Skip to content

המל"ט "איתן" חוזר לטוס לאחר שקורקע

מפקד חיל האוויר החליט כי טייסת ה"איתן" תשוב לאוויר, לראשונה מאז קורקעה בחודש ינואר האחרון, בעקבות התרסקות המל"ט המתקדם סמוך לבסיס תל נוף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאז התרסקות מטוס ה"איתן" סמוך לבסיס תל-נוף בינואר האחרון, קורקעו כלל מטוסיה של טייסת ה"איתן". אמש, התעשיות הביטחוניות הגישו את מסקנותיהן מהתחקיר המשותף שערכו חיל-האוויר, מפא"ת במשרד הבטחון והתעשייה האווירית. בעקבות המסקנות, החליט האלוף אמיר אשל, כי המערך ישוב לאוויר.

היום, המריא המטוס הענק לטיסת ניסוי ראשונה בשמי הנגב, שהסתיימה בהצלחה. "אחרי תקופה ארוכה של בחינות וניסיונות מורכבים למצוא את הגורם לתאונה, אין ספק שהיום הוא יום חג עבורנו", שיתף סא"ל מומי, האחראי על פרויקט האיתן בלהק ציוד. "נחזיר את הכשירות המבצעית לטייסת כמה שיותר מהר. בינתיים, המטוס יוכל להמשיך לבצע את כל הפעילויות שביצע לפני התאונה, רק תחת הגבלות שונות".

מטוס ללא טייס לטווחים ארוכים. מל"ט איתן (צילום: דו"צ)
מטוס ללא טייס לטווחים ארוכים. מל"ט איתן (צילום: דו"צ)

ממצאי ועדת החקירה, אשר כללה מומחים מהחיל ומכלל התעשיות המעורבות בתכנון ובייצור המטוס, הוכיחו כי התאונה לא התרחשה בגלל טעות אנוש, וגם לא בגלל רכיב ניסוי שהותקן בזמנו על הכנף. "התקרית נבעה מבעיית מבנה בכנף המטוס", מסביר סא"ל מומי. "בעיה באחד משלבי הייצור של הכנף גרמה לה לקרוס תחת העומס, ולהפיל את האיתן".

לאחר שהבעיה נמצאה, הוחלט בחיל-האוויר כי מערך האיתן יכול לחזור למבצעיות. "בינתיים החלטנו כי כל אחד מהמטוסים בטייסת יעבור שתי טיסות ניסוי נוספות, ויחזור לאחר מכן לשירות הסדיר בטייסת", אמר תא"ל רן לוי, ראש להק ציוד בחיל. "נשנה את הכשל ההנדסי שמצאנו בכנפיים יחד עם התעשייה האווירית. במקביל, פיתחנו בחיל שיטת בדיקה שתסייע לנו לעקוב אחר המטוסים ולוודא שהבעיה לא חוזרת על עצמה".

מל"ט האיתן הוא כלי-הטיס הבלתי מאויש הגדול ביותר בחיל-האוויר, ואחד הגדולים בעולם כולו. מוטת כנפיו ארוכה כמעט כמו מוטת הכנפיים של מטוס בואינג 717, וביכולתו לשהות שעות ארוכות באוויר. טייסת ה"איתן", שנפתחה בבסיס תל-נוף לפני כשנתיים, ממשיכה עד היום לקלוט עשרות משימות איסוף וחוזי מגוונות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן