Skip to content

הנשיא החמישי, יצחק נבון, מתייצב לצד פרס: "הייתי נוהג כמותו"

מי שהתערבותו כנשיא הביאה בשעתו להקמת ועדת החקירה, בפרשת הטבח בסברה ושתילה, מתייצב לצידו של הנשיא שמעון פרס. הנשיא החמישי יצחק נבון: "אדם כשמעון פרס אינו יכול שלא לומר את דברו כאשר הוא מרגיש את גורליות השעה ומאמין בכל ליבו שחובתו להשפיע. אני מקווה שיימצא ההד לדבריו האמיצים והשקולים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, שמעון פרס, מקבל סיוע ממי שהיה הנשיא החמישי של מדינת ישראל, יצחק נבון.

הנשיא לשעבר, בן 91, פרסם היום הודעת תמיכה בנשיא שמעון פרס. "ברור לנשיא פרס, כשם שהיה ברור לי, שאין מתפקידו של הנשיא להתערב בהחלטות הממשלה, אך יש מצבים שהם מעבר לנהלים הרגילים, רגעים של החלטות הרות גורל לעם ולמדינה, מצבים בהם חובה לומר את אשר אתה מאמין בו, גם אם אתה נשיא המדינה", נאמר בהודעתו של הנשיא לשעבר נבון. "אני חש, שאם הייתי במקומו של הנשיא פרס, הייתי נוהג כמוהו".

נבון: "הייתי נוהג כמוהו". (צילום: ויקימדיה)
נבון: "הייתי נוהג כמוהו". (צילום: ויקימדיה)

נבון מזכיר בהודעתו את קריאתו להקמת ועדת חקירה ממלכתית, בעקבות הטבח בסברה ושתילה, במלחמת לבנון הראשונה. "אני התערבתי בזמן כהונתי, כאשר חשתי שזו חובתי כאדם – לדוגמה, המקרה הידוע של סברה ושתילה, שבו קראתי בפומבי להקמת ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט, בניגוד לעמדת ראש הממשלה מנחם בגין, שתמך בחקירה על ידי קצין צה"ל. לבסוף, דעתי התקבלה על ידי הממשלה".

לסיום אומר הנשיא החמישי נבון: "אדם כשמעון פרס אינו יכול שלא לומר את דברו כאשר הוא מרגיש את גורליות השעה ומאמין בכל ליבו שחובתו להשפיע. אני מקווה שיימצא ההד לדבריו האמיצים והשקולים".

יצחק נבון היה הנשיא הראשון שהתערב באופן גלוי ופומבי כל כך בהחלטות ממשלת ישראל וגרם להקמת ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט כהן. גם הנשיא עזר וייצמן ז"ל התערב לא פעם באמירות בוטות בהחלטותיהן של ממשלות ישראל. הוא מתח ביקורת קשה על הימשכות המו"מ עם הפלסטינים, של ממשלת רבין, בימי הפיגועים הקשים בתקופת הסכמי אוסלו. בתקופת ממשלת נתניהו הראשונה מתח ויצמן ביקורת גלויה על נתניהו ומדיניותו, בתקופת הבחירות – שבסופן ניצח אהוד ברק והרכיב ממשלה בשנת 1999.

הנשיא פרס, שהביע התנגדות פומבית לתקיפה ישראלית באיראן ללא תיאום עם ארה"ב, ספג ביקורת חסרת תקדים ממי שהוגדרו כ"מקורבי ראש הממשלה נתניהו". בתגובה ספג פרס ביקורת נוקבת ממי שהוגדרו "מקורבים לראש הממשלה". לדברי אותם מקורבים "פרס שכח מה תפקידו של הנשיא בישראל". מקורבי נתניהו הזכירו את מה שכונה על ידיהם "שלוש  טעויות הרות גורל" שעשה פרס בעניינים הקשורים בביטחון המדינה: "הוא טעה כשחשב שאחרי הסכמי אוסלו יהיה מזרח תיכון חדש, ובפועל התהליך גבה יותר מאלף קורבנות ישראלים בפיגועי טרור מהשטחים שהוא מסר לפלסטינים; פרס טעה כשאמר שאחרי ההתנתקות יהיה שלום בעזה, ובפועל יורים משם טילים והטעות הגדולה ביותר שלו היתה בשנת 1981, כשפרס חשב שהפצצת הכור הגרעיני בעיראק היא טעות". לדברי אותם מקורבים: "למזלם של אזרחי ישראל, רה"מ בגין התעלם אז מדעתו".

ח"כ כרמל שאמה הכהן קרא הערב, בעמוד הפייסבוק שלו, לחדול מהקריאות להדחתו של שמעון פרס. "חדירת כבוד הנשיא פרס מיוזמתו לוויכוח הפוליטי סביב סוגיית הגרעין האיראני השילה מעליו את החסינות הממלכתית הטבעית מביקורת העוטה כל נשיא והזמינה ביקורת לגיטימית מהזירה הפוליטית", אומר ח"כ שאמה הכהן. "עם זאת, מדובר באדם רב זכויות, לרבות אסטרטגיות, ששיקם את מוסד הנשיאות וכמובן כמו כל איש עשייה בן 89 אינו חף מטעויות עבר וכנראה גם לא בהווה, מכאן שהקריאה להדחתו וקריאות השמאלן התבוסתן ראויים לגינוי במהותן ובסגנונן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן