Skip to content

אושרו תקנות נגישות חדשות לאנשים עם מוגבלות נפשית וקוגנטיבית

שתי תקנות הנגישות החדשות: פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של אדם עם מוגבלות מסוג זה, שהיא בלתי נראית, וקבלת שירות ללא המתנה בתור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר מאבק עיקש בן חמש שנים הצליחו העמותות: עוצמה, אלוט, אקים, מטה מאבק הנכים ובזכות, להביא לאישורן של שתי תקנות נגישות חדשות: פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של אדם עם מוגבלות, וקבלת שירות ללא המתנה בתור.

אחיה קמארה, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות
אחיה קמארה, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות

בהיותם נטולי סממנים חיצוניים, פעל אחיה קמארה, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (יחידה במשרד המשפטים, הפועלת לקידום שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ומניעת הפלייתם בחברה), אחיה קמארה, בשיתוף עם המוסד לביטוח לאומי, לקידום התקנות ולהנפקת תעודת נכה מיוחדת. התעודה מאפשרת להבחין בחברי קבוצה זו ובזכויותיהם. התקנות אושרו על ידי תת ועדה של ועדת העבודה הבריאות ורווחה לנושא תקנות הנגישות לשירות, של חוק שיוויון לאנשים עם מוגבלות, בראשותו של ח"כ אילן גילאון.

על פי נתונים עדכניים של הביטוח הלאומי, בישראל חיים כיום  71,778 מקבלי קצבת נכות, המוגדרים כבעלי נכות רפואית של  50 אחוז ומעלה. מתוכם 54,565 בגין סעיף נפשי והיתר בעלי לקות קוגנטיבית. "אוכלוסייה זו מתקשה ואף נמנעת מלצרוך שירותים הכרוכים בעמידה בתור וזקוקה, פעמים רבות, לסיוע של מלווה המנגיש את השירות הנדרש להם. התאמות הנגישות האנושיות החדשות נחוצות לשילוב שוויוני ומכבד של אנשים הסובלים ממוגבלות נפשית, תקשורתית או קוגניטיבית, שאינה ניכרת במראם", מסבירה מרים בר ניר, המייצגת את עמותת "עוצמה" – פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש.

לדברי פרופ' אלי שמיר, יו"ר עמותת עוצמה, פורום ארצי של משפחות נפגעי נפש: "זהו תקדים חשוב וחיוני להשוואת סידורי הנגישות לשירותים של אנשים עם מוגבלויות קשות ובלתי נראות, הכרוכות גם בסטיגמה והדרה חברתית, שמעצימים את קשיי מוגבלותם. השוואת תנאים לאוכלוסיה זו נדרשת גם בתחום החינוך והשכלה: הנהגת הקלות דומות לאלה שניתנות לאנשים עם קשיי למידה או בעיות קשב וריכוז.

התחשבות מיוחדת בקשיי האוכלוסייה המדוברת נדרשת גם  בתקנות לשעת חירום, בכל הנוגע למיגון אישי ולמיגון מוסדות מעונות והוסטלים. עוצמה התריעה בפני מנכ"ל הביטוח הלאומי על כך, שהקרן לפיתוח שירותים לנכים משקיעה במוצהר ובמשך שנים רק בפרויקטים של נגישות למוגבלות פיזית וחושית, וכי נדרשת כיום העדפה מתקנת לתכניות נגישות לנכויות הבלתי נראות".

קדמו לאישור התקנות דיוני "שולחן עגול", שהתמקדו בצורכי ההנגשה הנדרשים לבעלי הנכויות הקוגנטיביות והנפשיות. בדיונים השתתפו הנציב, אחיה קמארה, ונציגי העמותות עוצמה אלו"ט, אקים, מטה מאבק הנכים ובזכות.

התקנות יועברו לאישור  ועדת העבודה הרווחה והבריאות ויובאו לאחר מכן לאישור הכנסת. כפי הנראה, התקנות ייושמו עד שנת 2015.

1 Comment

  1. עמיתרמי
    26 באוגוסט 2012 @ 23:02

    די עם כל הררי התקנות,לא צריך,מיותר,רק צריך להקפיד על אכיפת מספר תקנות ותיקות,כל ההתעסקות הזו היאלא לשם שמים,אלא מאינטרסים שאינם האינטרס של הנכים והמוגבלים,הפסיקו את הבחישות הפוליטיות על חשבוננו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן