Skip to content

החיים הארוכים של בני משפחת מליס

המשפחה מסרדיניה קובעת שיאים חדשים באריכות ימים. האחות הבכירה חוגגת היום 105 שנה. היא עדיין מבשלת בעצמה ומאכילה את העזים בדיר. בתה בת ה-79 עודנה גרה בבית. אחיה ואחיותיה בגיל ממוצע גבוה מ-90 - וכולם עובדים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
חוף בסרדיניה. האם שם מצוי סוד אריכות הימים של המין האנושי? (מקור תמונה: ויקיפדיה).

משפחת מליס מהכפר פרדסדפוגו שבאי האיטלקי סרדיניה מעולם לא תיארה לעצמה שיום יבוא והיא תעומד במרכזה של התעניינות כלל כולמעית. אבל זה קורה ממש עכשיו, בימים אלה. הסיבה: אריכות הימים של בניה ובנותיה גבוהה בהרבה מהממוצע.

כמה גבוהה? ובכן, קרובת המשפחה הקשישה ביותר, קונסולאטה, חוגגת היום 105 שנה. יש לה תשעה ילדים (לא כולל חמישה שכבר הלכו לעולמם), 24 נכדים, 25 נינים ושלושה חימשים. היא עדיין מבשלת בבית ומאכילה את העזים בדיר הסמוך. אבל קונסולאטה אינה לבד. אחריה במשפחה באים האחים והאחיות קלאודיה (99), מריה (97), אנטוניו (93), קונצ'טה (91), אדולפו (89), ויטאליו (86), ויטאליה (81) וה"ילדונת" מפאלדה (78). קלאודיה עדיין הולכת למיסה השבועית בכנסייה, ואילו אדולפו מנהל את הבאר המקומי. בתה של קלאודיה, מרתה (79), עודנה מתגוררת עם אמה.

גילם המופלג של בני משפחת מליס זכה לאישור רשמי מספר השיאים של גינס ומוחזק כשיא עולמי באריכות ימים למשפחה אחת. זאת, לאחר מעקב של שבע שנים אחר דיווחים על גילאי קשישים בעולם כולו. ואולם, רבים מהדיווחים על אורך חיים חריג מגיעים מסרדיניה – מה שהופך אותה למרכז עניין עבור חוקרים המבקשים ללמוד על התופעה ומקורותיה.

"מספר כזה של קרובי משפחה חיים שגילם הממוצע עולה על תשעים זה עניין נדיר מאוד", אמר על כך העורך בפועל של ספר השיאים, קרייג גלנדיי, לעיתון הבריטי "גארדיאן". גלנדיי ייחס את ריבוי הקשישים לכפרפרדסדפוגו ולפרובינציה שבה הוא שוכן, אוגליאסטרה. "אנו סבורים כי באוגליאסטרה יש את שיעור בני המאה ויותר הגבוה ביותר בעולם ביחס לאוכלוסיה", הוסיף.

בסרדיניה רשומים כיום 371 תושבים שגילם גבוה ממאה שנה, או 22 בני מאה ומעלה לכל 100 אלף תושבים. האיש הקשיש ביותר החי כיום הוא אמנם ג'ירואמון קימורה, בן 114, מיפן. אבל גלנדיי מוסיף ששבעה מתוך שבעים הקשישים שגילם מעל 110 הם איטלקים.

לוקה דייאנה, פרופסור לביוכימיה קלינית באוניברסיטת סאסארי שבסרדיניה, שמאז 1996 חקר 2500 קשישים בני מאה ויותר המתגוררים באי, מסביר כי כמה גורמים עומדים ביסוד אריכות הימים הגבוהה בו. "מצד אחד זו הגנטיקה, אורך חיים תורשתי", אמר לעיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", "אבל מצד שני יש גם את פריון האדמה ואת הפירות המקומיים, במיוחד אגסים ושזיפים". הוא אמר כי קיימות גם מסורות משפחתיות מסוימות התורמות לאריכות הימים הנדירה הזו.

"אנחנו אוכלים מזון אמיתי, כלומר הרבה מינסטרונה ומעט בשר ואנחנו תמיד עובדים", אמר אדולפו מליס (89), "כל רגע פנוי שיש לי אני מבלה בכרם שלי או בחלקת האדמה שבה אני מגדל שעועית, פלפלים, חצילים ותפוחי אדמה". וקונסולאטה עצמה, זקנת השבט, הוסיפה: "לנכדים שלי יש מכונות כביסה, מדיחי כלים ושואבי אבק, ואני שומעת אותם מתלוננים, 'אני לחוץ'. אני לא מבינה את זה", אמרה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן