Skip to content

נודה מנסה להרגיע את המתח עם סין בסוגיית איי סנקאקו

הריבונות על האיים שנויה במחלוקת בין סין, יפן וטאיוואן. בשבוע שעבר גירש משמר החופים היפני קבוצת פעילים מהונג קונג שביקשה לנחות באי. שבוע לאחר מכן ביקשה שייטת של תנועת ימין יפנית להפגין באי. התוצאה: הפגנות אנטי-יפניות והרס רכוש יפני בכל רחבי סין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מנסה להרגיע. ראש ממשלת יפן, יושיהיקו נודה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

ראש ממשלת יפן, יושיהיקו נודה, עושה בימים אלה מאמצים לרופף מעט את המתח מול השכנה הגדולה שמעבר לים, סין. היחסים בין שתי המדינות התערערו בשל מחלוקת על השליטה והריבונות באיים הממוקמים במזרח ים סין. בכירים בממשלת יפן הודיעו כי בכוונת נודה לשגר מכתב לנשיא סין, הו ג'ינטאו, ובו בקשה לשיפור היחסים. המכתב ישוגר להו בידי שליח מיוחד.

צעדו של נודה מתבצע יום לאחר תקרית אלימה בבייג'ינג, שבהמלכה תקף אדם רכב דיפלומטי יפני ותלש את דגל יפן שהתנוסס בחזית הרכב. שגריר יפן בבייג'ינג, אואיצ'ירו ניווה, ששהה ברכב באותם רגעים, לא נפגע. ואולם, סוכנות הידיעות היפנית קיודו דיווחה כי השגרירות מחתה על ההתקפה בפני משרד החוץ הסיני.

המתח בין שתי המדינות גבר לאחרונה בעקבות המחלוקת על איים קטנים במזרח ים סין. האיים ידועים ביפן כאיי סנקאקו, בסין כאיי דיאויו ובטאיוואן כאיי טייאוטאי. ב-15 באוגוסט נחתה קבוצה של פעילים פוליטיים מהונג קונג באיים, אך אנשיה נעצרו על ידי משמר החופים היפני ולאחר מכן גורשו מן האי.

בשבוע שעבר הפליגה לאיים שייטת ובה 150 פעילים יפניים, הקשורים לתנועת הימין "גאנבארה ניפון". הפעילים הכריזו כי בכוונתם לערוך טקס אזכרה לחללי צבא יפן שנפלו באיים במהלך מלחמת העולם השנייה. משמר החופים היפני מנע את עגינת הספינה באיים, וכמה מהפעילים קפצו למים, שחו לחוף והציבו דגלים יפניים באי אואוטסורי.

אתר המריבה. האי אואוטסורי שבקבוצת איי סנקאקו (מקור תמונה: ויקיפדיה).

התקרית הציתה גל של מחאות אנטי-יפניות בסין. עצרות מחאה המוניות נערכו ב-25 ערים ברחבי המדינה. מאה איש הפגינו מול הקונסוליה היפנית בגואנגז'ו. חלק מהמפגינים פגעו במכוניות שעליהן סמלים רשמיים של יפן וניפצו חנויות ראווה של בתי עסק הקשורים למוצרים יפניים או לחברות יפניות. משרד החוץ הסיני מחה על ההפלגה עוד טרם תחילתה וטען כי הפעולה החד-צדדית המתבצעת על ידי יפן באיים היא "בלתי חוקית ובלתי תקפה". סין גם הגישה מחאה רשמית ליפן ודרשה ממנה למנוע את הסלמת המצב.

האיים הבלתי מיושבים נשלטו על ידי ארצות הברית מאז תום מלחמת העולם השנייה ועד שנת 1972. הן סין והן יפן טענו לריבונות עליהם, ואף פנו בנושא זה כמה וכמה פעמים למועצת הביטחון של האו"ם. ריבונות על האי תעניק למדינה השלטת בעלות על משאבי נפט, מינרלים וזכויות דייג במימיהם. ארצות הברית עצמה אמנם אינה נוקטת עמדה רשמית בנושא זה, אך האיים נכללים בטריטוריה המוגנת על ידי הסכם ההגנה ההדדית שנחתם כבר לפני שנים בינה לבין יפן. העובדה שוושינגטון מכירה בזכותה של יפן להגן על האיים מקפלת בתוכה הכרה מרומזת בריבונותה עליהם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן