Skip to content

ירדן: פגישה מתוחה וקשה בין המלך לבין ראשי ממשלה לשעבר

בפגישה מתוחה וחסרת תקדים עם מלך ירדן, מתחו ראשי ממשלה לשעבר ביקורת ישירה בפניו על החסות הממסדית לשחיתות, על תקציב הביטחון המנופח וכן על כניעתו לעוצמתה של האליטה השמרנית המעכבת רפורמות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בפגישה מתוחה וחסרת תקדים עם מלך ירדן, מתחו ראשי ממשלה לשעבר ביקורת ישירה בפניו על החסות הממסדית לשחיתות, על תקציב הביטחון המנופח וכן על כניעתו לעוצמתה של האליטה השמרנית המעכבת רפורמות.

מאת אסף דוד

אתמול (ב') התקיימה בארמון המלך בעמאן פגישה שארכה כארבע שעות, בין עבדאללה השני, מלך ירדן, לבין ארבעה-עשר ראשי ממשלה לשעבר, שהפכה במהרה לאירוע חריג שעורר הדים בממלכה. על רקע הביקורת הגואה בירדן כלפי בית המלוכה, ובייחוד בגין השחיתות בצמרת ואזלת ידו של המלך בתהליכי קבלת ההחלטות, העזו הבכירים לשעבר למתוח ביקורת ישירה וחסרת תקדים על המלך בפניו.

עבדאללה השני, מלך ירדן (ויקימדיה/הפורום הכלכלי העולמי)
עבדאללה השני, מלך ירדן (ויקימדיה/הפורום הכלכלי העולמי)

עיתונאי מהימן דיווח כי המבקר הישיר והחריף ביותר של המלך בפגישה היה אחמד עבידאת, אחד הפוליטיקאים הוותיקים והמוערכים ביותר בירדן, שהיה ראש שירותי המודיעין בשנות השבעים וראש ממשלה בשנות השמונים. עבידאת שילם בעבר מחיר פוליטי כבד בשל עמדותיו העצמאיות והאמיצות בעניין המאבק בשחיתות ועקב התנגדותו להסכם השלום עם ישראל, ובשנים האחרונות נחשב לאחד המבקרים החריפים של המלך בשיח הציבורי.

עבידאת העלה לדיון את שערוריית רישום אדמות המדינה על שם המלך בשנים האחרונות ומתח ביקורת, יוצאת דופן גם בקרב האופוזיציה, על הגדלת ההוצאות על הביטחון. לדברי עבידאת, "ההוצאה העצומה על הצבא הפכה למכשול בפני צמיחה בת-קיימא", מעמיסה נטל כבד על תקציב המדינה ומשלמי המסים, ומסכנת את עתידה של המדינה. הוא ביקש מהמלך לעיין מחדש בשיעור ההוצאה על הביטחון כאחוז מתקציב המדינה וכן להדק את הפיקוח על תקציב הביטחון.

עוד העיר עבידאת בפני המלך כי המאבק המתוקשר בשחיתות, שהחל בחודש האחרון, "אינו מטפל בבכירים" ובאחראים האמיתיים, והזכיר לדוגמה את שערוריית תאגיד ההשקעות "מווארד" הקשור ישירות ללשכתו האישית של המלך. הוא גם תהה מדוע המדינה מעניקה אדמות חינם לכל דכפין מקרב קציני המגזר הביטחוני. עבידאת, שרכבו הותקף לאחרונה על ידי ביריונים בעת שהיה בדרכו לשאת הרצאה בכינוס, האשים כי מנגנוני הבטחון עומדים מאחורי הבריונים (בלטג'יה) אשר עושים שימוש נלוז בשבטים כדי לפוצץ באלימות הפגנות ועצרות של האופוזיציה.

ראשי ממשלה אחרים שנכחו בפגישה היו ביקורתיים גם הם, אם כי במידה פחותה מזו של עבידאת. אולם ראש הממשלה עבד אל-כרים אל-כבאריתי, שהיה "ילד הפלא" של המלך חוסיין באמצע שנות התשעים והוביל את מה שמכונה ה"מהפכה הלבנה", הליברלית, בצמרת הממלכה, היה נועז מהם.

לדברי העיתונאי שדיווח על הפגישה, כבאריתי, שהיה ראש החצר בראשית שלטונו של המלך עבדאללה ובדרך כלל נמנע מאור הזרקורים גם בשיא הביקורת הציבורית על המשטר, התבטא בחריפות נגד המלך ואמר לו כי "נראה שתחושת הסכנה הניעה אותך להיפגש אתנו, לאחר שמזה שמונה שנים לא עשית זאת כלל". המלך הגיב בקצרה כי אינו חש בסכנה וכי הוא פוגש בראשי הממשלה במסגרת פגישותיו השגרתיות עם פוליטיקאים, אנשי ציבור ומעצבי דעת קהל. כבאריתי המשיך ורמז למה שחושבים רבים באליטה הירדנית: המלך הוא מנהיג חלש ואדיש לנעשה סביבו, ועליו "להוביל באופן אישי מהפכה רפורמיסטית".

בין המלך לבין האליטה הירדנית שורר נתק הולך וגובר בשנים האחרונות, ורבים סבורים כי הוא חלש מכדי להתעמת עם השמרנים במגזר הביטחוני ובמרחב הפוליטי. המלך תקף בפומבי, מספר פעמים בשנים האחרונות, את ה"משמר הישן" המסכל את מאמצי הרפורמה שלו. לאחרונה הוא אף הודה כי בשנים האחרונות הוא היה מתוסכל מכשלון מאמציו ו"השלים עם המצב", אך טען כי האביב הערבי מספק לו הזדמנות נוחה להתעמת עם השמרנים מבית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן