Skip to content

אבו מאזן: בסוף החודש נבקש להתקבל כמדינה משקיפה באו"ם

הבוקר כינס הנשיא הפלסטיני מסיבת עיתונאים והודיע, כי ממשלו יפנה לאו"ם בבקשה להתקבל במעמד מדינה משקיפה באו"ם שאיננה נמנית על הארגון. גל מחאה שטף בימים האחרונים את הרשות, בערים שונות, בתגובה לעליית המחירים בגדה. במוקד ההתייקרויות, ממש כמו בישראל, מחיר הדלק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס הבוקר (שבת) נשיא המדינה הפלסטינית, אבו מאזן, במשכן הנשיאות שברמאללה, הודיע הנשיא כי בסוף חודש זה הוא מתעתד לפנות בצורה מוסדרת לאו"ם על מנת שיקבלו את הרשות הפלסטינית במעמד מדינה משקיפה באו"ם שאינה חברה בארגון.

"ישנם לחצים רבים ומכשולים רבים שעומדים בפנינו, כדי שלא נפנה לאו"ם", הוא אמר, אך "אין אפשרות שישראל תסכים לעצור את ההתנחלויות ולחזור לגבולות 67'. אלה דבריו של ראש הממשלה הישראלי".

הפלסטינים מפגינים נגד התייקרות הדלק (צילום: סוכנות מען)
הפלסטינים מפגינים נגד התייקרות הדלק (צילום: סוכנות מען)

אבו מאזן  התייחס להצתת דלת הכניסה במנזר השתקנים בלטרון: "ההתנחלויות, הריסת הבתים, עקירת העצים, ההתקפות על המסגדים ועל הכנסיות אינן דבר אקראי. האנשים האלה לא באים לבד".

החלטת המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית, להשיב למצע המפלגה את ירושלים כבירת ישראל, עוררה בו זעם רב: "ירושלים המזרחית היא בירתה של פלסטין, כיצד מעצמה גדולה משנה כל הזמן את דעתה?", הוא תקף. 

מחאה חברתית ברשות הפלסטינית

להסיט את תשומת הלב מהמחאה ברחוב הפלסטיני. אבו מאזן (צילום: לע"מ)
להסיט את תשומת הלב מהמחאה ברחוב הפלסטיני. אבו מאזן (צילום: לע"מ)

אבו מאזן מנסה, כך נראה, להסיט את תשומת הלב הציבורית בחזרה אל העניין המדיני לאחר שבאחרונה הפלסטינים עסוקים הרבה יותר במצבם הכלכלי. לאחרונה ניצתה בגדה מחאה חברתית כמותה לא ראתה הרשות הפלסטינית עד כה. גל המחאה הפלסטיני שטף בימים האחרונים את הגדה, בערים שונות, בתגובה לעליית המחירים ברשות. במוקד ההתייקרויות, ממש כמו בישראל, מחירי הדלק.

ברשות ניסו להרגיע את הרוחות וראש מנהלת הדלק, פואד שובאכי, הודיע ביום שלישי השבוע, כי בוחנים אפשרות לייבא דלק ממדינות אחרות בתיאום עם ישראל. לטענתו, ההודעה אינה קשורה לגל המחאה.

בחברון הפגינו נהגי משאיות, טרקטורים ומוניות, שנסעו בשיירות לאורך הצירים המרכזיים בעיר  על כלי הרכב נתלו שלטים עם הכיתוב "העם רוצה להפיל את יוקר המחיה".  בתחילת השבוע שעבר מת מפצעיו צעיר פלסטיני מרצועת עזה שהצית עצמו במחאה על מצבו הכלכלי הקשה. ביום רביעי שעבר הגיע פלסטיני כבן 30 לבניין מועצת העיירה דורא שליד חברון וניסה להצית את עצמו, אך הנוכחים במקום השתלטו עליו ומנעו ממנו לעשות זאת.

יצוין כי הרשות הפלסטינית מוגדרת כיום באו"ם כישות משקיפה, לא כמדינה. מעמד של מדינה משקיפה, הזהה למעמד הוותיקן, יאפשר לפלסטינים להתקבל לכמה מסוכנויות האו"ם וגם לבית הדין הפלילי הבינלאומי. רוב פשוט בקרב 193 המדינות החברות באו"ם יספיק כדי לשדרג את מעמדם של הפלסטינים, בלי צורך בהצבעה במועצת הביטחון – שם צפויה ארה"ב להטיל וטו על הבקשה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן