Skip to content

לפיד הפתיע את המערכת הפוליטית

למרות שזה היה באוויר – הופתעו בכנסת מעיתוי פרישתו של יאיר לפיד. כלפי חוץ היו בכנסת בעיקר תגובות אוהדות – אך יוזמי "חוק לפיד" הודיעו כי לא יסירו אותו מסדר היום מאת צבי זינגר במערכת הפוליטית הופתעו מצעדו של יאיר לפיד, שהודיע על פרישתו מערוץ 2 לטובת הפוליטיקה. רוב התגובות היו אוהדות, אך למרות זאת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות שזה היה באוויר – הופתעו בכנסת מעיתוי פרישתו של יאיר לפיד. כלפי חוץ היו בכנסת בעיקר תגובות אוהדות – אך יוזמי "חוק לפיד" הודיעו כי לא יסירו אותו מסדר היום

מאת צבי זינגר

במערכת הפוליטית הופתעו מצעדו של יאיר לפיד, שהודיע על פרישתו מערוץ 2 לטובת הפוליטיקה. רוב התגובות היו אוהדות, אך למרות זאת הודיעו שני יוזמי החוק – ח"כ רונית תירוש וח"כ כרמל הכהן-שאמה – כי יוסיפו לפעול לחקיקת החוק, משום שמבחינתם אין מדובר בחוק פרסונאלי, אלא עקרוני". עם זאת, ההערכה הרווחת במסדרונות הכנסת היא כי גם אם תעלה הצעת החוק לדיון – יתקשו מגישיה מאוד להעביר אותה.

הצעת "חוק לפיד" מונחת על שולחן וועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת והדיון בה אמור להתקיים ביום רביעי. יו"ר הוועדה, ח"כ דודו רותם (ישראל ביתנו) , הבהיר כי אין בכוונתו לבטל או לדחות את הדיון, אלא אם מציעי החוק יבקשו זאת.

יאיר לפיד - הפתיע.

ח"כ רונית תירוש (קדימה), שהיתה מיוזמות "חוק לפיד", בירכה על החלטתו. "אני מברכת על הצטרפותו של לפיד לפוליטיקה, ויותר מכל על התנהגותו המוסרית והאתית", אמרה בתגובה להחלטתו. "יאיר לפיד הוא תוספת ראויה לפוליטיקה הישראלית. אבל, מאחר שהצעת החוק שלי לא הייתה פרסונלית עבור לפיד, אלא התייחסה לאנשי תקשורת באופן כללי, אמשיך לקדם אותה".

ח"כ כרמל שאמה-הכהן, שיזם יחד אתה את הצעת החוק, אמר בתגובה: "הודעת יאיר לפיד רק מוכיחה שבאולפן שישי ישב והגיש מידע לציבור פוליטיקאי עם יומרות, בני ברית ויריבים פוטנציאלים, ומכאן ההוכחה שהצעת חוק הצינון צודקת ונדרשת. האם התקשורת היתה שותקת אם אחד החכים או השרים היה מגיש את אולפן שישי? כי היום ברור שזה מה שהציבור קיבל שבוע אחר שבוע".

עם זאת אמר ח"כ שאמה-הכהן כי יאיר לפיד נהג נכון לטובת טוהר המסך. "עכשיו יש רק לברך אותו ולאחל לו בהצלחה. כל הישג שלו יושג בידיים נקיות. אם הקואליציה או קדימה יסוגו מחקיקת החוק הם רק יוכיחו שמדובר היה ב'חוק לפיד'. מבחינתי יש לקבוע את הנורמה הזו בחקיקה וכך אפעל ואעשה".

פרישתו של לפיד מהגשת "אולפן שישי", גררה תגובות חיוביות מרוב חברי הכנסת. ראש המשלה, בנימין נתניהו, נשאל על הנושא במסיבת העיתונאים שערך בסיומה של ישיבת הממשלה. "ברוך הבא לפוליטיקה", קידם את כניסתו של לפיד לפוליטיקה והוסיף עקיצה: "באופן רשמי כמובן".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ, הגיבה: "יאיר לפיד הוא אדם איכותי אשר יביא יכולות אישיות לזירה הציבורית", אמרה. עם זאת, ציינה כי לדעתה הוא יחזק את אלו המאמינים בימין כלכלי ושמרני.

"לפיד, יחד עם לבני ונתניהו, מייצג ערכים חברתיים הפוכים מאלו של מפלגת העבודה, שלה ערכים סוציאל דמוקרטים חדים וברורים. אולם, גם אם אינני מסכימה לעמדותיו, כפי שלא הסכמתי עם עמדותיו של אביו, טומי לפיד, כניסה לפוליטיקה של אנשים רעננים ממגזרים שונים תתרום לכנסת ולעולם הפוליטי".

חברי הכנסת של מרצ, זהבה גלאון וניצן הורוביץ, קיבלו בברכה את מהלכו של לפיד: ״טוב עשה שפרש ושם קץ לנסיון חקיקה מסוכן, פרסונלי ומביש", נאמר בהודעת השניים. "עיתונאי לא צריך צינון ולא ראוי היה לנסות למנוע ממנו להתמודד. אולי כעת, אחרי שנים של פירסום טור שבועי, נזכה לראות מה עמדותיו הפוליטיות של לפיד".

ח"כ ד"ר נחמן שי (קדימה): "הצטרפותו של יאיר לפיד לפוליטיקה היא מעשה מבורך. מדובר באדם איכותי, אמנם חסר ניסיון בתחום הפוליטי והניהולי, אבל עצם הנכונות להצטרף למערכת הפוליטית היא הזמנה לכל ישראלי לבוא למקום הזה, ולעשות ככל יכולתו או יכולתה כדי שהמדינה הזו תהיה טובה יותר ושנהיה ראויים לה. אני עצמי עברתי מסלול כזה ואני יודע כמה הוא קשה – וכמה הוא חיובי".

ח"כ נחמן שי אמר בתשובה לשאלה כי אם "חוק לפיד" יעלה לדיון – יצביע נגדו: "אני לא מבין במה עיתונאי שונה מכדורגלן צמרת או מדוגמנית צמרת".

ח"כ דניאל בן-סימון (עבודה), גם הוא עיתונאי בעברו, אמר: "אני מאחל ליאיר לפיד הצלחה – כי צפוי לו מעבר כמעט טראומטי. הוא יגלה מהר מאוד שזה מעבר ממחנה נופש למחנה עבודה. נגמרו ימי החיוכים והנחמדויות. הציבור ירצה תשובות מלפיד והוא יידרש אלפי פעמים לספק את התשובות האלה בכל התחומים: המדיני, החברתי והכלכלי".

ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי): "התנגדתי לחוק גם לפני פרישתו של יאיר לפיד – ולהתנגדותי יהיה תוקף גדול יותר עכשיו. ללפיד יש לי רק לומר: ברוך הבא למועדון".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן