Skip to content

הדרת הנשים ואלימות החרדים – בדו"ח משרד החוץ האמריקאי

בפרק על ישראל בדו"ח חופש הדת בעולם של משרד החוץ האמריקאי מככבת תופעת הדרת הנשים והאלימות החרדית. מנכ"ל עמותת חדו"ש: "בתחום חופש הדת, ישראל קרובה יותר למדינות האסלאם הקיצוני מאשר לעולם הדמוקרטי המערבי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סיפוריהן של נעמה מרגוליס וטניה רונזבליט, שתי גיבורות המאבק נגד הדרת נשים, הגיעו לדו"ח חופש הדת בעולם של משרד החוץ האמריקאי לשנת 2011 שהתפרסם בימים אלה. הפרק המוקדש לישראל והשטחים הכבושים בדו"ח עוסק בהרחבה בתופעת הדרת הנשים מהמרחב הציבורי בישראל. כמו כן משרד החוץ האמריקאי קובע בדו"ח ש"הממשלה המשיכה להפלות יהודים לא-אורתודוקסים בכמה נושאים באמצעות מדיניות המתבססת על הפרשנות האורתודוקסית להלכה. מיעוט בישראל מקיים את המסורת האורתודוקסית. רוב האזרחים היהודים מתנגדים למונופול האורתודוקסי על היבטים יסודיים של חייהם הפרטיים".

"הממשלה המשיכה להפלות יהודים לא-אורתודוקסים". חרדים בכותל בט' באב (צילום: דן בר-דוב)

בעניין הילדה מבית שמש, נעמה מרגוליס, מפרט הדו"ח: "כמו בשנים קודמות היו  אירועים של חרדים שזרקו אבנים לעבר נהגים שנסעו בשבת בשכונות חרדיות וכן הטרדות ותקיפות נגד נשים שהופעתן נחשבה ללא- צנועה. ב-27 בדצמבר, קבוצה של חרדים לעגה לילדה בת שמונה וירקה עליה, משום שלדעתם היתה לבושה באופן לא-צנוע כשהלכה לעבר בית הספר הדתי שבו היא לומדת בבית שמש. הנשיא, ראש הממשלה, הרב הראשי וראש העיר התאחדו בגינוי למבצעים ולניסיונם לכפות את הכללים הדתיים שלהם על אחרים".

[related-posts]

בעניין קווי ההפרדה וטניה רוזנבליט נכתב בדו"ח: "חברת אגד, שמפעילה חלק גדול מהתחבורה הציבורית בישראל, המשיכה להפעיל קווים שבהם הפרדה בין המינים בתוך הערים ובנסיעות בין-עירוניות. נשים שמסרבות לשבת בחלק האחורי של האוטובוסים בקווים אלה מסתכנות בהטרדות ותקיפה פיזית על ידי נוסעים גברים. ב-16 בדצמבר 2011 ביקשו נהג אוטובוס ושוטר מנוסעת בקו מאשדוד לירושלים לעבור לחלק האחורי של האוטובוס בשל דרישות של נוסעים חרדים".

הדו"ח עוסק גם בתופעת היריקות של חרדים לעבר אנשי כמורה בירושלים. "תלמידי ישיבה חרדים העליבו אנשי דת נוצרים בעיר העתיקה וירקו עליהם, והשחיתו מנזרים", מפרט משרד החוץ האמריקאי. "לפי דיווח בתקשורת, ארבעה גברים חרדים ירקו בחודש מרס על כומר ארמני במהלך לוויה". הדו"ח מצטט בהרחבה את פסק הדין שזיכה נזיר ארמני שתקף חרדי בירושלים, לאחר שזה ירק לידו. השופט הסביר את הזיכוי בריבוי מקרי היריקות של חרדים ליד כמרים ונזירים, שעוברים ללא תגובה של המשטרה.

מנכ"ל עמותת חדו"ש  לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה כי "דו"ח משרד החוץ האמריקאי חושף לעולם, הפעם יותר מתמיד, את העובדה המעציבה שבתחום חופש הדת, ישראל קרובה יותר למדינות האסלאם הקיצוני מאשר לעולם הדמוקרטי המערבי. מרגוליס ורוזנבליט כידוע אינן לבד. הן סמל לתופעה מבישה של בריונים חרדים שמוסיפים אלימות על הדרה. מחפיר לקרוא שאלימות נגד אנשי דת נוצרים הפכה בירושלים לתופעה קבועה והמשטרה אינה עושה דבר".

לדברי רגב, "מה שגורם למצב המחפיר הזה היא המדיניות של קניית שלטון תמורת כניעה לכפייה דתית, שגורמת לסלחנות בלתי נסבלת כלפי בריונות בשם הדת. אם ישראל אינה רוצה לעלות לסדר היום של העולם בהיותה שיאנית העולם הדמוקרטי בתחום הפגיעה בחופש הדת והמצפון", הזהיר מנכ"ל חדו"ש, "מוטב שמנהיגי המפלגות הציוניות יבינו את הצורך הדחוף להקים ממשלה אזרחית, אשר תפעל לקידום ערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות ורצונו של רוב הציבור".

"הממשלה", כך מציין עוד משרד החוץ האמריקאי, "אינה מכירה בטקסי נישואים שמבצעים רבנים לא- אורתודוקסים. נישואים אזרחיים וכן נישואים בין-דתיים צריכים להיערך בחו"ל כדי שיוכרו על ידי המדינה. התוצאה: כמה מאות אלפי יהודים אינם יכולים להינשא בארצם בשל חוסר התאמה לחוקי ההלכה או בשל רצונם שלא להינשא על פי חוקי הרבנות. גם מי שמתחתן בנישואים אזרחיים בחו"ל יכול להתגרש בישראל רק במסגרת בתי הדין הרבניים. החוק אינו מאפשר לבני דתות שונות להינשא בשראל, כך שזוגות אלה צריכים להינשא בחו"ל כדי שיוכרו בישראל כנשואים".

הדו"ח מציין כי "הרבנות הראשית גם קובעת מי ייקבר בבתי קברות יהודיים, ומגבילה את הזכות למי שנחשבים יהודים לפי ההלכה האורתודוקסית. מניעת הקבורה של מי שמחשיבים את עצמם יהודים, בדרך כלל צאצאים של אב יהודי ואם לא-יהודייה, עוררה ביקורת ציבורית, בייחוד בתקופה של טרגדיות לאומיות". לדוגמה מביא הדו"ח את הוויכוח על קבורת אחת מקורבנות השריפה בכרמל בבית קברת צבאי. "האם המתאבלת התנגדה, אבל בסופו של דבר הסכימה להחלטת הרבנות לקבור את בתה בחלקה לא-יהודית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן