Skip to content

היזהרו משבץ מוחי והכירו את הסימנים

כ-15,000 מקרי אירוע מוחי מדווחים מדי שנה בארץ. כלומר, מדובר לא רק באנשים ידועים כמו דורון נשר ואריאל שרון, אלה ברבים רבים בינינו. במקרים רבים (כשליש) השבץ המוחי תוקף גם אנשים צעירים עד גיל 50 וחשוב מאוד להיזהר, להכיר את הסימנים ולהגיע במהירות - תוך מקסימום שלוש שעות - לבית החולים הקרוב. מדריך מקיף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אירוע מוחי תוקף פעמים רבות ללא אזהרה, וגם אם יש סימנים מקדימים, אנשים רבים לא מייחסים אותם לסכנה המתקרבת. הוא תוקף במקרים רבים (כשליש) גם אנשים צעירים עד גיל 50 וחשוב מאוד להיזהר, להכיר את הסימנים ולהגיע במהירות – תוך מקסימום שלוש שעות – לבית החולים הקרוב.

כ-15,000 מקרי אירוע מוחי מדווחים מדי שנה בארץ. כלומר, מדובר לא רק באנשים ידועים כמו דורון נשר ואריאל שרון, אלה ברבים רבים בינינו. אנשים רבים מסתירים את העובדה שלקו בשבץ מוחי ועקב כך גם המודעות למחלה אינה כפי שהייתה אמורה להיות.

תמונה של המוח האנושי המתקבלת לאחר סריקת MRI
תמונה של המוח האנושי המתקבלת לאחר סריקת MRI (מקור: ויקימדיה)

אירוע מוחי הוא הסיבה העיקרית לנכות באוכלוסייה הבוגרת והסיבה השלישית למוות בעולם המערבי וגם בארץ. לא רק קשישים לוקים במחלה – גיל הנפגעים יורד והולך. דרגות הפגיעה וההשלכות על הנפגע ובני משפחתו שונות והיכולת להשתקם משתנה מחולה לחולה.

מהו שבץ או אירוע מוחי? המוח זקוק לאספקת דם שוטפת על מנת לאפשר פעילות תקינה. אירוע מוחי (Stroke) מתרחש כאשר נוצרת הפסקה פתאומית באספקת דם וחמצן לחלק מרקמת המוח ותאי העצב, אשר במהלכה וכתוצאה ממנה נגרם הרס לרקמה ונזק לתפקודי המוח. מרגע שתאי עצב נפגעים, מתחילה "שרשרת תגובה", והתאים המקיפים את האזור שנפגע עלולים גם הם להינזק.

סימנים מקדימים לשבץ מוחי: 

חולשה או חוסר תחושה פתאומי בפנים, ביד או ברגל.

בלבול או קושי פתאומי בדיבור או בהבנתו.

טשטוש ראייה פתאומי באחת מהעיניים או בשתיהן.

סחרחורות, קושי פתאומי בהליכה, איבוד שיווי משקל או קואורדינציה.

כאב ראש חמור, ללא סיבה ידועה.

הפרעות פתאומיות בתחושה בפנים, ביד או ברגל.

אם הבחנת באחד או יותר מהסימנים המוזכרים לעיל, עליך לפנות מייד למד"א או לבית חולים קרוב.

לזמן שעובר מרגע הופעת הסימנים ועד לקבלת טיפול, קיימת חשיבות מכרעת ביעילות הטיפול והצלחתו.

לרבים מהחולים, איתותים מקדימים עשויים להופיע ימים, שבועות ואף חודשים טרם הופעת השבץ המוחי.

סימפטומים לשבץ מוחי:

משהו שכולנו צריכים לדעת: האם זה שבץ? לעתים קשה לזהות סימפטומים של שבץ. לרוע המזל, חוסר מודעות פירושו אסון. אדם שלוקה בשבץ עלול לסבול מנזק מוחי, כשאנשים שנמצאים בקרבת מקום אינם מכירים את הסימפטומים.

הרופאים טוענים כיום שכל אחד יכול לזהות שבץ אם ישאל מספר שאלות פשוטות:

דבר – בקש מהחולה לומר משפט בן 4-5 מילים. האם שלט בקצב הדיבור והמילים בוטאו בבירור?

חייך – בקש מהחולה שיחייך. האם הוא שולט בחיוך או שהפה מתעוות?

הרם – בקש מהחולה להרים שתי ידיים כלפי מעלה. האם הרים את שתיהן יחד ובתאום?

בכל מקרה של הופעת אחד הסימנים או יותר, גם אם חלף, או אם התשובה לאחת מהפעולות שלילית – הרי לכם סממן להתהוות שבץ מוח. אל תדחו, אל תהססו ואל תמתינו – פנו מייד אל בית החולים הקרוב.

הגורמים לשבץ מוחי

הסיבה העיקרית לשבץ. מד לחץ דם דיגיטלי המראה תוצאה תקינה (צילום: ויקימדיה)
לחץ דם גבוה - הגורם השכיח לדימום מוחי. מד לחץ דם דיגיטלי המראה תוצאה תקינה (צילום: ויקימדיה)

תפקידם של תאי מוח הינו לקלוט תחושות, לעבד, לפרש ולווסת את תנועות הגוף. כאשר נגרם נזק לרקמת המוח, נפגע תפקודו של איבר הגוף המבוקר על ידי תאים אלה. נזק זה עלול להוביל לליקויים כמו קשיים בדיבור, להפרעות בהליכה, לאיבוד זיכרון, לחולשת פלג גוף, או הפרעות בשדה הראייה.

ישנם שני גורמים עיקריים לשבץ מוחי:  אוטם ודימום.

1. שבץ מוחי כתוצאה מאוטם:

רוב האירועים המוחיים נגרמים כתוצאה מאוטם (85%). כלומר, הם נגרמים בשל חסימה בכלי דם במוח ע"י קריש וכתוצאה מכך ירידה באספקת החמצן לתאי המוח באיזור. הסיבה השכיחה ביותר להיווצרות קריש בכלי דם הנה טרשת עורקים, הפוגעת בדפנות כלי הדם.

גורם נוסף להיווצרות אוטם מוחי הינו קריש דם זעיר או חומר הנוצר בעורקים, מחוץ למוח או הלב, המשתחרר ונסחף לכלי דם במוח וגורם לחסימתו.

2. שבץ מוחי כתוצאה מדימום:

דימום תוך מוחי מתרחש כתוצאה מדליפה או קרע בעורק במוח. הדימום מפעיל לחץ סביב רקמת המוח וגורם לנזק לרקמה. בנוסף לכך, תאי עצב מסביב לאזור הדימום אינם מקבלים אספקת דם תקינה וגם הם ניזוקים. הגורם השכיח ביותר לדימום מוחי הנו יתר לחץ דם.

דימום עלול להתרחש כתוצאה מדליפה ממפרצת (aneurysm) בכלי דם במוח. מפרצת הינה בליטה או כיס בדופן העורק, דמוית בלון, ההופכת לדקה ומתוחה. כאשר נוצר קרע במפרצת, מתרחש דימום בין המוח לבין קרומיו. לעיתים אפשר לזהות מפרצות לפני שהדימום מתרחש. כאב ראש פתאומי, לא מוסבר, עלול להיות סימן מקדים לשבץ.

הפחתת גורמי הסיכון ומניעת שבץ מוחי

לחץ דם, סוכרת, רמת שומנים גבוהה בדם – הם גורמי סיכון שאפשר לשנותם ומהווים יחד עם עישון והשמנת יתר את גורמי הסיכון השכיחים ביותר להיווצרות טרשת עורקים ושבץ מוחי.

הקפדה על איזון לחץ דם, סוכרת וכולסטרול מפחיתים בצורה משמעותית את הסיכון לשבץ מוחי ראשוני ושניוני. לחץ הדם הרצוי הינו 90/140 ובחולי סוכרת 80/130. רמת הסוכר התקינה בדם בצום היא 100 מ”ג ורמת הכולסטרול הרצויה הינה 120 מ”ג והכולסטרול הרע  (LDL) פחות מ-100. הקפדה על גורמים אלו ואורח חיים בריא יכולים להפחית הסיכוי לשבץ מוחי.

* עישון הוא גורם סיכון משמעותי להתפתחות שבץ מוחי איסכמי ומכפיל את הסיכון להיווצרותו ומהווה זרז להתפתחות טרשת עורקים ולהעלאת רמות גורמי הקרישה בדם, ואף מקדם את הנזק הנוצר בדופן כלי הדם במוח.

* שתייה מופרזת של אלכוהול מהווה גם היא גורם סיכון. שתייה מופרזת מובילה לעלייה בלחץ הדם. נמצא במחקרים, ששתייה מופרזת מהווה גורם סיכון גם לשבץ איסכמי וגם לדימום תוך מוחי, ואילו שתיית אלכוהול בכמויות קטנות יש לה השפעה מגינה בפני שבצים איסכמיים.

* תזונה נכונה עשויה לסייע בהפחתת גורמי סיכון לשבץ מוחי.

יש להתחשב במרכיבים הבאים:

עודף משקל – תזונה דלת קלוריות

עודף שומנים בדם – תזונה דלת שומן

יתר לחץ דם – תזונה דלת מלח

סכרת – תזונה דלת סוכר

מומלץ להתייעץ עם רופא אנדוקרינולוג ככלל או דיאטנית בקביעת התפריט הרצוי.

פעילות גופנית – לפעילות גופנית השפעה מיטיבה על לחץ הדם, סוכרת, והפחתת שומנים בדם ולכן תורמת למניעת שבץ ושבץ חוזר. לאילו שנפגעו משבץ, מומלץ להתייעץ עם פיסיותרפיסט לגבי סוג ומשך הפעילות.

הקפדה על לקיחת תרופות למניעת היווצרות קרישי דם הינה על-פי המלצת הרופא המטפל.

החומר נלקח מהאתר המעודכן והמפורט של עמותת נאמן, נפגעי שבץ מוחי

1 Comment

  1. מרים בלטר
    2 בספטמבר 2012 @ 17:12

    אימי נפטרה בגיל 84 אחי נפטר בגיל 60 ואחותי שתבדה לחיים ארוכים קיבלה אירוע מוחי בגיל 64 האם זה אומר שגם אני אגיע לזה היום אני בת 62 חולת סכרת לא מאוזנת במיוחד בבוקר פרשתי מהעבודה כל יום אני הולכת ברגל שעתיים וחצי אין לי לחץ דם גבוהה אף פעם לא היה יש לי בצקת בעין אחת כתוצאה מהסוכרת אני מטופלת בבית חולים. אף פעם לא כאב לי הראש היום כל כאב ראש הכי קטן מפחיד אותי יש לי כאבי רגליים במיוחד בערב.
    כל כך חיכיתי למה שכתבתם כאן בקשר לאירוע מוחי במיוחד הגורמים לשבץ מוחי. תודה לכם. מרים בלטר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן