Skip to content

אקוודור דורשת ביטחונות לאי-הסגרת אסאנג' לארה"ב

הנשיא קוראה חושש שג'וליאן אסאנג' לא יזכה למשפט הוגן בארצות הברית, ועומד על כך שבריטניה ושוודיה יעניקו ערבויות לכך שלא יוסגר לארצות הברית, המבקשת להעמידו לדין על פרסום סודות צבא ומדינה שלטענתה הביאו להרג חייליה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נ

דורש ערבויות. קוראה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

שיא אקוודור, רפאל קוראה, דורש שבריטניה ושוודיה יערבו לכך שמייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', לא יוסגר לידי ארצות הברית. זאת, משום שאסאנג' צפוי לעמוד בארה"ב לדין על עבירות ביטחון חמורות ביותר שבגינן הוא עלול לשבת בכלא שנים ארוכות ביותר.

אסאנג' מצא מקלט בשגרירות אקוודור בלונדון ב-19 ביוני, לאחר שנאבק לשווא במערכת בתי המשפט בבריטניה נגד ההחלטה להסגירו לשוודיה, שם הוא נאשם בביצוע עבירות מין. מאוחר יותר, הודיעה קיטו כי היא מעניקה לו מקלט מדיני בתחומיה, מה שהביא להתלקחותו של סכסוך דיפלומטי בינה לבין בריטניה וארה"ב.

אסאנג' חושש כי שוודיה מתכוונת להסגירו לארה"ב, בה הוא עלול לעמוד לדין על חלקו בפרסום מאות אלפי דוחות סודיים הקשורים למלחלמות שמנהלת בארה"ב, וכן מברקים שנשלחו על ידי שגרירויות ארה"ב ברחבי העולם.

קוראה התראיין בערוץ הטלוויזיה הממלכתי בארצו, ואמר כי אם יוסגר אסאנג' לארה"ב, "לא יהיו שום ביטחונות שיזכה להליך הוגן". אחר כך הוסיף: "אנו רוצים להבטיח שאסאנג' יזכה למשפט הוגן ולזכות לחיות, אבל קיימים סימניםברורים ורציניים לרדיפה פוליטית".

אסאנג', אוסטרלי בן 41, הכחיש את כל האישומים נגדו בנושא עבירות המין והאשים את וושינגטון כי היא מבצעת ציד מכשפות שמטרתו למנוע את ביקורתו כלפי התנהלותה הפוליטית. ארה"ב, מצידה, הגדירה את ויקיליקס כאיום על ביטחונה הלאומי בעקבות פרסום מאות אלפי דוחות על המלחמות שניהלה בעיראק ובאפגניסטן.

לא תהיה הסתערות. ויליאם הייג (מקור תמונה: ויקיפדיה).

קוראה אמר כי קיימות שלוש דרכים לפתרון המשבר הדיפלומטי בלונדון: שבריטניה ושוודיה ייתנו ערבויות שאסאנג' לא יוסגר למדינה שלישית; שחוקרים שוודיים יתשאלו את אסאנג' בשגרירות אקוודור בלונדון; או שבריטניה תאפשר לו לעזוב את תחומיה בלא שייעצר.

מוקדם יותר, נפגש שר החוץ הבריטי, ויליאם הייג, עם סגן נשיא אקוודור, לנין מורנו, במאמץ לפתור את הסכסוך. דובר במשרד החוץ הבריטי אישר כי נושא הדיון היה מציאת פתרון דיפלומטי למשבר אסאנג'. מורנו הסביר מדוע החליטה אקוודור להעניק מקלט מדיני לאסאנג' לאחר שבית משפט בריטי הורה להסגירו לשוודיה. מורנו שוהה בלונדון בימים אלה לרגל המשחקים הפאראלימפיים המתקיימים בעיר. הייג אישר מאוחר יותר כי לבריטניה אין כל כוונה להסתער על שגרירות אקוודור במטרה לשבות את אסאנג' ולהשיבו לידיים בריטיות.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן