Skip to content

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: צווי הבאה לוינשטיין ולדור

"מדובר בהפקרות וזלזול. פקידות בכירה בורחת מדיונים בכנסת לא תהיה בבית ספרנו, ואם נצטרך נוציא לשניים צווי-הבאה", אמר ח"כ אורי אריאל, לאחר שוינשטיין ולדור נעדרו מהדיון החמישי במספר שדן בהקמת יחידת ביקורת על הפרקליטות. שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, היה בוטה יותר: "הפרקליטות משתינה על הכנסת מהמקפצה", אמר. משרד המשפטים בתגובה: בתוך שלושה חודשים ימונה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, מאיים להוציא צווי הבאה ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, ולפרקליט המדינה, משה לדור. זאת, לאחר שהשניים נעדרו מהישיבה החמישית במספר, שדנה בהקמת יחידת ביקורת על הפרקליטות. לטענת ח"כ אריאל, השניים נעדרו במפתיע מהדיון, למרות שאישרו את השתתפותם מראש.

האם יוצא נגדו צו הבאה? היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין. (צילום: ויקימדיה)
האם יוצא נגדו צו הבאה? היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין. (צילום: ויקימדיה)

"מדובר בהפקרות וזלזול", אמר ח"כ אריאל. "פקידות בכירה בורחת מדיונים בכנסת לא תהיה בבית ספרנו, ואם נצטרך נוציא לשניים צווי-הבאה". אריאל מתח ביקורת חריפה על דברי מנכ"ל משרד המשפטים גיא רוטקופף בישיבה, כי דרושים עוד כשבעה חודשים כדי למצוא ראש ליחידת הביקורת על הפרקליטות. הוא הזכיר, כי הפרקליטות הבטיחה בעבר, שיחידת הביקורת עליה תחל לפעול כבר בחודש אוקטובר הקרוב. "מתברר שלוח הזמנים שלכם לא מחייב אתכם", אמר יו"ר הוועדה. "אנחנו נתחיל לקדם חוק בעניין. אני מודה לויינשטיין ולדור, שבהתחמקויותיהם הצליחו לחדד אצלי את ההבנה איפה אנחנו חיים", אמר ח"כ אריאל בציניות.

המנכ"ל גיא רוטקופף השיב לביקורת החריפה באמרו שהיועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה לא הגיעו לישיבה "בגלל פגם בתקשורת ולא מזלזול בוועדה".

"הפרקליטות משתינה על הכנסת מהמקפצה". חיים רמון. (צילום: אתר הכנסת)
"הפרקליטות משתינה על הכנסת מהמקפצה". חיים רמון. (צילום: אתר הכנסת)

שר המשפטים לשעבר, חיים רמון, השתמש בלשון בוטה נגד הפרקליטות. "הפרקליטות משתינה על הכנסת מהמקפצה", אמר. "שום דבר לא יקרה שם, וההתחמקות שלהם מעידה כאלף עדים. לא יהיה חוק-ביקורת כי יש יותר מדי חברי כנסת שמפחדים מפרקליטות. הפרקליטות רוצה שלטון ללא מיצרים וללא פיקוח. במדינות מפגרות כבריטניה, ארה"ב וקנדה יש חוק כזה, למרות ששם הפרקליטות הרבה פחות סמכותית".

רמון נקט בדוגמאות, בהן שופטת כתבה בפסק דין כי "התנהגות הפרקליטות הייתה בלתי ראויה, בלתי הוגנת ודורשת חקירה מעמיקה", אך מאומה לא נעשה. במקרה נוסף, בו שני שופטים ומבקר המדינה קבעו שפרקליטה נהגה בזדון ויש לה אחריות אישית –  אך היא לא נענשה או הועמדה לדין, אלא דווקא מונתה לתפקיד בכיר יותר, וכן – פרקליט שהורשע בפגיעה בטוהר המידות והודה כי שיקר, אף הוא קודם בתפקידיו.

גם ח"כ ר'אלב מאג'דלה (העבודה) טען, כי "משרד המשפטים מגמגם, הולך צעד אחד קדימה ושניים לאחור. אנחנו התחייבנו לא לעשות להם הנחות, ומדובר בדרישה צודקת במדינה דמוקרטית. אנחנו לא חלביים ולא נקים גוף מדומה בחסות היועץ המשפטי".

ח"כ יעקב כ"ץ (האיחוד הלאומי) טען כי "יש רודנות במדים ויש רודנות של עניבות. וינשטיין ולדור העידו בשפת הגוף, בתירוצים ובהתחמקות שלהם, שאין בכוונתם לשמוט את סמכותם וחסינותם. הישיבות מתמשכות והם ימשיכו למרוח את חברי הכנסת, ולכן אין מנוס מחוק". ח"כ מרינה סולודקין (קדימה) הוסיפה אף-היא, כי לא תשלים עם הסחבת ותסיים את החקיקה.

פרופ' דניאל פרידמן, אף הוא שר משפטים לשעבר, הביע דאגה מההצעה שגוף הביקורת יהיה כפוף ליועץ המשפטי לממשלה –  בעוד שהוא-עצמו צריך להיות אחד המבוקרים הראשיים. הוא סיפר: "נציב שירות המדינה לשעבר, שמואל הולנדר, סיפר בראיון בעיתונות, כי בכירי פרקליטות רבים הודו בפניו שמחזיקים תיקי חקירה פתוחים ללא צורך במשך שנים, נגד אנשי ציבור. חייב להיות חוק של הכנסת, שיקבע נהלים וימנע העלאות בדרגה של פרקליטים שסרחו והתרשלו".

המנכ"ל גיא רוטקופף השיב לטענות באמרו, כי אתמול פעל בנציבות שירות המדינה, כדי לפטור מחובת המכרז את איתור ראש יחידת הביקורת. "אנו רוצים להביא לאדם ראוי, דוגמה ליושר ואיכות ביקורת ברמת שופט מחוזי שיאושר בממשלה", אמר. לדבריו הצטרף מוטי אהרוני, סגן נציב שרות המדינה, שטען כי "אין כוונה למרוח. אחרי שנה מתחילת הפעילות של יחידת-הביקורת נבדוק אפשרות לביקורת גם על התביעה המשטרתית ולאפשר פניות ותלונות הציבור".

עו"ד אביעד בקשי, מפורום "קהלת" הציע גוף בתוך מבקר המדינה בעל סמכות לבקר את החלטות היועץ המשפטי ופרקליט המדינה, התביעה הפלילית וייצוג המדינה בבג"ץ, ואילו עו"ד מיקה קונר-קרטן, מהתנועה לאיכות השלטון הזהירה, כי "אין ביקורת מערכתית בלי לשמוע את הציבור".

עו"ד רויטל גוטליב מלשכת עורכי הדין האשימה, כי "לפרקליטות יש עיקרון שהם תמיד צודקים ותמיד תמי לב. הם נעלבים בילדותיות מעצם החשד בטוהר כוונותיהם. גם כשהם יודעים שהראיות חלשות הם ממשיכים לנהל משפט, ואזרחים ישרים ומלח הארץ – משלמים ביוקר בשמם הטוב על התנהלות זו". עו"ד אבי חימי הוסיף, כי "רוב הפרקליטים הם טובים, איכותיים ורציניים, אך כמו כל גוף אחר, הפרקליטות חייבת ביקורת. החתול ישמור על השמנת אם הפרקליטות בוחרת את המבקרים שלה-עצמה, כמו בגילדה מקצועית".

בתגובה נמסר ממשרד המשפטים כי מנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף, התחייב היום בישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, כי בתוך שלושה חודשים ייבחר ראש יחידת הביקורת על התביעה ומערך ייצוג המדינה בערכאות, בהתאם למתווה עליו הודיע לוועדה היועץ המשפטי לממשלה. זאת, לאחר שאמש אישרה ועדת שירות המדינה לבקשת משרד המשפטים את איוש המשרה באמצעות ועדת איתור בראשות היועץ המשפטי לממשלה. החלטת ועדת השירות תובא ביום ראשון לאישור הממשלה.

 המנכ"ל הוסיף כי היועץ המשפטי לממשלה הודיע בימים האחרונים על הקמת צוות שיבחן את חיזוק הפיקוח על עבודת התובעים בכלל זרועות התביעה במשרדי הממשלה והרשויות הציבוריות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן