Skip to content

משרד הבריאות אישר תרופה חדשה לחולי דלקת מפרקים

התרופה מטפלת בנוקשות בוקר האופיינית לחולי דלקת מפרקים המונעת מהם לנהל חיים תקינים. על פי הערכה, יש כ-70 אלף חולים בישראל, שני שלישים מהם נשים. גם פרידה קאלו, אדית פיאף ורנואר לקו במחלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בשורה לחולי דלקת מפרקים שגרונית בישראל: מהיום אפשר לחזור ולהיות פעילים משעות הבוקר. תרופה חדשה ופורצת דרך, בעלת מנגנון ייחודי, מפחיתה את נוקשות המפרקים בבוקר ומשפרת את תפקוד הבוקר של החולים.

משרד הבריאות אישר תרופה הנקראת לודוטרה Lodotra, המפחיתה באורח משמעותי את משך נוקשות הבוקר של המפרקים בחולי דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis = RA) ומאפשרת להם לנהל חיים תקינים. במחקר שפורסם בכתב העת הרפואי החשוב Lancet נמצא, כי התרופה החדשה (לודוטרה) הפחיתה באופן מובהק את משך נוקשות הבוקר בחולים אלה.

גישת הטיפול החדשנית של לודוטרה נקראת כרונותרפיה (Chronotherapy), רפואה המבוססת על השעון הביולוגי, המאפשרת לחולים ליטול את לודוטרה לפני השינה (בשעה 22:00 בלילה) ולהיות פעילים כבר עם הקימה בבוקר. בזכות מנגנון הפעולה הייחודי של לודוטרה, החומר הפעיל בה משתחרר בגוף במהלך הלילה רק 4-6 שעות לאחר הנטילה, במקביל לזמן שבו גורמי הדלקת מתחילים לפעול בגוף ולגרום לנוקשות ולכאב האופיינים למחלה.

לקתה במחלה. פרידה קאלו. דיוקאן עצמי עם ד"ר פאריל 1951
לקתה במחלה. פרידה קאלו. דיוקן עצמי עם ד"ר פאריל 1951

פרופ אורי אלייקים, יו"ר איגוד הריאומטולגים הישראלי ומנהלת היחידה לאשפוז יום במכון הריאומטולוגי במרכז הרפואי תל אביב: "דלקת מפרקים שגרונית מתאפיינת בנוקשות וכאב במפרקים, המלווה בחום מקומי, נפיחות ואודם. הכאב נוטה להופיע במנוחה, ואף מגיע לשיאו באמצע הלילה ולקראת הבוקר עם נוקשות משמעותית. ללא טיפול בתהליך הדלקתי, עלולים להיגרם שינויים בלתי הפיכים במפרקים, עם התפתחות עיוותים ומגבלות בטווח תנועת המפרקים."

נוקשות מפרקים בבוקר מהווה תלונה מרכזית עבור חולי דלקת מפרקים שגרונית – היא אף גורם משמעותי לתחלואה ולפגיעה בתפקוד היומיומי של חולים רבים. החולים מתקשים לתפקד בשעות הבוקר, שהן שעות הפעילות המקובלות במשק. "על אף ההתקדמות המשמעותית בטיפול בדלקת מפרקים שגרונית, עדיין מספר לא מבוטל של חולים (כ-50%) נזקקים לטיפול בקורטיקוסטרואידים. יותר מזה, נמצא שלקורטיקוסטרואידים במינון נמוך ישנה השפעה עוצרת ארוזיות (שחיקה של הרקמה הנוצרת גם מתהליך דלקתי). כיום מקובל להמליץ על נטילת פרדניזון דרך הפה בשעות הבוקר, אך עדיין חולים רבים מתלוננים על נוקשות בוקר קשה. נכון להיום, לא קיימת בשוק התרופות תרופה הדומה לפעילות הייחודית של לודוטרה. תרופה זו עשויה לשפר משמעותית את איכות החיים של חולים רבים ואף להחזירם למעגל החיים התקינים."

מחקר קליני בכתב העת הרפואי Lancet

הודות לסינכרון בין פעילות לודוטרה לפעילות מעוררי הדלקת הגורמים לנוקשות בוקר  (Circadian rhythm of cytokines), פוחתת  נוקשות הבוקר והחולים פעילים בבוקר כבר כשבועיים לאחר התחלת הטיפול. יעילותה הרבה של התרופה הוכחה לאחרונה במחקרים קליניים מבוקרים. במחקר שפורסם בכתב העת הרפואי Lancet נמצא, כי לודוטרה הפחיתה באופן מובהק את משך נוקשות הבוקר לעומת הטיפול הסטנדרטי עם פרדניזון (22.7% בהשוואה ל- 0.4%). בנוסף, שיפרה לודוטרה גם את איכות השינה של המטופלים ( 5% לעומת 0.13% בטיפול הסטנדרטי).

דלקת מפרקים שגרונית (RA) 

דלקת מפרקים שגרונית היא מחלה אוטואימונית כרונית, הגורמת למערכת החיסון לתקוף את המפרקים והרקמות וכתוצאה מכך להוביל לדלקת המלווה בכאבים, נפיחות ונוקשות מפרקים. המחלה עלולה להגביל את החולים עד כדי אובדן הניידות והפיכת פעילויות יומיומיות לקשות יותר ויותר עקב הכאבים והרס המפרקים.

מספר אנשים מפורסמים התמודדו בעבר וחלקם מתמודדים כיום עם RA, ביניהם פרידה קאלו, רנואר, הצייר פאול קליי, אדית פיאף, ג'יימס קוברן, קת'לין טרנר, לוסיל בול ועוד. הסיבה להתפרצות המחלה אינה ידועה עדיין, אך ידוע כי היא שכיחה בקרב נשים פי שלושה מאשר בגברים.

מקובל לחשוב, שבעיות מפרקים נפוצות בעיקר בגיל השלישי, אך הדבר אינו בהכרח נכון. המחלה פורצת בעיקר בגילאי 30-40, אך יכולה להתפתח גם בקרב ילדים ומבוגרים. ההערכה היא, שבישראל חיים כשבעים אלף חולי RA. באזור אגן הים התיכון יש בין 10 ל-20 מקרים בשנה לכל 100 אלף תושבים, ואפשר להניח שבישראל נוספים בממוצע כ- 1,000 חולי RA חדשים בשנה, רובן נשים.

נוקשות בוקר, כאבים, עייפות וחוסר ניידות הנם תסמינים שכיחים של דלקת מיפרקים. תסמינים אלו פוגעים בתפקוד ובאיכות החיים ואף מפחיתים את היכולת לעבוד ולפרנס. נוקשות הבוקר, היא התסמין העיקרי של המחלה בקרב מרבית החולים ובאה לידי ביטוי בכאב, בהגבלה בתפקוד ובקושי בהפעלת המפרקים בשעות הבוקר. אחת הסברות להיווצרות נוקשות מפרקים בבוקר במחלת דלקת מפרקים שגרונית, היא פעילות גורמים מעוררי דלקת בגוף (ציטוקינים). במחלת RA משתחררים הציטוקינים בגוף בין השעות 2-7 בבוקר, אולם התגובה הטבעית של הגוף כנגד גורמי דלקת אלו מתחילה רק בשעות מאוחרות יותר. הדלקת, הלא מטופלת, יכולה להביא לכאבים ולנוקשות בזמן הקימה ובשעות הבוקר.

כיצד מטפלים

הטיפולים הקיימים כיום נגד RA כוללים פרדניזון (מקבוצת הגלוקוקורטיקואידים), תרופות מקבוצת DMARDs – Disease Modifying Anti Rheumatic Drugs, משככי כאבים שונים ותרופות ביולוגיות במנגנונים שונים. במקרים קיצוניים, חלק מהחולים מגיעים אף לניתוח. אופן פעילות התרופות הקיימות אינו מסונכרן עם פעילות המחלה ולכן, גם אם תרופות אלו ניטלות בערב לפני השינה, השפעתן על משך נוקשות הבוקר הינה איטית ולוקחת לעיתים שבועות ואף חודשים! לודוטרה, בניגוד לתרופות הקיימות, מפחיתה את נוקשות הבוקר במהירות ומחזירה לפעילות בתוך שבועיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן