Skip to content

אם כבר יהירות אז שלפחות תהיה מוצדקת

נשיא הבנק המרכזי באירופה, מריו דראגי, הודיע רק אתמול שאין לו זמן ולכן לא יגיע לכנס השנתי של הבנקאים המרכזיים בג'קסון הול שבארה"ב בסוף השבוע הקרוב. מחירי הבתים בארה"ב עולים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מתחילת השנה לא היו חסרים ניתוחים ואנליזות מדאיגות לגבי כלכלות אירופה וארה"ב, "יוון תצא מגוש האירו", "ספרד תתמוטט", "כלכלת ארה"ב תכנס למיתון כפול", "משבר חוב בארה"ב" ורק לגבי ישראל "כמה הכלכלה חזקה". צחוק הגורל השווקים באירופה ובארה"ב השלימו מתחילת השנה עליות חדות, הדקס הגרמני למשל זינק ב-21.3% וה-S&P500 הוא בכלל עדיין במגמת העליות שהתחיל ב-2009 עם זינוק של מעל 108%. בישראל לעומת זאת – שממה. אם כל כך הרבה ניתוחים כלכליים כשלו אולי המודלים שגויים, אולי התרחיש הפחות סביר התממש, אולי "השחקנים" הגיבו לתחזיות ומנעו מהן להתממש ואולי זו סתם יהירות של כלכלנים לצאת בתחזיות ארמגדון? אם כבר יהירות אז שלפחות תהיה מוצדקת. מסביר אמיר כהנוביץ, כלכל ראשי בכלל פיננסים ומצטט את פאבלו פיקאסו: "אמא שלי אמרה לי: "אם תהיה חייל, תגיע להיות הגנרל, אם תהיה נזיר תגיע להיות האפיפיור. ואני נהייתי צייר והגעתי להיות פיקאסו".

מי אתה שלא תבוא לכנס הבנקאים המרכזיים?

"נשיא הבנק המרכזי באירופה, מריו דראגי, הודיע רק אתמול שאין לו זמן ולכן לא יגיע לכנס השנתי של הבנקאים המרכזיים בג'קסון הול שבארה"ב בסוף השבוע הקרוב. היי, למה הוא לא הודיע קודם? אם הינו יודעים אולי הינו מתאמצים להזיז את התאריך כך שיתאים לו, אולי הינו באים אליו, שם לאיזה אגם ליד בריסל, אולי היינו מקצרים קצת את הכנס, אולי מארגנים וידאו קונפרנס, משהו… חבל, הוא בטח ממש רצה לבוא ולהסביר מה זאת אומרת "יעשה כל מה שצריך כדי לשמר את האירו". מעניין על אילו דברים הוא לא ויתר בגלל עומס עבודה, נגיד לספר שלו הוא ממשיך ללכת? בתמונות הוא נראה לי מסופר, אז זה אומר שהוא מצא זמן ללכת להסתפר ואין לו זמן להיפגש עם כל הנגידים? למי הוא חושב את עצמו?

אך אולי הביטול של דראגי לא באמת קשור לבעיית זמן, אולי מדובר ממהלך מבריק להמנעות מאכזבת המשקיעים? אם כך, אז המשקיעים לא טיפשים, הם יבינו שאין לו באמת טור למספרה והוא פשוט פוחד לאכזב. כלומר, הבורסות צריכות ליפול מעצם הביטול? אבל דראגי לא אמר שיש לו טור למספרה, הוא אמר שיש לו מלא עבודה לעשות. אם יש לו מלא עבודה לעשות אז למעשה הוא מרמז למשקיעים שהוא מתכנן להם משהו גדול. תשכחו מכל השטויות שראיתם עד עכשיו, דראגי עובד על משהו ענק, אולי על האייפון 5? כלומר, השוק צריך לעלות! בשורה התחתונה, הביטול של דראגי אולי לא משפיע כל כך על המחירים בשווקים אך מגדיל את טווח הציפיות לשני הכיוונים".

האם זה מסוכן להשאיר את ברננקי לבד בג'קסון הול?

"האם דראגי, יו"ר ה-ECB, דפק את ברננקי שהבריז לו ברגע האחרון מהפסגה בג'קסון הול בסוף השבוע הקרוב? האם ברננקי באמת בנה על דראגי, שכל אחדת מהם ירמוז קצת, וככה ימשכו עוד זמן? כי אם כך, אז כעת כשכל העיניים נשואות לברננקי אולי יהיה לו הרבה יותר קשה לרצות את כל העיתונאים שינסו להוציא סיפורים מהסימפוזיון. מה גם, שאנחנו מעריכים שהסיכוי שברננקי לא יודיע על שום תוכנית ממש גבוה, זאת בשל האינפלציה היציבה בארה"ב, תוכנית טוויסט שעדיין נמצאת ברקע ותסתייים רק בסוף השנה והתשואות הארוכות שבין כה וכה נמוכות יחסית (בשבוע שעבר פירטנו על סיבות נוספות – לינק). סוחר יומי שרוצה להמר על התרחיש הזה יכול לנסות למכור מניות, למכור זהב, לקנות דולר ולקנות אג"ח ממשלתיות. אך לכו תדעו, אולי ברננקי יוציא איזה שפן מהכובע".

למה מחירי הבתים בארה"ב עולים?

"כמעט 6 שנים עברו מאז החלו מחירי הנדל"ן בארה"ב להתמוטט ובדיוק שהתחלנו להאמין שהם כבר לעולם לא יחזרו לעצמם, מגיע רצף פרסומי מאקרו המעידים אחרת. מכירות בתים בתהליך קפצו בשנה האחרונה ב-14%, מכירות בתים חדשים ב-27%, סקר הקבלנים מראה עליה בפעילות בענף ובשורה התחתונה אתמול פורסמה עליה נוספת במחירים (מדד קייס שילר) ובסה"כ עליה של כ- 6% מאז חודש מרץ האחרון. לכאורה, ניקוי מלאי הבתים יחד עם התאוששות משקי הבית וכך שיווי משקל חדש ופשוט של היצע וביקוש. אך בדיוק כמו שהתדרדרות המחירים בזמנו יצרה מעגל קסמים של עיקולי בתים וזריקתם לשוק, שהוביל לירידת מחירים בלתי פוסקת, לעוד עיקולים ולעוד זריקת בתים, כך שינוי המגמה עשוי גם הוא להאיץ את עצמו.
דו"ח של גולדמן זאקס מייחס לזריקת הבתים של הבנקים לשוק 34% מסך ירידות המחירים מאז 2006, זאת כאשר משקלם של אלה הגיע בשנת 2009 לשיא של 50% מכלל המכירות ובשל העובדה שהלחץ למכור אותם גרם לבנקים לתת עליהם במהלך המשבר הנחות של 25% עד 30%. כעת גם משקלם של הבתים שהבנקים מוכרים מתוך סך הבתים שנמכרים נמוך יותר (רק 25%), מה שכבר, רק בגלל שינוי תמהיל הבתים הנמכרים, מעלה את המחיר הממוצע, ובנוסף ההנחות שהבנקים נותנים על אותם בתים מעוקלים נמוכות יותר (סביב 20%), כנראה בשל הלחץ שירד מהם. בשורה התחתונה, הנדל"ן בארה"ב נע בכיוון הנכון ולא משנה מהן הסיבות, עצם העליה מעודדת עליה בעצמה".

שוק הנדל"ן בארה"ב – היחיד שיכול להציל את העולם מעשור אבוד?

"איזה יהיר שוק הנדל"ן בארה"ב אם הוא חושב שהוא יוכל למשוך ולהציל את כלכלת העולם. אבל אל תזלזלו בו, הסקטור שכבר הוכיח שלמטה הוא מסוגל לקחת את כלכלת העולם מראה סימני ההתייצבות ועשוי אולי לעשות קאמבק. התאוששות שוק הנדל"ן משפיעה על משקי הבית, על הבנקים, על אפקט העושר ועל שוק העבודה.נדל"ן באופיו הוא ענף עתיר עבודה ומלבד זאת מייצר פעילות כלכלית בענפי מעטפת רבים. כגון, ריהוט, מוצרי חשמל ביתיים, תשתיות עירוניות, פיננסים, סחורות ועוד. לעיתים, במהלך משבר, קשה לראות את האור, אך מחזור כלכלי כשמו כן הוא – מחזורי. היום יפורסמו בארה"ב נתונים נוספים של שוק הנדל"ן, הפעם מכירות בתים בתהליך. עוד יפורסמו היום נתוני התוצר המעודכנים של ארה"ב לרבעון השני, החזאים צופים 1.7%, אבל הפעם יש לנו תחושה שהכלכלה יהירה מהם…".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן