Skip to content

מורסי פיטר את שר ההגנה, את הרמטכ"ל וצמרת הצבא

רעידת אדמה בקהיר – צמרת הצבא המצרי ומשרד ההגנה הודחו על ידי הנשיא מורסי. הנשיא גם הודיע כי הוא מבטל את התיקון לחוקה המצרית, שכפתה עליו המועצה הצבאית העליונה. במסגרתו הפקיעה המועצה את סמכויות הנשיא להכריז על מלחמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצעד חסר תקדים פיטר היום נשיא מצרים, ד"ר מוחמד מורסי, נשיא מצרים, את הצמרת הצבאית שלו במהלך בזק מפתיע ביותר. מורסי פיטר את שר ההגנה מוחמד חוסיין טנטאווי ואת הרמטכ"ל סמי ענאן. במקביל הודחו מתפקידם גם מפקד חיל הים, מאהב נמש, ומפקד חיל האוויר, עבד אל-עזיז סיף א-דין. טנטאווי וענאן יצאו לגמלאות וישמשו בתואר החסר משמעות – יועצי הנשיא.

החזיר לעצמו את הסמכויות. מורסי מוקף בפמליה שלו (Daniel Berehulak/Getty Images)
החזיר לעצמו את הסמכויות. מורסי מוקף בפמליה שלו (Daniel Berehulak/Getty Images)

המהלך התבצע היום (ראשון) בערב, אחרי שפורסמה הודעה רשמית מפי דובר משרד הנשיא. מורסי גם הודיע כי הוא מבטל את התיקון לחוקה המצרית, שכפתה עליו המועצה הצבאית העליונה. תיקון שבמסגרתו הפקיעה המועצה הצבאית העליונה חלק מסמכויות הנשיא וביניהן את סמכות הנשיא להכריז על מלחמה. מורסי ביטל את השינויים הללו והחזיר את הסמכויות לידיו. מהלך חשוב נוסף: מורסי מינה לסגנו את השופט מחמוד מקי, סגן נשיא בית הדין לערעורים לשעבר. זו הפעם השניה שנשיא מצרי מכהן ממנה סגן ב-30 השנים האחרונות.

ישמשו כיועצים ללא סמכויות. הגנרל טנטאווי והרמטכ"ל סמי חאפז ענאן (צילום: פליקר / ויקימדיה)
ישמשו כיועצים ללא סמכויות. הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי משמאל והרמטכ"ל סמי חאפז ענאן (צילום: פליקר / ויקימדיה)

שר ההגנה החדש הוא גנרל-מרשל עבד אל פתאח סיסי, שמגיע מהמודיעין הצבאי וסגנו יהיה מוחמד אל עסר. לתפקיד הרמטכ"ל החדש מונה גנרל סודקי צובחי. מפקד חיל הים לשעבר, שהוצא לגמלאות, ישמש בראש הרשות הממונה על תעלת סואץ, ומפקד חיל האוויר שהודח מונה להיות שר לענייני תעשייה צבאית.

המהלך הזה הוא המשך למהלכים שמבצע מורסי מאז מתקפת הטרור בסיני נגד החיילים המצרים בשבוע שעבר. הגנרל טנטאווי, הדמות הכי חזקה במצרים לאחר עזיבת חוסני מובארק את השלטון, היה בעצם שליט לכל דבר במצרים עד שמורסי נבחר לנשיא לפני כחודשיים.

טנטאווי בן ה-77 נחשב כמי שמקורב מאוד לארה"ב, אך גם בעל קשרים ביטחוניים איתנים עם ישראל. על פי פרשנים מצריים, טנטאווי יכהן כיועץ לא רשמי לנשיא, אך הוא יהיה נטול כל השפעה בצבא. כשחלק מהפרשנים במצרים כבר טוענים, שמורסי בעצם הוציא את טנטאווי לגמלאות ביחד עם סמי ענאן.

המועצה הצבאית העליונה טרם הגיבה למהפך וגם ברחוב המצרי טרם מעכלים את רעידת האדמה. יחד עם זאת, ד"ר עיסאם עריאן, ממלא מקום יו"ר סיעת החירות והצדק של התנועה, שיבח היום את החלטתו של מורסי ואמר כי "זהו הגל השני של מהפכת העם המצרי". הוא טען עוד, כי מדובר בהחלטות אמיצות אשר סיכלו את המזימות של "מהפכת הנגד". עוד הוסיף, כי בכך "מורסי מילא את חובתו השלטונית ומימש את דרישות המהפכה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן