Skip to content

"שעת בין השמשות": התגלו שני כוכבי לכת סביב שתי שמשות

פרופסור צבי מזא"ה מאוניברסיטת ת"א, החבר בצוות המדענים שגילה את התופעה, מסביר כי זאת הפעם הראשונה שהתגלתה מערכת של שני כוכבי לכת מסביב לשמש כפולה. החשיבות העצומה של הגילוי, לדברי פרופ' מזא"ה, נעוצה בעובדה כי רוב השמשות (הכוכבים) ביקום חיות בזוגות, כמו בני האדם. והנה גילינו כי לשמש כפולה כזאת יכולים להיות יותר מכוכב לכת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צוות מדענים אמריקני, ביניהם המדען הישראלי פרופסור צבי מזא"ה, מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב, מדווחים היום על גילוי שני כוכבי לכת חדשים הנעים יחד סביב שמש כפולה.

איור להמחשה של המערכת, שבמרכזו אחד מכוכבי הלכת ובמרחק רואים את השמש הכפולה ואת כוכב הלכת השני
איור להמחשה של המערכת, שבמרכזו אחד מכוכבי הלכת ובמרחק רואים את השמש הכפולה ואת כוכב הלכת השני

המדובר בשמש הכפולה המכונה קפלר-47. השמש הזאת כוללת שתי שמשות הנעות אחת סביב השנייה במחזוריות של שבעה וחצי ימים. אחד משני כוכבי הלכת, שהתגלו ע"י צוות המדענים, נמצא באיזור שבו יכולים להתקיים חיים. התגלית מוכיחה כי מערכות של כוכבי לכת, הדומות למערכת השמש שלנו, יכולות להיווצר אפילו מסביב לשמש כפולה. התגלית מתפרסמת בגיליון החדש של כתב העת  Science.

שתי שמשות ושני כוכבי לכת. פרופ' צבי מזא"ה. (צילום: דודי איבן)
שתי שמשות ושני כוכבי לכת. פרופ' צבי מזא"ה. (צילום: דודי איבן)

פרופסור מזא"ה מסביר, כי  גילוי זה מצטרף עתה לגילוי של ארבעה כוכבי לכת קודמים שהתגלו על ידי החללית קפלר. לדבריו, עד כה התגלו חמש שמשות כפולות שמסביבן ידוע כי קיימים כוכבי לכת. אולם זאת הפעם הראשונה שהתגלתה מערכת של שני כוכבי לכת מסביב לשמש כפולה. במערכת החדשה נעים שני כוכבי הלכת באותו מישור, כמו במערכת השמש שלנו. החשיבות העצומה של הגילוי, לדברי פרופ' מזא"ה, נעוצה בעובדה כי רוב השמשות (הכוכבים) ביקום חיות בזוגות, כמו בני האדם. והנה גילינו כי לשמש כפולה כזאת יכולים להיות יותר מכוכב לכת אחת, הנעים באותו מישור".

הגילוי מתבסס על מדידות מדויקות שביצעה החללית האמריקנית "קפלר", שנשלחה כדי לגלות כוכבי לכת חדשים סביב שמשות אחרות ביקום. המערכת של שני כוכבי הלכת החדשים, קפלר-47,  נמצאת במרחק של כ-5,000 שנות אור מאתנו בקבוצת הכוכבים ברבור. אחד מכוכבי הלכת נע  סביב השמש הכפולה במחזוריות של 49 יום והשני משלים מחזור שלם תוך 303 יום.

צוות חוקרים, בראשותו של פרופסור אורוס (Orosz) מאוניברסיטת סאן-דיאגו שבקליפורניה, גילה את כוכבי הלכת על ידי בדיקת עוצמת האור הנמדדת של השמש הכפולה. המחקר גילה כי עוצמת האור של השמש הכפולה יורדת בצורה מחזורית, ירידה המעידה על קיומם של כוכבי הלכת הנעים סביבה. התגלית מוצגת היום על ידי פרופסור וולש (Welsh), גם הוא מאוניברסיטת סאן דיאגו, בכנס הבינלאומי המרכזי של האסטרונומיה, המתקיים אחת לארבע שנים, והפעם בבייג'ינג.

עפ"י מימצאי המדענים, החיים על פני כוכב הלכת שהתגלה יכולים להיות מעניינים מאוד. בחלק מהשקיעות תשקע קודם שמש אחת ותתחיל שעת "בין השמשות" ורק אחר כך תשקע השמש השנייה ויתחיל הלילה. "כל כוכב לכת שמתגלה הוא עולם חדש העוזר לנו להבין את תהליכי היצירה של כוכבי הלכת" אומר פרופסור צבי מזא"ה, "במיוחד בסביבה כה שונה מזו שאנו מכירים במערכת השמש שלנו, שבה במרכז נמצאת רק שמש אחת. אנו יכולים לגלות את העולמות החדשים האלה אך ורק בזכות המכשור המתקדם המותקן על החלליות, המאפשר לנו לראות לעומקו של החלל."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן