Skip to content

צריכה לא מבוקרת של תוספי מזון עלולה להזיק לבריאות

הצמיחה המסחררת של שוק תוספי המזון הביאה להתפתחות מהירה של התחום, אך גם הביאה לשוק פרוץ ובלתי מבוקר של לא מעט שרלטנים, שכל מטרתם למכור, ולאו דווקא את התוסף הנחוץ לכם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שוק תוספי המזון בעולם צומח בקצב מסחרר של עשרות אחוזים בשנה. הרווחיות העצומה בענף, בנוסף לאינפלציה של מטפלים אלטרנטיביים המציגים עצמם תחת השם "מטפלים הוליסטיים" וכדומה, בעוד בפועל אין להם רישיון לעסוק בתחום הבריאות.

אינני מתכוון למטפלים המוסמכים, שדעתי יחסית נוחה מהם. כוונתי שהצמיחה המסחררת של שוק תוספי המזון הביאה לידי התפתחות מהירה של התחום, אך גם הביאה לשוק פרוץ ובלתי מבוקר של לא מעט שרלטנים, שכל מטרתם למכור, ולאו דווקא את התוסף הנחוץ לכם באמת. למעשה, זה לעיתים עלול אפילו להזיק לבריאותכם. על כך נאמר: "חסרון לא יוכל להימנות".  כלומר – הנזק עלול להיות לפעמים פגם שלא ניתן לרפאו, כגון פגיעה בכבד.

ויטמינים ותוספי מזון (צילמה: שרית פרקול)
להיוועץ ברופא מוסמך. ויטמינים ותוספי מזון (צילמה: שרית פרקול)

בעקבות פרסומים בעיתונות המקצועית-רפואית, שאינה חשופה לכלל הציבור, מן הראוי להביא לירידה לעומק הדין של אלו המתחזים ו/או מוכרים תוספי מזון ללא פיקוח ושלא מעניין בריאות הקונה, אלא מסיבות של עשיית עושר על גבי הציבור.

מספר דוגמאות לעניין חוסר היעילות ואפילו לעיתים גרימת נזק למטופל:

במאמר חדש שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine (יוני 2012) מדווחים החוקרים על תוצאות מחקרם, שהצביע כי תוספת יומית של חומצות שומן אומגה 3 לא הפחיתה את שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים (אירועי לב וכלי דם) בחולים המצויים בסיכון גבוה לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים, כי חומצות שומן אומגה 3 עשויות למנוע אירועים קרדיווסקולאריים בחולים זמן קצר לאחר אוטם לבבי או אי-ספיקת לב. השפעותיהם בחולים עם סוכרת מסוג 2, או בסיכון לסוכרת, אינן-ידועות. יש לציין כי במחקר הנוכחי חולקו באקראי כ-12,500 חולים בסיכון גבוה לאירועים קרדיווסקולאריים, עם הפרעות ברמות סוכר בצום, הפרעות בסבילות לסוכר, או סוכרת, לנטילת קפסולה של1 גרםהמכילה לפחות900 גרםשל חומצות שומן אומגה שלוש (90% ומעלה) או פלסבו ולקבלת טיפול באינסולין 'לנטוס' או טיפול סטנדרטי. היעד העיקרי היה שיעורי התמותה עקב מחלות לב וכלי דם. החוקרים מסכמים כי תוספת יומית של חומצות שומן אומגה 3, במינון של1 גרם, לא השפיעה על שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים בחולים בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם.

לאחר הניפוץ הכמעט-מוחלט של אגדת כמוסת האומגה, בעיתון רפואי מכובד הנקראInt. J. Epidemiology, פורסם באחרונה כי במספר מחקרים שנעשו עלה שנטילת תוספים נוגדי חמצון אינה משפרת איכות חיים לטווח ארוך. מחקר אחר, ממרץ 2012, שפורסם בכתב עת מקצועי Circulation, בדק את השפעת תוספי ויטמין E על נשים בריאות – האם ביכולתו להביא להפחתה או להעלאת הסיכון לאי-ספיקת לב, כפי שעלה ממספר מחקרים קודמים. העבודה סיכמה במשפט אחד ברור: "בשלב זה, מסך העדויות בנושא, עולה כי אין תמיכה למתן תוספי ויטמין E להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם". ידיעה נוספת ממחקר שבוצע העלתה כי ויטמין E מגביר סיכון לסרטן ערמונית בגברים בריאים.

מנגד, דווקא בעיתון מקצועי אחר, באפריל 2012, במאמר ראשי, פורסמה הצהרה של פאנל מומחים מטעם ה-Ocular Nutrition Society, כדלקמן: "מסקנות בנוגע להשפעת ויטמין E ( ועוד תוספי מזון, בהם אבץ, ויטמין C ו-E, לוטאין, זקסנתין וחומצות שומן אומגה 3 ארוכות-שרשרת), מסייעים בשיפור בריאות העין באנשים מבוגרים".

מבולבלים? אני בטוח שיש רבים שיענו בחיוב,  וזאת גם על סמך ניסיוני הרב שנים ברפואה.

הצעתי הפרגמטית לציבור: קודם לרכישת תוספי תזונה יש להיוועץ עם רופא מומחה ו/או רופא המומחה ברפואת המשפחה ו/או רופא אינטגרטיבי (רופא קונבנציונלי שרכש גם השכלה משטח הרפואה האלטרנטיבית) באשר לנחיצות, אם בכלל, לתוספי מזון, ובדבר הנזק העלול להיגרם. אל תקלו ראש בנושא, כי בנפשנו הוא.

יחד עם זאת, צריך להעיר את הגוף הרגולטורי, כדי שיתחיל לפעול בתוקף גם בהיבט אכיפת החוקים וגם בהגברת הביקורת של השוק מסוכן הזה. הרי בסופו של דבר הנזק שייגרם לנוטלים את תוספי המזון יצריך בדיקות ולעיתים טיפולים יקרים, וכך ירבוץ הנטל לפתחה של מערכת הבריאות שלנו, שבלאו הכי אינה במיטבה, בלשון המעטה,  וברור שבסוף המימון יגיע מכלל הציבור.

________________________________________________________________________

פרופ' חיים בר הוא רופא חיפאי ותיק, שהקו החברתי היה תמיד נר לרגליו, עוד לפני שזה הפך להיות הדגל העיקרי של המחאה שהתחילה בקיץ 2011. בר החל בחודשים האחרונים לגבש סביבו קבוצת פעילים חברתיים מכל הארץ, שבנוסף לפעילות הנרחבת של סיוע לנזקקים וניצולי שואה משמשים גם קבוצה רעיונית המגבשת מדיניות כלכלית חברתית שתשמש אלטרנטיבה למדיניות הממשלתית הקיימת היום.  בר הוא חבר במפלגת העבודה וממצה כל הזדמנות לפגישות עם ח"כים, אנשי ציבור ופעילים חברתיים. דף הפייסבוק של חיים בר

2 Comments

  1. ליאת
    4 בספטמבר 2012 @ 9:03

    כל דבר צריך להעשות בהתייעצות עם איש שמבין בתחום. אני לקחתי בכל ההריונות שלי וגם בהנקה אומגה 3 של סולגאר, כידוע זה תורם להתפתחות המוח אצל תינוקות ואני בטוחה שאמשיך לקחת גם בהריון הרביעי בע"ה 🙂

  2. שושי
    24 באוגוסט 2012 @ 11:06

    ר' בין היתר את הבלוג של רופא המשפחה הותיק ד"ר אסי סיקורל, מומחה ברפואת משפחה וברפואה אינטגרטיבית (וגם ליצן רפואי)
    http://www.integrativedoc.org

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן