Skip to content

עורכים בוויקיפדיה העברית: למחוק מייד את הערך "משה סילמן"

מוביל היוזמה למחיקת הערך: "כל פרסומו בא לו מצורת מותו. באותה הקלות יכול היה למות בדרך אחרת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחרונה הועלה הערך "משה סילמן" לוויקיפדיה בעברית. סילמן התאבד בשריפה במחאה על עמדת המדינה והרשויות כלפיו. הערך אף תורגם לאנגלית וזוכה לחשיפה גדולה. מובילים בתחום הוויקיפדיה בעברית מבקשים למחוק את הערך מהאנציקלופדיה האינטרנטית. במהלך החודש הזה (אוגוסט) מתנהל וויכוח ער תחת הערך "הצבעה למחיקת הערך: משה סילמן", מהוויקיפדיה. מועד סיום ההצבעה נקבע ליום חמישי הקרוב, 23 באוגוסט.

נכון לעכשיו, 24 בעד המחיקה מול 28 המתנגדים לה. חלק מהמתנגדים טוענים שאפשר למחוק את הערך, אבל בשל החשיפה והרגישות בציבור, אפשר לעשות זאת במועד מאוחר יותר. מוביל המיזם, המבקש למחוק את הערך, "גילגמש", עורך פעיל בוויקיפדיה העברית, טוען לגבי סילמן, כי "כל פרסומו בא לו מצורת מותו. באותה הקלות יכול היה למות בדרך אחרת ואף אחד לא היה שם לב. ויקיפדיה לא צריכה לשמש במה לערכים אזוטריים מהסוג הזה".

הערך משה סילמן בוויקיפדיה
הערך משה סילמן בוויקיפדיה

גולשים אחרים, כמו "דניאל", מעיר בציניות שבמתכונת הזו הוא מציע "למחוק את יוסיין בולט – כל פרסומו בא לו ממהירות ריצתו. באותה קלות יכול היה לרוץ במהירות אחרת ואף אחד לא היה שם לב. או את נפוליון – כל פרסומו בא מהמקצוע בו בחר. באותה קלות יכול היה לבחור במקצוע אחר ואף אחד לא היה שם לב. או את ישו – כל פרסומו בא לו מהדרשות שנשא. באותה קלות יכול היה לדרוש דרשות אחרות ואף אחד לא היה שם לב".

אחד המצדדים במחיקת הערך, עורך בשם "דגידג", מצדד במחיקה וכותב: "האיש המדובר איננו אישיות שיש בה עניין אנציקלופדי, וכל עניינו של הסיפור הזה הוא היותו 'קדוש מעונה' המשמש לקידום מטרות פוליטיות ידועות. בעת התרומה לוויקיפדיה, הבה נניח את השקפותינו לרגע בצד". עורך אחר כתב, כי לצערו יש להשאיר את הערך, היות ו"בתחילה הוא היה שווה אזכור בן שורה במחאת האוהלים, לא יותר. עד שבא הבאזז המלאכותי שיצרו בעלי עניין".

יצוין כי ויקיפדיה נכתבה מלכתחילה כאנציקלופדיה המבוססת על תוכנה חופשית או כהגדרתה: "ויקיפדיה היא מיזם רב לשוני לחיבור אנציקלופדיה שיתופית, חופשית ומהימנה, שכולם יכולים לערוך". "חופשי" פירושו חופשי לעיון ללא כל מגבלה, חופשי לעריכה (תוך התחשבות בכללי ויקיפדיה), וחופשי להעתקה ולהפצה (בהתאם לתנאי רישיון…). לאחרונה מרבים משתמשים שונים להתלונן על מחיקת ערכים, הנעשית על ידי קבוצת גולשים, שנטלו לידיהם את הזכות להיות עורכיה של התוכנה.

.

6 Comments

  1. אייבי
    20 באוגוסט 2012 @ 17:13

    מומלץ לכתוב ערך באנגלית, בינתיים, עד שויקיפדיה העולמית תתעסק בדווח הנ"ל

  2. דן מילו
    20 באוגוסט 2012 @ 16:55

    חבורה של ויקיפדים בהמות שתופסים תחת על ההיסטוריה לפי הדעות הנפשיות האישיות שלהם.

  3. יהודה דורנר
    20 באוגוסט 2012 @ 14:30

    "כשאני ניסיתי בעצמי להכניס חומר לוויקיפדיה, שהוא לא היה מטומטם בכלל, ו… זרקו אותי מיד. הבנתי פתאום שיש פה איזה מאפיה. בוויקיפדיה יש איזה סוג של מאפיה, של קבוצה של אנשים שמתעסקת, בנתה בפני עצמה סוג של אנציקלופדיה, וקשה מאוד להיכנס לקליקה הזאת."

    – עילם גרוס, פרופסור לפיסיקה במכון וייצמן למדע, "למה מה?", ערוץ 8

  4. יהודה דורנר
    20 באוגוסט 2012 @ 14:08

    ויקיפדיה אמנם התחיל כמיזם חופשי, אך בארץ השתלטו על העריכה קומץ שמאלנים שמכתיבים את סדר היום של האנציקלופדיה. בדיוק כמו בפרקליטות ובביה"מ העליון. כדי להכניס לשם מאמר שמתנגד לדרכו של שופט עליון צריך לנהל שם קרב מאסף. הם מעליבים, חוסמים ופשוט שולטטטטטים . איכס

  5. ישראלי אמיתי
    20 באוגוסט 2012 @ 13:37

    גילגמש הוא דמות ידועה לשימצה בויקיפדיה הישראלית, עוד משנותיה הראשונות. מדובר למעשה בטרול מתוחכם מטעם הממסד – ואגפיו הבטחוניים בעיקר, השואף לשמר את הויקיפדיה כ'הויקיפדיה הממלכתית' ולהשתיק אמיתות שאינן עולות בקנה אחד עם מה שנוח לאידיאולוגיה הציונית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן