Skip to content

מזכיר נשכחות? תושבי ארגנטינה לכודים בהגבלות מטבע זר

הממשלה מגבילה רכישת מטבע זר הנחוץ למי שמבקש לצאת את המדינה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קירשנר - תלמידה של פנחס ספיר?
קירשנר - תלמידה של פנחס ספיר?

אתר "ברדנטון.קום" מדווח שהמסחר בפזו כנגד הדולר נהיה קשה מיום ליום, מאחר שנשיאת המדינה, כריסטינה פרננדז קירשנר, מנסה להחזיק את הדולרים בתוך המדינה ולחזק את מעמד הפזו הנחלש והולך. תקנות חדשות שפורסמו השבוע, המגבילות רכישת מטבע זר הנחוץ למי שמבקש לצאת את המדינה, מקשות על האזרחים עוד, ברדיפת ההוצאות באמצעות כרטיסי אשראי.

עד כה, יציאה מגבולות המדינה שמשה מעין יוצא דופן להגבלות המטבע הזר שהוטלו לראשונה בנובמבר 2011: אזרחים ששילמו את מיסיהם ועומדים לצאת את המדינה, יכולים, בהצגת כרטיסי טיסה, לרכוש עד מאה דולרים לאדם עבור כל יום שהייה מחוץ לארגנטינה. התהליך מסובך ופולשני, ורבים אומרים שבקשותיהם נדחו מטעמים בלתי מובנים להם.

כרטיסי חיוב ואשראי שימשו מוצא חוקי, ואפשרו לאזרחי ארגנטינה לרכוש מוצרים ולמשוך כסף בחו"ל. אלא שעכשיו הממשלה נוקטת באמצעים גם נגדם. התקנות החדשות מקשות על השימוש בכרטיסי פלסטיק בתוך המדינה ומחוצה לה, באמצעות הטלת 15% מס על כל רכישה מחוץ לארגנטינה שמופיעה על חשבונות כרטיסי האשראי והחיוב. רכישות באינטרנט, באמצעות אי-ביי או אמזון נכללות בתקנות גם הן.

הלקוחות ישלמו את המס לצד תשלומי האשראי החודשיים. ולראשונה יתאפשר למדינה לבחון את כל חיובי מחזיק הכרטיס, לעקוב אחר הוצאותיהם ולעלות על כל מה שלא דווח לרשויות המכס והמיסים. תושבי ארגנטינה משלמים גם מס רכוש, מה שיאפשר לרשויות המס לגבות חלק מכל מה שברשותם.

מנהל רשות המיסים, ריקרדו אצ'גאראי, תיאר יעד כפול: ללכוד עברייני מס ולהקשות אל הארגנטינאים להוציא כסף בחו"ל. "שלא יהיה ספק שאנו מעדיפים שהכול יישארו ויבלו את חופשותיהם בארגנטינה," הוא אמר בשבוע שעבר.

אחר כך הוא הבהיר שמי שמשלם את מלוא מיסיו: "יכול לצאת לחופשות, לרכוש דברים ולעשות ככל העולה על רוחו ברחבי העולם."

אולם הנוסעים מגלים, שהפזו שלהם אינם שווים דבר מחוץ לארגנטינה, ואין טעם לחסוך אותם בתוך המדינה, מאחר שהאינפלציה עולה על 25% בשנה. אזרחים ששילמו את כל מיסיהם, ורכשו מטבע זר, וזקוקים למשוך כסף מחוץ לארגנטינה, מגלים שכספומטים מחוץ לגבולות המדינה אינם מכבדים כרטיסי אשראי נקובים בפזו.

אזרחים אחרים מגלים, שאף ששילמו את כל מיסיהם הם רשאים לרכוש מטבע זר רק אחת לחצי שנה. "האם איני יכולה יותר לצאת את גבולות המדינה?" כתבה אחת מהם במכתב פתוח לנשיאת המדינה ופרסמה ברשתות חברתיות. "האם את מכריחה אותי לרכוש מטבע זר בשוק השחור?"

הצעדים נועדו להילחם בהעלמות מס, לבלום את בריחת ההון מארגנטינה, שהגיעה בשנה שעברה ל-23 מיליארד דולרים, להשאיר די מטבע זר בקופת הבנק המרכזי לתשלום חובותיה של ארגנטינה ולמנוע את יציאת האינפלציה הגבוהה מכלל שליטה.

והם עבדו, במידה מסוימת: אזרחי ארגנטינה משלמים מיסים כפי שלא שילמו מעולם והבנק המרכזי טוען שיש במרתפיו 45 מיליארד דולרים. אך צניחת הפזו גוברת: עד כה הוא איבד השנה שמונה אחוזים מערכו כנגד הדולר, יותר מאשר בכול שנת 2011. אזרחים רבים ניסו להגן על רכושם באמצעות השקעה בנכסי נדל"ן נקובים בדולרים, עד שהתקנות החדשות כפו את מעבר השוק הזה לפזו.

נכון לעכשיו, שער הדולר בשוק השחור הוא 6.37 פזו לדולר, ואילו השער הרשמי הוא 4.65. המרוויחים מכך הם אלה שיש להם חשבונות בנק או כרטיסי אשראי מחוץ למדינה, והם למדו להרוויח מהמסחר המקומי במטבע הזר, בשוק השחור כמובן.

ממשלות מכנות עיסוק כזה, הלבנת כספים. ואף שהחוק מתיר להכניס למדינה עד 10,000 דולרים, החזקת צרורות שטרות עלולה להיות מסוכנת בואנוס איירס שם נהרג בחודשים האחרונים יומיום כמעט מישהו ששודדים פרצו אל ביתו. לא אחת נקשרות משפחות שלמות ומעונות על ידי כנופיות שודדים המאמינות שהן מחזיקות כסף בבתיהן.

נוסעים החוזרים לארגנטינה מחויבים לשלם מכס בגובה 50% על כל מה שנרכש בחו"ל מעבר ל 300 דולרים בנסיעה. אלא שאיש כמעט אינו חוקר אותם, וכאשר הם נחקרים, שוחד פותר את הבעיה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן