Skip to content

אירוע מוחי – זה לא הזמן לדיונים

כאשר נעצר הקריש בכלי דם למוח, קשה לאמוד את מידת יכולתו של החולה לקחת אחריות על המשך הטיפול. גם אם יוזעק פסיכיאטר לתת חוות דעת על כשירותו של החולה לקבל החלטה, אין בידו הכלים הנוירולגיים לאמוד אותה. ובינתיים, שעון הזמן אוזל. יש לתקן את החקיקה כך שתאפשר לצוות מד"א לאשפז אדם הלוקה באירוע מוחי - […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התנגדותו של דורון נשר לאישפוז במהלך אירוע המוחי שבו לקה, וסירוב צוות מד"א לאשפזו בכפייה מחדדים את השאלה מהן השלכותיו של אירוע מוחי על יכולת השיפוט וביקורת המציאות של החולה, ושל מי האחריות להחליט על הטיפול בחולה ולהציל את חייו?

ניקח לדוגמה חולה שסובל משבץ לב. צוות מד"א אשר יוזעק לטפל בו יגיש מיד את הטיפול הראוי, אם החולה בהכרה, סביר להניח שלא ייתקל בכל התנגדות לטיפול. אם אינו בהכרה – אין כאן שאלה. אך משנעצר הקריש בכלי דם למוח, קשה לאמוד את מידת יכולתו של החולה להיות אחרי להמשך הטיפול. גם אם יוזעק פסיכיאטר לתת חוות דעת על כשירותו של החולה לקבל החלטה, אין בידו הכלים הנוירולגיים לאמוד אותה. ובינתיים, שעון הזמן אוזל.

באירוע מוחי שעון הזמן אוזל במהירות (צילום: שרית פרקול)
באירוע מוחי שעון הזמן אוזל במהירות (צילום: שרית פרקול)

מרגע שמתחיל התקף אירוע מוחי, יש חלון הזדמנויות צר של 4.5 שעות בלבד, שבמסגרתו אפשר לטפל בתרופה ממיסת קרישים, אשר מצילה חיים ומונעת נכות, או לחלופין, לבצע ניתוח לשליפת הקריש מהמוח. כל דקה היא קריטית. איחור באישפוז ובקבלת טיפול רפואי דחוף גוזר על החולים מוות או נכות קשה ואיומה.

לאחר אירוע מוחי מתים בכל דקה 1.9 מליון תאי מוח, ולכן הזמן=מוח!

במדינת ישראל אשפוז כפוי מוסדר בחוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א-1991 ומתייחס להתקפים פסיכוטיים בלבד. במצב של אירוע מוחי, פעמים רבות החולה אינו מבין את גודל הסכנה הנשקפת לו ו/או אינו מסוגל לתקשר כראוי עם סביבתו, על כן אין מקום לתהליך של דיון עם החולה, במטרה לקבל הסכמתו, ויש לתקן את החקיקה כך שתאפשר לצוות מד"א לאשפז אותו גם בניגוד לרצונו, מדובר בדיני נפשות.

15 אלף אנשים בישראל נפגעים מדי שנה משבץ מוחי, כ- 25 אחוז מהחולים נפגעים לפני גיל שישים, יותר מ-70 אחוז מהנפגעים מגיעים לבית החולים באיחור.

[related-posts title="שבץ מוחי"]

עמותת "נאמן", עמותת חולים נפגעי אירוע מוחי, משקיעה מאמצים ומשאבים כדי להגביר את מודעות הציבור הרחב לסימני אזהרה המעידים על התרחשותו של אירוע מוחי, ומדגישה את חשיבות הפינוי באמבולנס. אולם, אם ידיהם של הפרמדיקים כבולות על פי החוק היבש והם אינם מפנים חולים חסרי ישע, הרי שכל מאמצינו למניעת מוות ונכות נדונים מראש לכישלון.

העמותה מגויסת לפעול לשינוי החוק הקיים וכן להמשיך לפעול למניעת המחלה ולשיפור השיקום ואיכות החיים של הנפגעים ובני משפחותיהם.

הכותבת היא מנכ"ל עמותת "נאמן", נפגעי אירוע מוחי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן