגפון, ציפי מנשה, מדווחת כי השוטרים נהגו באלימות במפגינים.

ההפגנה למען צדק חברתי. ככר הבימה הומה מפגינים (צילום: ציפי מנשה)
ההפגנה למען צדק חברתי. ככר הבימה הומה מפגינים (צילום: ציפי מנשה)
 פעילי מחאה מגיעים בהמוניהם לקריית הממשלה (צילום: פנינה רוזנצוייג)
פעילי מחאה מגיעים בהמוניהם לקריית הממשלה (צילום: פנינה רוזנצוייג)
כרזה: ארץ שורפת יושביה, מול קריית הממשלה (צילום: ציפי מנשה)
כרזה: ארץ שורפת יושביה, מול קריית הממשלה (צילום: ציפי מנשה)

בנוסף לעצרות בתל אביב, התקיימו אירועי מחאה נוספים בירושלים ובקריית גת.

שני מהלכים סמוכים יחסית חידשו את גלי הביקורת נגד ראש הממשלה ושר האוצר:  לא נחקק חוק גיוס שווה במקום חוק טל שפג תוקפו והגזירות הכלכליות שישיתו עול כבד על ציבור משלמי המסים ויכבידו במיוחד על מעמד הביניים, ביניהן העלאת המע"מ ומחירי הדלק. כל אלו גרמו לגופי מחאה רבים להתאחד לראשונה מעל במה אחת, כשעל הפרק: יוקר המחייה, צמצום פערים, יצירת שוויון בנושא השירות צבאי והנגשת שוק העבודה לציבור נרחב יותר.

אירוע מסתורי אירע לדף האירוע (איוונט) ברשת הפייסבוק, שקרא לציבור להגיע להפגנה שתתקיים בהבימה ולא להפגנת הענק במוזיאון תל אביב. לדברי פעילים הנמנים עם מקימיו, הוא נמחק שלוש פעמים. האם זו התקפת האקרים או חבלה מכוונת בקרב ציבור פעילי המחאה? על כך אין תשובה ברורה.

זהו האירוע שפורסם לבסוף: "המאבק החברתי האמיתי – נלחם הגזירות הכלכליות – לא ניכנע.

"כאשר האיוונט הראשון נמחק חשבנו שאולי מדובר בתקלה, כשהשני נמחק הבנו שמישהו מנסה לחבל במאמצינו להפיץ את האירוע הזה. כשהשלישי נמחק בתוך דקות הבנו שאנחנו נמצאים תחת מתקפה.

"לא ניתן למאמצי ההשתקה לעצור אותנו. נמשיך ונפתח אירועים, נפיץ אותם בכל פעם מחדש. נגיע לקריית הממשלה ולא נזוז. לא ניכנע! בואו נראה להם שאי אפשר לעצור אירוע שהגיע זמנו!! שכל אחד יפתח איוונט משלו ליום שבת!! בואו נפציץ את הרשת באיוונטים, הם לא יוכלו לסגור את כולם!!!!!
פרסמו כאן על הקיר את שלכם".

קראו עוד: מאמרה של אורלי בר לב באתר J14:

המחאה החברתית לאן: דעתה של מהפכנית

 

 

3 Comments

  1. אחד שמכיר
    5 באוגוסט 2012 @ 0:44

    ערב שהוא אסון לסמול ולתקשורת שלו
    1700 בלבד הגיעו להפגין ,ואז התחילו לריב אחד עם השני
    פשוט עשו שירות מצוין לנתניהו

  2. אורן
    4 באוגוסט 2012 @ 20:05

    לא ברור על מה ההפגנה במוזיאון ישראל.
    פג תוקפו של חוק טל והמשמעות: חוק שירות ביטחון מ 1986 הוא הקובע לכל אזרחי מדינת ישראל.

  3. לי
    3 באוגוסט 2012 @ 12:38

    ההפגנה אמורה להיות בכיכר הבימה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן