Skip to content

הדי-אן-איי הישראלי בדירוג המלונות: בית כנסת ומאבטח

איזו טביעת אצבע משאירה ישראל על אופן דירוג המלונות שגויר מאירופה? שתי אמות מידה (קריטריונים) אופייניות נוספו לדירוג הישראלי: מקום תפילה ומאבטח. ממש ספרא וסייפא. ומהו כיסוי מזרן היגייני? רמז: לא יריעת פלנל פשוטה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בריכת מלון ענבל בירושלים. צילום דניאל לילה
בריכת מלון ענבל בירושלים. (צילום דניאל לילה)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה השבוע את התקנות לדירוג בתי המלון שהגיש שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב. ההשתתפות בדירוג תהיה מרצון (וולונטרית) ולא חובה, והמלונות ידורגו לפי קריטריונים שנקבעו בשיטת הדירוג בכוכבים HOTELSTARS, הנהוגה ב-11 ממדינות האיחוד האירופי. הועדה שהורכבה מכל מגזרי תעשיית התיירות ישבה על המדוכה והתאימה את הדירוג לתוואי התרבותי של מדינת ישראל במאה ה-21.

בית תפילה למי?

בסעיף 17 א', נוספה אמת המידה "בית תפילה/ התכנסות לצרכים דתיים" (הכוונה לכל הדתות). אולם במדינה שבה המלונות תלויים ברבנות לצרכי תעודת הכשרות שלהם ומנועים מלהציב עץ אשוח בלובי בחג המולד, קשה לדמיין כיצד "בית תפילה" נהפך לכנסיה או למסגד, רחמנא ליצלן.

בסעיף 270 א' נוסף קצין הבטחון המוסמך והמורשה הצמוד 24/7 למלון, שאינו חובה, אך מספק 6 נקודות זכות.

דירוג המלונות הישראלי, כולל 270 אמות מידה למלונות ישראל לדירוג שבין כובב לחמישה כוכבים, ומתייחס בעיקר למלונות עירוניים.

תעודה למלון של חמישה כוכבים בישראל
תעודה למלון של חמישה כוכבים בישראל

בין אמות המידה על פיהן נקבעות דרגת המלון, נמנים נתונים פיזיים כמו גודל החדרים, הלובי וכו', וכן נתוני איכות וטיב השירות הניתן במלון (שעות פתיחה של שירותים שונים, ניקיון, שירות חדרים ועוד).

אמות המידה מתייחסות למבנה החדרים, ריהוטם (הציוד בחדר, נוחות השינה, נוחות השימוש בחדרי השירותים והרחצה, בקרת רעש, מיזוג אוויר, בידור אלקטרוני, אינטרנט), שטחי ציבור, נגישות לנכים, חניונים ועוד.

אמות המידה שהוסרו מהדירוג האירופי לטובת ישראל, הן הצורך במכשיר חימום באמבטיה ומתלה מגבות מחומם – מוצרים קריטיים יותר לחורף האירופי מאשר לזה הישראלי – שקע חשמלי בכספת וסולאריום (שניהם מטעמי בטיחות) ושטח מיוחד לעישון בחדר אוכל.

מהי סוויטה?

בסך הכל, זכאים לכוכב אחד מלונות עם 90 נקודות, שני כוכבים עם 170 נקודות, שלושה כוכבים – 250 נקודות, ארבעה כוכבים 570 נקודות וחמישה כוכבים – 650 נקודות.

עם זאת ישנה תוספת "פלוס" – המציינת מלונות שצברו נקודות הרבה מעל הדרוש, ושהרושם הכללי שלהם עולה על הצפוי בקטגוריה שלהן. מלונות אלה מציעים דרגת שירות גבוהה. בתואר פלוס יכולים לזכות כל המלונות, כולל מלונות על בסיס ארוחת בוקר בלבד. לשם הוספת התוספת "פלוס" ליד הכוכב, על המלונות לצבור נקודות נוספות, הנעות בין 170 נקודות לכוכב אחד ועד 650 נקודות למלון חמישה כוכבים.

לפי הדירוג, אין חובת סוויטות במלונות של 1-4 כוכבים, אולם קיומה של כזו נותנת 2-6 נקודות. במלון 5 כוכבים נדרשות לפחות שתי סוויטות.

כדי שלא תהיינה אי הבנות, מבהירות האותיות הקטנות מהי סוויטה: לא "סוויטות קטנות" (Junior Suites). "סוויטה מורכבת משני חדרים נפרדים לפחות, שאחד מהם מרוהט כחדר שינה והאחר כסלון. ההפרדה אינה צריכה להיות דלת, די בפתח בין שני החדרים. דירת נופש במבנה נפרד אינה מוגדרת כסוויטה. כדי להעניק לאורח את מלוא האפשרות להשתמש בשירותי המלון, הסוויטות חייבות להימצא במבנה המלון". חד וחלק.

מה גודל המיטות?

אחת מאמות המידה שהלחיצו חלק מהמלונאים הייתה גודל המיטות בחדרים. מסתבר שהמיטות האירופיות גדולות בהרבה מהישראליות ובחלק מהחדרים הישראליים הן אפילו לא היו נכנסות.

כדי לפתור את הבעיה, סוכם כי בתחילת הדירוג תהיינה מיטות יחיד בטווח של מינימום 0.80X1.90 מטרים ומיטות זוגיות בטווח של מינימום 1.60X1.90 מטרים, כדי לקבל את ניקוד המינימום של 5 נקודות. לפי דברי ההסבר: "בתום ארבע שנים מיום פרסומן של התקנות, ישונה הקריטריון כך שהניקוד ינתן למיטות בגודל של 0.90X1.90 מטרים למיטת יחיד ו-1.80X1.90 מטרים בהתאם לקריטריונים של הוטלסטארס". גם גודלן של המיטות שנותנות זכאות ל-10 נקודות ישונה בתום ארבע שנים.

ועוד משהו קטן: סעיף 73 דורש כיסוי מזרן היגייני. דברי ההסבר מדגישים ש"יריעת פלנל פשוטה אינה מתקבלת. אבל כיסוי מיטה רחיץ (כימו-תרמי), נושם, חופשי מקרדיות והפרשותיהן, עשוי כותנה או חומרים סינתטיים ופתוח בתחתית – ממלא קריטריון זה".

מלון לא מדורג לא יהיה קיים?

מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר. צריך דירוג. צילום ששון תירם
מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר. צריך דירוג. צילום ששון תירם

מלאכת ה"גיור" של הדירוג הוטלה על התאחדות המלונות. ועדה מקצועית של ההתאחדות – תחילה בראשות יוסי פישר ואחר כך בראשות המנכ"ל, שמואל צוראל – הביאה את אמות המידה לוועדה ציבורית, בראשה עמד מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר.

בר ניר הכריז בישיבת ועדת הכלכלה שבה אושרו התקנות, כי "מלון שלא ידורג, לא יהיה קיים באתרי האינטרנט הבינלאומיים כמו ה-"TripAdvisor". כלומר, לא יעלה בעת החיפוש באינטרנט לפי פרמטרים של כוכבים ומחיר. משמע – "הלך עליו".

אולם יש לזכור, שישראל אינה מדינת נופש נורמלית, שכל תייר שמבקש לבקר בה ניגש למחשב ומחפש מלון התואם את צרכיו. רוב התיירות לישראל היא תיירות קבוצתית (וצליינית) ובתור שכזו, הרוב המכריע התיירים לא מחפשים בעצמם את חדר המלון.

לפי נתוני משרד התיירות משנת 2010, 38% מהתיירים הגיעו במסגרת חבילות סיור מאורגנות, ועוד 31% קנו חבילות סיור שלא במסגרת מאורגנת (כלומר, גם כאן לא הזמינו את המלונות בעצמם). יותר מ-10% היו אנשי עסקים, שקרוב לוודאי נעזרו במתאמי הנסיעות בחברה. רק 30% הגיעו כנוסעים עצמאיים (FIT).
מתוך 30% אלה, רק מחציתם (כלומר 15% מהתיירות הכללית) שמגיעים לישראל לראשונה, יכולים להימצא במצב של חוסר ודאות בבואם להזמין מלון. עבורם, שיטת דירוג שמאפשרת השוואה עם מדינות אירופיות, במונחים של טיב בתחום המתקנים הפיזיים ובתחום השירות, היא חשובה.

כך שלמרות שיש חשיבות לשקיפות ולתחרותיות וכדומה, יש להתייחס אל הדירוג בפרופורציה הראויה.

גם ההגדרות בנושא המענקים יותאמו

כיום משתמש משרד התיירות באותיות הלועזיות B ,A ו-C לצורך הגדרת רמת מלון, בבואו להעניק מענקים במסגרת מרכז ההשקעות במשרד. במשרד התיירות אומרים, כי בימים אלה נערכות התאמות בין התקנים הפיסיים הנדרשים מהמלונות לבין הדירוג לפי כוכבים, כך שתושג אחידות בקריטריונים.

כך נראה מלון וסט אנד, מלון של ארבעה כוכבים בניס שבצרפת. משלב יופי מן העבר עם מודרניות
כך נראה מלון וסט אנד, מלון של ארבעה כוכבים בניס שבצרפת. משלב יופי מן העבר עם מודרניות. (צילום: רשות התיירות הצרפתית)

סיל וו פלה: בצרפת דירוג חדש

בצרפת החל החודש עידן חדש: אחרי 22 שנים, ושלוש שנים אחרי שהוכרז עליו רשמית, יוחל על מלונות צרפת דירוג חדש, מתוך הבנה לשינוי הגדול שחל בצרכי התיירים מאז. בשלוש השנים האחרונות פעלו בצרפת במקביל הדירוג הישן והחדש.

צרפת בחרה שלא להצטרף לשיטת הדירוג של הוטלסטארס ולפתח דירוג משלה. גיום למייר, המנהל בפועל של פרוייקט הדירוג הצרפתי, אומר בתגובה, כי אין עדיין דירוג מלונות אירופי רשמי וכי ההוטלסטארס – שהיא חברה-בת של התאחדות המלונות, המסעדות ובתי הקפה באירופה – הוא בעצם "שיתוף פעולה בין ארגונים מקצועיים, שהסכימו ביניהם על דרישות סף מינימליות ומשלבים בין הדירוגים במדינות אירופה השונות. הנציבות האירופית עדיין לא עובדת על פרוייקט דירוג מלונות", הדגיש למייר.

עם זאת, לדבריו, יש כמה המלצות של הנציבות לדירוג, כמו מספר השנים הרצוי לחידוש הדירוג למלונות, הערכת איכות קבועה ובחינת שביעות רצון הלקוחות. "המלצות אלה אמורות להשתלב בדירוג אירופי עתידי והן כלולות גם בדירוג הצרפתי החדש", הוא מסביר.

ברוך בואכם לארמון

גם בצרפת הדירוג הוא מרצון, אולם ההערכה נעשית על חשבון המלון. התמריץ למלונאים להשתתף בדירוג הוא הלוואות נוחות לבעלי המלונות. מלונות שמצטרפים לשיטה, מדורגים מ-5-1 כוכבים, שינוי מהדירוג הקודם, שבו הדירוג הגבוה ביותר היה 4 כוכבים דה-לקס, מה שהיווה מגבלה ניכרת לתיירות הבינלאומית. הדירוג נעשה תוך שימוש בטרמינולוגיות הנהוגות במדינות אירופה האחרות, בכדי לאפשר השוואה.

מלון גריי דאלביון בקאן, צרפת. (צילום: עירית רוזנבלום)
מלון גריי ד'אלביון בקאן, צרפת. (צילום: עירית רוזנבלום)

הכוכב החמישי החדש, מייצג את עילית המלונאות הצרפתית: מלון 5 כוכבים הוא מלון פאר – Luxury Hotel (Palace); מלונות 4 כוכבים ידורגו כמלונות Top Class Hotel; מלונות 3 כוכבים כ- Very Comfortable Hotel; מלונות 2 כוכבים כ- Good Average Hotel ומלונות כוכב אחד כ- Plain but Fairly Comfortable Hotel.

הדירוג מורכב גם מנקודות אישיות, המאפשרות למלון לבדל את עצמו מהמלונות האחרים ולהציג ללקוח את הרבגוניות של תעשיית המלונאות הצרפתית. על הדירוג אחראית, ATOUT FRANCE, סוכנות פיתוח התיירות הצרפתית: "הרעיון הוא לשלב נקודות מבט שונות ובעיקר לשים דגש על חווית האורח ונוחותו", אומר נציג ATOUT FRANCE בישראל, לורן רומאני, "לבו של הדירוג החדש הוא הלקוח. בעוד הדירוג הקודם התמקד בתשתית ובציוד, הדירוג החדש שם דגש מיוחד על שירות, בנוסף לתשתיות הפיזיות". כדאי שכך יהיה גם בישראל.

[related-posts title="כתבות קודמות בנושא דירוג המלונות"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן