Skip to content

גורמים במשרד החוץ: פניית השר ישי למרקל פגעה במהלכים דיסקרטיים

"גם בזמנים של גלות, עבדות וכיו"ב, תמיד הקפידו בני ישראל לקיים את מצוות המילה ואף עשו זאת בשמחה רבה!", כתב השר ישי לקאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. "אל תיתנו ליהודים הגרים במדינתכם לבחור בין שמירה על החוק המקומי לבין הציווי האלוהי. אל תיתנו ידכם לניצול החוק לפגיעה במסורת ישראל ולהפוך את כל יהודי ארצך למפרי חוק"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במשרד החוץ מביעים מורת רוח מהמכתב ששיגר אתמול שר הפנים, אלי ישי, לקאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל – ובו ביקש ממנה כי תתערב בפרשת ברית המילה.

גורמים במשרד  החוץ אמרו ל"מגפון", כי פנייתו של השר ישי לקאנצלרית נעשתה לא בתיאום עם המשרד ולא על דעת משרד החוץ. "זה פוגע במהלכים שקטים ודיסקרטיים שנעשים מאחורי הקלעים", אמרו אותם גורמים.

"ניצול החוק לפגיעה במסורת ישראל". אלי ישי. (צילום: ציפי מנשה)
"ניצול החוק לפגיעה במסורת ישראל". אלי ישי (צילום: ציפי מנשה)

משגרירות גרמניה נמסרו, בתגובה לפניית "מגפון", דברים שאמר אתמול שר החוץ הגרמני, גידו ווסטרוולה: "יש להבטיח בגרמניה את קיומן של מסורות יהודיות ומוסלמיות ללא אי וודאות משפטית", אמר השר ווסטרוולה. "אל לנו לסכן את תדמיתה של גרמניה כמדינה בעלת סובלנוןת דתית. מבחינתי צריך כעת להגיע במהרה להסדר ברור בעניין. לכן, אני מברך על כך שוועדת האתיקה הגרמנית תתכנס מחר לדיון בשאלה".

במכתב ששיגר השר ישי לקאנצלרית גרמניה נאמר: "מזה זמן לא מועט אנו עדים למגמה היוצאת כנגד יהודים במדינות שונות באירופה ובכללם גרמניה, מגמה המגייסת את החוק המקומי למניעת מצוות המילה ע"פ הדת היהודית. כסגן ראש ממשלת ישראל, כשר הפנים וכיו"ר המפלגה הדתית הגדולה ביותר, אך בעיקר כיהודי, אני פונה אליך בבקשה למנוע את התמשכות תופעה זו, המנצלת את המערכת החקיקתית לקדם מניעים לא עניינים,  והחזרת היכולת לקיים אורח חיים יהודי מלא וגאה במדינתך.

"ברית המילה היא מן המצוות החשובות ביותר לעם היהודי, והראשונה שניתנה לאחד מאבות האומה היהודית, אברהם אבינו, אשר היוותה כחותם לאות ברית עולם לו ולזרעו אחריו. ע"פ המסורת היהודית, מי שנמנע מקיום מצוות ברית המילה נקרא מפר בריתו של אברהם."

"זאת ועוד", כותב השר ישי, "גם בזמנים של גלות, עבדות וכיו"ב, תמיד הקפידו בני ישראל לקיים את מצוות המילה ואף עשו זאת בשמחה רבה! אל תיתנו ליהודים הגרים במדינתכם לבחור בין שמירה על החוק המקומי לבין הציווי האלוהי ,אשר ע"פ המסורת של עמנו, שמר עלינו במשך כל השנים. אל תיתנו ידכם לניצול החוק לפגיעה במסורת ישראל ולהפוך כל יהודי ארצך למפרי חוק. אל תיתנו להם לבחור בין יהדותם לאזרחותם ואל תמנעו מהם לשלב את שניהם יחדיו".

מכתבו של השר ישי נשלח על רקע כתב האישום שהוגש בימים האחרונים נגד הרב דוד גולדברג מהעיר הוף שבמדינת בוואריה, בשל ברית מילה שערך בילד. נושא ברית המילה בגרמניה עלה, בתחילת יולי, אף בדיון מיוחד בכנסת, שאליו הוזמן שגריר גרמניה אנדריאס מיכאליס.

בדיון שערכה אז ועדת הקליטה של הכנסת, אמר השגריר מיכאליס, כי הנושא מעורר ויכוח גם בגרמניה. לדבריו,  שר החוץ הגרמני הבהיר שחופש הדת מעוגן בחוק, וברית מילה מעוגנת במסורת הדתית, ולכן אסור שפסיקה משפטית תטיל ספק בכך. "יש להפריד משפטית בין פגיעה גופנית לנזק גופני חמור, אך אני יודע שאין דקדוק זה מרגיע. יש כבר היום שלוש מפלגות בבונדסטאג, שמקדמות חקיקה כדי לעגן את הזכות לברית מילה, אך היוזמה תשוב ותעלה אם נגלה שהפסיקה הזו ממשיכה לעורר בעיות".

גם יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, העלה את הנושא בביקור שערך בגרמניה בחודש יוני. ריבלין נפגש שם עם בכירים במימשל על פסיקת בית המשפט בעיר קלן, שאסר על קיום ברית מילה: "יש כאן התערבות של ממש בעניינים הנוגעים לחופש דת וחופש פולחן. בישראל יש הקפדה שבני כל הדתות יוכלו לקיים את מנהגיהם ללא הפרעה. האמירה שאדם איננו יכול לקיים את דתו ואת אמונתו היא דבר שנוגד כל חוקה, תהיה אשר תהיה", אמר ריבלין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן