Skip to content

אשכנזי: כל החלטה אסטרטגית חייבת להתקבל בדיאלוג עם הצבא

בכנס מכון פישר, העוסק בעופרת יצוקה, התייחס הרמטכ"ל לשעבר למתיחות בין גורמי צבא וביטחון לדרג המדיני לגבי תקיפה באיראן. לדעתו, כל פעולה כזו חייבת להיעשות בדיאלוג עם הצבא ואם אין כזה, על צה"ל לייצר אותו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"החלטות אסטרטגיות צריכות להתקבל בדיאלוג בין הדרג המדיני לדרג הצבאי", אמר אתמול בבוקר (שישי), רב אלוף (מיל), גבי אשכנזי, בכנס של מכון פישר בהרצליה. לדבריו, "הצבא צריך להיות חלק מהשיח הזה ואם הוא לא קיים – לייצר אותו. גם ביחס למה שעומד על הפרק וגם ביחס למה שלא עומד על הפרק".

אשכנזי (צילום: דן בר דוב)
השיח הזה קריטי . אשכנזי (צילום: דן בר דוב)

אשכנזי, שהופיע  בפני באי הכנס, שעסק בקבלת ההחלטות במבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה ב-2009, סיפר על שיחות שהתנהלו בין שרת החוץ דאז, ציפי לבני, לצבא. "אני מרגישה לא נעים עם מה שהצבא עובר בדיונים הללו," היא אמרה, לדבריו.

אשכנזי הסביר, כי "התפקיד שלך, כעומד בראש הצבא, זה לוודא שבכל המציאות הזו אתה שומר על המתווה ועל מה שהוחלט. זה לא יהיה נכון לחכות, אחרת לא תוכל להשמיע על הדברים, או לחכות לראות איך זה יקרה. בסוף נכנסנו לפעולה קרקעית ברצועת עזה והייתה דילמה איך מסיימים את המבצע. לקח לנו יותר משלושה שבועות לסיים אותו. אבל בגלל שהיה ויכוח עם הדרג המדיני ובתוך הדרג המדיני, ישבנו שם והמבצע לא הסתיים, אלא רק אחרי שלושה שבועות. היו כאלה שסברו שצריך להמשיך כי אין נפגעים, והיו כאלה שמאוד התנגדו לכך. צריך שיהיה תיאום ציפיות בין הדרג הצבאי למדיני. השיח הזה קריטי לעיצוב התוצאות."

הוא אמר כי על הצבא לעמוד על השיח בינו לבין הדרג המדיני ואמר "אני הייתי ממליץ בתוקף, וכך גם אמרתי למחליפי בני גנץ, שיעשה ביסודיות את השיח הזה. סוג השיח הזה הוא חובתו של הדרג המדיני מול הדרג הצבאי". עוד הוא יעץ לו: "תשתדל, בני, לדעת איך אתה רוצה לצאת מהעניין… צריך לדעת את מנגנון הסיום של מלחמה." 

ציפי לבני, שרת החוץ לשעבר, שנאמה גם היא בכנס, התייחסה לדבריו ולאפשרות התקיפה על  איראן, אמרה כי "פעולה צבאית ללא לגיטימיות בינלאומית לא יכולה להתקיים. אני אומרת דברים קשים, אבל במצב המדיני שבו נמצאת מדינת ישראל מבצע כמו 'עופרת יצוקה' לא יכול להתקיים. צריך לייצר לגיטימיות בינלאומית עם הגורמים הפרגמאטיים באזור." ועוד אמרה: "ככל שאנחנו מחצינים את הוויכוחים עם ארה"ב, כך ישראל נחלשת בהיבטים של אפשרות לפעולה צבאית".

אלוף פיקוד הדרום בזמן "עופרת יצוקה", יואב גלנט, שנאם אחרי אשכנזי, העביר ביקורת גלויה על התנהלות המטכ"ל בעופרת יצוקה. הוא הדגיש כי לאחר שדעתו – לכבוש את מרחב רפיח במסגרת המבצע – לא התקבלה, הוא חשב שיש לצאת מרצועת עזה כמה שיותר מהר. גלנט: "היציאה מהמבצע הייתה מאוחרת ומבוזבזת. ניתן היה לעשות את זה עשרה ימים אחרי תחילת הפעולה המבצעית, אך זה לא התקבל".

גלנט הוסיף: "טענתי הייתה אז, שאם לא נפעל מול חמאס, הוא יצטייד ברקטות ארוכות טווח ותכנית זו פקעה בסוף 2008. זה דומה לכך שאוכלים קוטג' ביום התפוגה האחרון, הוא קצת חמוץ. בדו"ח הסיכום כתבתי אז, שיש סיכוי שבסבב הבא ייפלו רקטות באשדוד ובאר שבע וזה קרה. רציתי לחתוך את זה, רציתי ליצור מצב חדש. ההמלצה שלי להרחיב את הפעולה לא התקבלה וזו שגיאה. התוצאה של המבצע טובה, אבל מוגבלת". ועוד: "לצערי הרב יש הבדל בין מה שנאמר בפורום מטכ"ל לבין מה שנעשה בפורום מצומצם של ארבעה-חמישה קצינים לבין מה שהרמטכ"ל אומר לי בארבע עיניים. המבצע המוגבל לא היה על דעתי. היה צריך לכבוש את רפיח ולהביא לסיום אחר, וזה לא בוצע. חשבתי ואמרתי זאת לפני ובמהלך המבצע, שתכניתו הייתה מוכנה כבר ב-2006".

הקרע בין גלנט לבין אשכנזי היה גלוי. השניים לא נפגשו כלל. הרמטכ"ל לשעבר נמנע ממפגש בכנס עם מי שהיה אמור להחליף אותו. על מנת ליצור חיץ בין השנים, נאם מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (במיל') עידו נחושתן, בין שניהם וגלנט הגיע לאחר שאשכנזי עזב את המקום. למרות זאת, במהלך נאומו, אשכנזי הזכיר לשבח ארבע פעמים את גלנט, בהקשרים של הישגי המבצע בעזה.

 

 

1 Comment

  1. רוחמה
    7 בספטמבר 2012 @ 15:19

    אני במקומות הייתי יושבת בשקט, לפחות עד פרסום דוח המבקר בפרשת הרפז

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן